רוצים לדעת מה קורה בבית חולים שיפא? נא לקרוא את ה'ניו יורק טיימס'

עד לפני פחות מחודשיים, המונים הפגינו ברחובות והביעו חוסר אמון מוחלט בהנהגת המדינה. לא רק בביבי, כמובן, ולא רק בליכוד. זאת, בעת שהחליטו מתוך הבנה שגויה של שזהו ביטוי של פרגמטיות, שיש לדחוק את הסוגיה הפלסטינית לשוליים. אבל כבר אז, היה ברור שסדר היום של מכון קהלת אינו מתחיל ואינו מסתיים ברשות השופטת ובקעקוע מוסדות השלטון, ושיש קשר מהותי בין החלקים השונים של האג'נדה שהוא מקדם.

כל הספקנות הבריאה התנדפה לה עם האש שישראל החלה להמטיר על עזה. בין היתר, העיתונות הישראלית שבה לתפקיד תומך הלחימה של צה"ל ורבים לאמונה עיוורת בדובר צה"ל, מי שעד לא מזמן ידענו שאין להאמין באמירותיו. אני מביאה כשירות לציבור תרגום מקוצר מאד של כתבת תחקיר שהתפרסה ב"ניו יורק טיימס" ביום שלישי האחרון (14.11). ה"ניו יורק טיימס" איננו עיתון רדיקלי קיקיוני ומצטיין בבדיקת העובדות, אפילו במאמרי דעה. אגב, "הארץ": כל שקר יכול להיות מודפס אם הוא כלול במדור "דעות"?

בלילה שבין חמישי לשישי האחרונים, במהלך קרב בין כוחות ישראליים ואנשי חמאס, התרסק קלע מפגז במרכז החצר של בית החולים שיפא, בו חיפשו מחסה אלפי עקורים עזתים. בהמשך נרשמו שלוש הפצצות נוספות ומנהל בית החולים מסר ששבעה אנשים נהרגו במהלכן, ועוד נפצעו.

תושבים צילמו את האירועים והחומרים הגיעו למערכת העיתון "ניו יורק טיימס" שנעזרה במומחים כדי לנתח את התמונות. יצוין ששעות לאחר הפיצוץ האחרון, האשים דובר צה"ל במעשה כוחות פלסטיניים לא מזוהים שכביכול רצו לירות על הכוחות הישראליים שבסביבה. אבל תמונות שנבדקו ונותחו על ידי מומחי העיתון מעידות כי לפחות שלושה מהפגזים או חלקיהם שנחתו במרכז החצר בבית החולים הם חלקי תחמושת ישראלית.

יחד עם זאת, לא ניתן לקבוע, האם הירי הישראלי בוצע בכוונה או בשגגה. בנוסף נותחו גם קטעי וידיאו שתיעדו את מעוף הטילים אל בית החולים, ולפיהם ברור שהם נורו מצפון ומדרום, זאת בניגוד לטענת צה"ל. הטענה הרשמית הישראלית לוותה במפה שהעידה, כביכול בהתבסס על מכ"ם, על כך שהירי בוצע ממערב (המפה המניפולטיבית מצורפת לכתבה שפורסמה). יצוין שכוחות הצבא הישראלי היו ממוקמים אז בצפון ובדרום בית החולים. ההפצצות שאותן ניתח צוות ה"ניו יורק טיימס" לא כוונו כלפי המבנה התת-קרקעי ושתי ההפצצות החמורות יותר פגעו בקומות העליונות של אגף היולדות בבית החולים.

צה"ל סירב להגיב על הראיות שהוצגו בפניו על ידי העיתון. התגובה ציינה רק שכוחות ישראליים היו נתונים בקרב קשה נגד חמאס, וש"לאור הפעילות הצבאית הספציפית שמתנהלת עכשיו, איננו יכולים להגיב על שאלות ספציפיות".

לכתבה שפורסמה ב"ניו יורק טיימס": https://archive.md/RXaL9