שנה למלחמת האזרחים העקובה מדם בסודאן – המבט הקומוניסטי

ב-15 באפריל מלאה שנה למלחמה ההרסנית המשתוללת בסודאן ללא סימן באופק לסיומה. כל יום שעובר מעמיק את סבלו ארוך השנים של העם הסודאני. בשבועות האחרונים חלה הסלמה באלימות כתוצאה מהצטיידות שני הצדדים בנשק מתקדם יותר שסיפקו להם בעלי בריתם.

החונטה הצבאית בראשות בורהאן הצטיידה בכטב"מים מתקדמים מתוצרת איראן ובטנקים, תותחים ומסוקים שסיפקה לה טורקיה. יריביה ממיליציית "כוחות התגובה המהירים" נתמכים בידי רוסיה ומדינת איחוד האמירויות, המשגרות סיוע צבאי דרך צ'אד והרפובליקה המרכז אפריקאית. שורותיה של המיליציה מתרחבות באמצעות קליטת מגויסים חדשים ממאלי וניז'ר וכן לוחמים הנאמנים לגנרל הלובי ח'ליפה חפתר.

המעורבות הצבאית הגלויה הובילה להחרפה מסוכנת בסכסוך: מלחמה באמצעות שליח (פרוקסי) בין אינטרסים זרים יריבים, מעל ראשו של העם הסודאני. להשלכותיה של המלחמה ממדים חמורים: לפי האו"ם, נכון לפברואר 2024 נהרגו בין 13 ל-15 אלף סודאנים. נוסף עליהם, במחוז אל-גז'ירה נרצחו באכזריות עשרות אלפים, אך לאיש אין אומדן של מספר הקורבנות.

מערכת הבריאות הושבתה כליל

מספר הפצועים מאז אפריל 2023 מתקרב ל-100 אלף. אין נתונים ברורים על מספר המתים במגפות שפרצו מאז תחילת המלחמה, בהן כולרה. מערכת הבריאות הסודאנית, המוגבלת ממילא, הושבתה כליל לאחר ש-70% מבתי החולים והמרפאות נהרסו בלחימה. באזורי הלחימה התפשט רעב כבד: אזרחים שעולה בידיהם לאכול ארוחה אחת ביום נחשבים בני מזל.

כ-10 מיליון איש נעקרו מבתיהם. רבים מהם מבקשים מקלט אצל שכנותיה של סודאן – אך גם שם המצב אינו יציב או בטוח. הסהר האדום הסודאני הודיע כי יותר מ-4,000 נשים צעירות נפלו קורבן לאלימות מינית, ויותר מ-170 נשים מוחזקות כשפחות מין בידי המיליציה "כוחות התגובה המהירים" בבירה ח'רטום לבדה. הפגיעה בכלכלה כתוצאה מהחרמת רכוש, מהרס מפעלים וממעשי שוד אלימים נאמדת ב-7 מיליארד דולר.

מהנתונים הקיימים עולה, כי המיליציה "כוחות התגובה המהירים" אחראית למרבית הפשעים – בעיקר מעשי הטבח ההמוניים והאלימות המינית. אך עובדה זו אינה פוטרת את הצבא ובעלי בריתו מהמיליציות המזוהות עם האחים המוסלמים מאחריות לחלקם בזוועות. הפשעים שביצעו שני הצדדים מוגדרים בידי האו"ם וארגוני זכויות אדם כפשעים נגד האנושות, פשעי מלחמה ורצח-עם.

כישלונה של הקהילה הבינלאומית

בהינתן נסיבות אלה, קשה לחזות הפסקת אש או אפילו רגיעה בלחימה בעתיד הקרוב. הקהילה הבינלאומית – כולל האו"ם, האיחוד האירופי והאיחוד האפריקאי – כשלה בניסיון להגיע להפסקת אש. חשוב לציין כי כוחות אזוריים ובינלאומיים מיאנו לתמוך במהפכה העממית שהתחוללה בסודאן בדצמבר 2018. תחת זאת, הם תמכו ב"מפת הדרכים" של האיחוד האפריקאי שהציעה לשלב גורמים מהמשטר הישן של עומר אל-בשיר בממשלה החדשה, ואפילו להעניק השפעה ולגיטימציה לכוחות ימין קיצוני. אך ההמונים הפתיעו את כולם בסרבם לקבל תנאים אלה וכפו שינוי בתוכניות.

שני הצדדים הנצים מסתמכים יותר ויותר על לוחמים זרים. שכירי חרב רבים מצטרפים למיליציה "כוחות התגובה המהירה", בעוד שטרוריסטים אסלאמיסטיים לוחמים לצד צבא סודאן. תוצאת מלחמה קטסטרופלית זו, אפילו אם תוצג כניצחון בידי אחד הצדדים, רק תחריף את הסבל של העם ותאיץ את הידרדרותה של סודאן.

היוזמות האזוריות והבינלאומיות נעדרות חזון או תוכנית ברורה שתוביל להפסקת אש ולהסכם שלום קבוע. ניסיונות קודמים של גורמים בינלאומיים לתווך בין הצדדים ולהשיב את הדמוקרטיה לסודאן הניבו תוצאות דלות וקצרות-מועד.

המאמצים הכושלים של הקהילה הבינלאומית מעידים כי לא ניתן לפתור את המשבר מבלי להתמודד עם יסודותיו. העם הסודאני, כולל הכוחות הדמוקרטיים והפטריוטיים שבו, מקבל ברובו בברכה כל מאמץ להגיש סיוע הומניטרי ולהשכין שלום. אך העם הסודאני מתנגד לכינון גופים פוליטיים לא-ייצוגיים.

המלחמה משרתת את האינטרס של המשטר הישן

המלחמה שינתה את מאזן הכוחות בסודאן. כוחות השינוי, בהם המפלגה הקומוניסטית הסודאנית, איגודי העובדים וועדי ההתנגדות העממיים, מתאוששים ובונים בהדרגה את כוחם. גורמים אלה כבר תורמים כיום להקל את סבלם של האזרחים בתנאי המלחמה ולהגיש סיוע רפואי ככל שניתן. בתקופה האחרונה, עורכות המפלגה הקומוניסטית והוועדות העממיות  פגישות במטרה לגבש חזית פוליטית דמוקרטית מאוחדת.

. הכוחות הדמוקרטיים והפטריוטיים, בהם המפלגה הקומוניסטית, מנסים לעצור את המלחמה ולהשיב את המהפכה לנתיבה. הם שמו להם למטרה לסיים את המלחמה, לסלק מהפוליטיקה את הצבא ואת המיליציה "כוחות ההתערבות המהירים", ולפרק את כל המיליציות ואת ארגוני האחים המוסלמים הפועלים בשורות הצבא.

צעדים אלה יאפשרו הקמת צבא לאומי מאוחד שיפעל תחת סמכותה של ממשלה אזרחית נבחרת. נודעת חשיבות עליונה להעמדה לדין של האחראים לפשעי מלחמה ולפשעים נגד האנושות, כדי להבטיח צדק לקורבנות. השגת יעדים אלה תאפשר לחדש את המהפכה העממית הסודאנית ולכונן במדינה שלטון אזרחי ודמוקרטי.

 

הכותב הוא דובר המפלגה הקומוניסטית הסודנית

המאמר פורסם במקור בעיתון הקומוניסטי הבריטי "מורנינג סטאר"

עוד בנושא: https://zoha.org.il/123163