מאות אלפים הפגינו נגד ממשלת הימין וההפיכה המשטרית; ביום חמישי: 'יום השיתוק הלאומי'

מאות אלפים לקחו חלק אמש (מוצ"ש) ברחבי הארץ, זה השבוע ה-11, במחאות נגד ממשלת הימין וההפיכה המשטרית לפי הערכות שפורסמו אתמול בערוץ 13, ברחבי ישראל הפגינו יותר מ-260 אלף אזרחים. בשידור הבהירו שלא מדובר בנתונים מכל מאה המחאות ברחבי הארץ, כך שהמספר הזה הוא כנראה חלקי.

על פי ערוץ 13, ברחוב קפלן בתל אביב הפגינו כ-175 אלף; ברמת השרון כ-2,800 איש; בחולון כאלף איש; בהרצליה כ-11,500 איש; בכפר סבא כ-18 אלף; בחיפה כ-20 אלף; בנתניה כ-4,000; באשדוד כ-4,000; בצומת כרכור כ-4,000, באור עקיבא כ-380 איש; בצומת כרמיאל כאלף איש; בקריית ביאליק כ-3,000.

מארגני המחאות נגד ההפיכה הודיעו אמש על "יום שיתוק לאומי" ביום חמישי הקרוב, שבו צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו להמריא ללונדון. המארגנים שוקלים כמה אפשרויות, כשעל הפרק גם חסימה של עורקי תחבורה ציבורית – בין היתר רכבות, אוטובוסים ומוניות. לצד כל אלה צפויים המפגינים גם לנסות לשבש את התנועה בנמל התעופה בן גוריון בזמן הגעתו של נתניהו.

יו"ר חד"ש-תע"ל, ח"כ איימן עודה השתתף בהפגנה הגדולה ברחוב קפלן ומסר לעיתונאים "ההפיכה המשטרית היא סיכון אמיתי ואנחנו חייבים לעצור אותה. משמח לראות שמהפגנה להפגנה הגוש נגד הכיבוש הולך וגדל. נמשיך להילחם על הדמוקרטיה ל-כ-ו -ל-ם!". בעצרת שקיים הגוש נגד הכיבוש בפינת הרחובות קלפן ודה וינצ'י לקחו חלק יובל דג, העומד לסרב  השבוע לשרת בצבא כיבוש, ובנאומו הכריז  ״כאן,  בהפגנה נגד ההפיכה המשטרית, אסור לשכוח את הדיקטטורה שהמשטר הזה כבר מפעיל. הדיקטטורה שנמצאת בבסיס אופי המדינה שלנו ומאפשרת למהפכה המשטרית לקרות. אסור לשכוח את הכיבוש". עוד נאמו בעצרת ד"ר יעל ברדה (האוניברסיטה העברית) ופעיל חד"ש הוותיק עומר סיקסיק, לשעבר חברת מועצת העיר ת"א-יפו.

בירושלים עוכב לחקירה ח"כ עופר כסיף על שני שוטרים לבושים בבגדים אזרחיים בעת שהחזיק בידו דגל פלסטיני בהפגנה שנערכה מול בית הנשיא. מסניף חד"ש ירושלים נמסר "משטרת ישראל לא מאפשרת הנפת דגלי פלסטין בעיר בניגוד לחוק ולרוב היא מחרימה את הדגלים תוך שימוש באלימות רבה". נמסר כי לאחר שחרורו הוא שב לשורות המפגינים והוסיף להניף את הדגל הפלסטיני.

יצוין שח"כ יוסף עטאונה (חד"ש) נאם אף הוא אמש בעצרת הגדולה שנערכה בבאר שבע. זאת, לאחר שבשעות הצהריים נערכה בחורה ההפגנה הראשונה ביישוב ערבי-בדואי בנגב נגד ההפיכה המשטרית.

במחאות שנערכו ברחבי הארץ התרבו התקיפות של גורמים המזוהים עם הליכוד, תנועת להבה והימין הקיצוני כלפי מפגינים נגד ההפיכה. פעילי ימין, שהניפו את דגל תנועת כך האסור על פי חוק, תקפו מפגינים בצומת הרחובות דרך השלום-יגאל אלון. עוד הניפו שלטים שעליהם נכתב בין היתר "שמאלנים בוגדים" ו"המיעוט השמאלני לא יקבע לישראל".

בגבעתיים נעצר לחקירה גבר בן 24 תושב העיר בחשד לתקיפה ואיומים לאחר שנכנס עם אופנוע בין מוחים ברחוב ויצמן. באור עקיבא, בה נערכה לראשונה עצרת נגד ממשלת הימין, עצרה המשטרה שלושה אנשי ימין בחשד להשלכת ביצים לעבר המפגינים והם הועברו לחקירה בתחנת משטרת חדרה. כמו כן, גבר בן 57, תושב הרצליה, נעצר בחשד שפגע במפגין בזמן שניסה לנסוע ברכבו. המפגין פונה לקבלת טיפול בבית חולים מאיר בכפר סבא במצב קל. לדברי ח"כ כסיף "האלימות כלפי המפגינים הערב לא צריכה להפתיע איש. ההסתה משולחת הרסן מצד כנופיית הביבים לצד ההתעלמות ארוכת השנים מהפוגרומים נגד פלסטינים ופעילי שלום בשטחים הכבושים – הן שמלבות את הבריונות הפשיסטית".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/119831