תוספת שכר של 25%: לאחר שישה שבועות הסתיימו השביתות במפעלי הרכב של ארה"ב

לאחר שישה שבועות של שביתות איגוד עובדי תעשיית הרכב האמריקנית הגיע להסכמות עם שלוש חברות הרכב האמריקניות הגדולות פורד, סטלנטיס (לשעבר קרייזלר ופיאט) וג'נרל מוטורס, לקראת חתימת הסכמים קיבוציים. יצוין שלראשונה בהיסטוריה של איגוד העובדים השביתה פרצה במקביל בשלוש יצרניות הרכב הגדולות בארה"ב.

ההסכמים כפופים עדיין לאישור של כ-146 אלף חברי הארגון העובדים בשלוש החברות.  ההסכמים מבטיחים תוספות שכר של 25% לשכר הבסיס עד אפריל 2028 וצפויים להעלות את השכר הכולל בכ-33% בממוצע, כך שיעמוד על כ-42 דולר לשעה. השכר ההתחלתי בחברות יוגדל בכ-70% ויעמוד על כ-30 דולר לשעה. העובדים יקבלו תוספת שכר מיידית של 11% עם חתימת ההסכמים הסופיים ואישורם. כמו כן, בפורד ובסטלנטיס צפויים העובדים בעלי השכר הנמוך ביותר לזכות בהעלאת שכרם ביותר מ-150% בתקופת ההסכם.

את  טיוטת הסכם האחרון חתם הבוקר יו"ר האיגוד שון פיין עם חברת ג'נרל מוטורס. ההסכמות מבוססות על ההסכמות הקודמות שהושגו עם סטלנטיס בשבת ועם פורד ביום רביעי שעבר. ההסכמות עם שלוש החברות כוללות הישגים כלכליים ששווים פי-4 מאלה שהושגו בהסכמים הקיבוציים הקודמים שנחתמו ב-2019, ותוספות שכר הגבוהות היותר מה שהושג ב-22 השנים האחרונות.

לפי ההסכמים, פילוח העובדים לדורות מבחינת זכויותיהם ושכרם יצומצם, ויוחזרו לעובדים זכויות שוויתרו עליהן במסגרת הסכמי ההבראה בענף הרכב, שנחתמו בעקבות המשבר הכלכלי של 2008. בין השאר, העובדים יקבלו שוב תוספות בגין יוקר המחיה וותק ושיפור בפנסיות של הגמלאים. ההסכמים מעגנים את זכות השביתה של העובדים בגין הכוונה לסגור מפעלים.

פיין הפגין עמדה לוחמנית יחסית ביחס לחברות הרכב, כשהוא נוקט לראשונה אסטרטגיה של שביתות חלקיות אך מקבילות בשלוש חברות הרכב בו זמנית, שהלכו והתעצמו לאורך ששת השבועות של המאבק, כשבשיאן שבתו כ-46 אלף עובדים מתוך 146 אלף עובדי החברות.

יצוין שפיין, חשמלאי במפעל פורד לשעבר, הוא הנשיא הראשון של שנבחר ישירות על ידי חברי האיגוד ב-88 השנים האחרונות. הוא ניהל קמפיין נגד הממסד המסואב של האיגוד בטענה ששיתף פעולה עם חברות הרכב, תוך שהוא תקף את "חמדנות תאגידית-קפיטליסטית"  בעקבות הגדלת המשכורות השערורייתיות של מנכ"לית ובכירים, בלי להשיב לעובדים את ההטבות שנלקחו מהם בתקופת המשבר הכלכלי.

פיין מסר כי שההסכמים שהושגו משמעותיים מספיק כדי להוות כוח משיכה להתארגנות העובדים במפעלי טסלה וטויוטה. "המטרה הגדולה הבאה שלנו לאחר ההסכמים ההיסטוריים הללו היא לארגן עובדים כפי שמעולם לא ארגנו בעבר"' אמר פיין בעת שהכריז על ההסכם עם פורד. "כשנחזור לשולחן המשא ומתן ב-2028, זה כבר לא יהיה רק מול 'שלוש הגדולות'".

יצוין שהאיגוד עוסק רבות בהתארגנות במפעלי טסלה של איל ההון וחברו של בנימין נתניהו, אילון מאסק. עד עתה כ-30 אחוז מעובדי המפעלים בארה"ב הצטרפו לאיגוד. גם בגרמניה מתארגנים עובדי טסלה במפעל הענק והחדשה שהוקם בברנדנבורג. בכל בוקר מתייצבים פעילי איגוד עובדי המתכת הגרמני "י.ג. מטאל" עם כרזות ובהן נכתב "התאגדו למען עבודה בטוחה ומתגלמת". גם בשבדיה 120 עובד טסלה, המועסקים בסניפי החברה ומוסכיה פתחו בשביתה ללא הגבלת זמן ביום חמישי האחרון בדרישה לחתימה על הסכם שכר.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/123918