שוב מפטרים עובדים בפרי הגליל בחצור הגלילית; חוששים מסגירת המפעל

חברי ועדת הכספים של הכנסת מתחו אתמול (רביעי) ביקורת קשה את הבעלים של מפעל ויטה פרי הגליל שבחצור הגלילית, לאחר שיו"ר החברה אושיק אפרים לא התייצב לדיון בכנסת שעסק במשבר בחברה. יו"ר ועד עובדי המפעל הוותיק, מוטי חזיזה, עדכן את הח"כים כי חרף הקריאה של ועדת הכספים מהשבוע שעבר להנהלה לעצור את הליכי השימוע לפני פיטורים ל-53 מתוך 130 עובדים במפעל, הם קיבלו מכתבי פיטורים. בעת הדיון נמסר כי בעקבות התערבות יו"ר הסתדרות ארנון בר-דוד צומצמו הפיטורים במפעל פרי הגליל ל-22 עובדים מהם שבע מעל גיל פרישה.

נציגת משרד הכלכלה בדיון, יפעת ענבר, אמרה כי בין השנים 2012 ל-2017 ויטה פרי הגליל קיבלה מהמדינה מענקי סיוע בהיקף של כ-10 מיליון שקל במסגרת תוכניות להעסקת עובדים בפריפריה ומתוקף החוק לעידוד השקעות הון. בשנת 2011  ביקשה החברה לפטר חלק מהעובדים במפעל פרי הגליל, אולם חזרה בה בעקבות שביתה של העובדים. במקום זאת הודיעה החברה שאם לא תקבל סיוע המפעל ייסגר.

בפברואר 2012 המפעל נסגר ונפתח מחדש כעבור מספר ימים לאחר שהממשלה הבטיחה סיוע למפעל. סיוע שזכתה החברה מהמדינה נפרש על פני כמה שנים, ובכך גם התחייבו בעלי החברה שלא לפטר עובדים, אלא גם לפתח ולקדם את המפעל ולשפר את שכר העובדים, וכן בגיוס עובדים נוספים, וזאת בשל רווחיות החברה ביצוא ובשוק המקומי. אך בדצמבר 2021 שבה הנהלת המפעל שבחצור הגלילית ואיימה לפטר כ-100 מתוך 250 עובדיו. שביתה נוספת מנעה את רוב הפיטורים.

לדברי יו"ר הוועד, עובדי ייצור המועסקים במפעל משתכרים שכר מינימום. "עובדים רק רוצים להביא לחם הביתה. אתם לא מבינים מה זה לשמוע כאב אחר כאב, דמעות אחרי דמעות. הגשם לא מילא את הכנרת כמו הדמעות של עובדי פרי הגליל השבוע", אמר חזיזה לחברי ועדת הכספים.

ויטה פרי הגליל נמצאת בבעלות זכי שלום ומשפחת קופרלי, שמחזיקים גם ברשת השיווק חצי חינם. המפעל בחצור הגלילית מייצר שימורי ירקות וירקות מוקפאים, והחלטת מנהליו לצמצם את הייצור תוך פיטורי העובדים הוסברה על ידם "בהסרת מכסי המגן על יבוא תוצרת חקלאית בעקבות הרפורמה בחקלאות והיעדר כדאיות כלכלית".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/109404