"זה מזעזע", צייץ השבוע איל ההון האמריקאי אילון מאסק, בעליו של רשת "איקס" (לשעבר טווייטר) ושל תאגיד המכוניות החשמליות טסלה. מאסק, הנחשב האיש העשיר בעולם, לא התייחס לתוצאות ביקורו השבוע בישראל שערך פחות מ-13 שעות, במהלכן הספיק לסייר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיבוץ החרב כפר עזה, לפגוש את הנשיא יצחק הרצוג ולצפות בגרסה מקוצרת של "סרטון הזוועות" מהטבח ב-7 באוקטובר.
מה שמזעזע את מאסק היא שביתתם של 130 עובדי טסלה בשבדיה. מאסק האנטי-קומוניסט, התומך בימין הקיצוני ומואשם בארה"ב באנטישמיות, לא מסוגל להתמודד עם השביתה הממושכת של עובדי השירות והמוסכים של טסלה ברחבי שבדיה הדורשים הסכם קיבוצי – כמקובל במדינה הסקנדינבית. טסלה אינה מאפשרת לעובדיה בארה"ב וברחבי העולם להתאגד מה שגרם לעובדי טסלה שבדיה לפתוח בשביתה ב-27 באוקטובר.
למרות מספר השובתים הקטן, בעזרת האיגוד המקצועי שמייצג אותם "אי. אפ. מטאל" המאגד את עובדי התעשייה, השביתה זוכה לתמיכה פעילה במקומות עבודה רבים. התמיכה כוללת דוורים שאינם מוסרים דואר לחברה, סניפיה ולקוחותיה; עובדי תברואה שמסרבים לפנות אשפה ממתקני טסלה, עובדי חברת החשמל שהפסיקו את הזרם לעמדות הטעינה של מכוניות טסלה ועובדי נמלים שמסרבים לפרוק מכוניות טסלה.
יצוין שבשבדיה לוחיות הרישוי למכוניות חדשות מסופקות לבעליהן על ידי הדואר וכל עוד הדוורים מסרבים לספק לוחיות רישוי לרוכשי טסלה, הן לא יכולות לנסוע בכבישי המדינה, כך הדוורים למעשה עצרו את מכירת המכוניות ומסירתן במדינה. האיגוד החליט השבוע שגם ישבתו עובדי "הידרו אקסקרוז'ן" השבדית המייצרת רכיבי מתכת עבור מפעל טסלה החדש בגרמניה. אם השביתה תמשיך – טסלה תתקשה לייצר מכוניות במפעל הגרמני. יצוין עובדי המתכת הגרמני "אי. גה. מטאל" אף הוא פועל להתארגנות המפעל שצפונית לברלין ואחוזים ניכרים מעובדיו כבר התאגדו. כך , 130 המכונאים שעובדים במרכזי שירות טסלה ברחבי שבדיה גרמו לשיתוק כללי של התאגיד האמריקאי. אתמול (רביעי) האיגודים במדינה השכנה נורבגיה הודיעו שאף הם מצטרפים לצעדים הארגוניים הננקטים בידי עמיתיהם השבדים.
מזכ"לית האיגוד, מרי נילסון, מסרה כי "הסכמי עבודה קיבוציים הם הבסיס של יחסי העבודה במדינה ולפי עקרונות אלה ארגוני העובדים קובעים את כללי המשחק בשוק העבודה ללא הפרעה מצד המדינה והפוליטיקאים. תשעה מתוך עשרה עובדים שבדים נכללים במסגרת הסכמים אלה הכוללים שכר הוגן, פנסיה, הגדרה לשעות ההעסקה, חופשות והודעות פיטורים. הסיבה העיקרית לנקיטת הפעולות נגד טסלה היא הבטחת תנאים הוגנים ובטוחים לעובדינו. ניסינו לדון בתנאי ההעסקה מול הנהלת טסלה במשך זמן רב וללא הצלחה ולכן החלטנו לשבות". לדברי דובר האיגוד ג'ספר פטרסון "אנו ערוכים לשביתה ממושכת מאוד. הסכם קיבוצי הוא עיקרון מקובל ואנו לא מוכנים לסגת ממנו. במידה וניסוג, חברות רב-לאומיות נוספות בשבדיה ידרשו העסקה שלא באמצעות ההסכם הקיבוצי ואנו לא מוכנים להשלים עם התופעה הפסולה".
עוד בנושא: https://zoha.org.il/125011