רופאים לזכויות אדם: יש לחקור את האלימות המינית שביצעו אנשי חמאס כפשע נגד האנושות

עמותת רופאים לזכויות אדם (רל"א) פרסמה הבוקר (ראשון) נייר עמדה על אלימות מגדרית ואלימות מינית ככלי לחימה במהלך מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר 2023.  מרל"א נמסר "בנייר העמדה ניסינו לקבץ את הדיווחים והעדויות שנשמעו עד כה. הוא מבוסס על דיווחים של שורדי המתקפה, אשר העידו כי הבחינו בפגיעה מינית בסביבתם, על עדויות של אנשי כוחות סיוע וביטחון ועל עדויות ויזואליות שהופצו ברשת".

ב-7 באוקטובר האחרון יצא חמאס למתקפה רצחנית חסרת הבחנה ובשבועות האחרונים החלו ברל"א לאסוף פיסות מידע על אירועי אותה שבת שחורה. "אנו מנסים להרכיב מהן תמונה מלאה ככל האפשר של האירועים, ובעיקר – להבין את מכלול הפגיעה בקורבנות. כארגון זכויות אדם, שהמצפן המכוון אותו הוא השמירה על הזכות לבריאות של כל מי שחי בין הנהר לים, חובתנו המקצועית והמוסרית היא לחקור, לנתח ולהביט ביושר על כל פגיעה והפרה של הזכות הזו. נייר העמדה שאנו מפרסמים כעת מבקש להפנות את הזרקור אל האלימות המגדרית והמינית שבוצעה באותה מתקפה. לנגד עינינו עומדים בראש וראשונה הנפגעות והנפגעים, העדות והעדים, כאבם והצרכים הפיזיים והנפשיים שלהם בדרכם הארוכה להחלמה", נמסר.

יחד עם זאת, המחקר הוא חלקי, בהיעדר ניתוח שיטתי של ראיות פורנזיות, שבכוחן להצביע על התעללות מינית. זאת, בשל מצבן של חלק מגופות הקורבנות ובשל הצורך לפנות במהירות את הזירות, לעיתים תחת אש. ברל"א מציינים את חשיבות ההיערכות של מערכת הבריאות לטיפול ראוי, מקצועי ורגיש בנשים והגברים שחוו פגיעה מגדרית ומינית או נחשפו לה. עוד דורשים את שחרור החטופות והחטופים, מי מהם שעברו או היו עדים ועדות לאלימות מינית זקוקים לטיפול רפואי ונפשי מיידי והדבר נמנע מהם.

"אנחנו חלק מקהילת הבריאות ומקהילת זכויות האדם – ככאלה, זוהי חובתנו לעמוד לצד הקורבנות. חשוב שכחברה נהיה נכונות ונכונים להכיר גם באלימות המינית שהתרחשה ב-7 באוקטובר, לשבור מעגלים של שתיקה ובושה, ולאפשר לשורדות ולשורדים את המרחב והתנאים הטובים ביותר להחלמה. על הארגונים השונים – ממסדיים וחברה אזרחית – לשתף פעולה, ניסיון ומידע בהנגשת מענים הולמים לשורדים ומשפחותיהם, תוך שימת לב לכך שחלק מהשורדים איבדו את רשתות התמיכה המשפחתיות והחברתיות שלהן ויש לייחד לכך תקציב ראוי ומכובד". עדות חריפה וכואבת לצורך בהיערכות הגיעה עם הידיעה כי לפחות עשרה משורדי פסטיבל נובה ביער רעים אושפזו בכפייה עקב מצבם הנפשי, אשפוז שבהינתן טיפול ראוי במועדו ייתכן שניתן היה למנוע", נאמר בנייר העמדה.

במסמך מספר המלצות ובהן "על המענים להכיל את ההבנה כי יש קבוצות שונות בקרב הקורבנות – כמו פעוטות, ילדים, נוער, קשישות, גברים, מהגרי עבודה, אזרחים זרים ופלסטינים אזרחי ישראל – הדורשות מענים ייחודיים". כמו כן, "על המענים לכלול גם טיפול הולם לצוותי ההצלה שהגיעו למקום, לצוותי הרפואה והבריאות, ולצוותי ההצלה וזק"א אשר פגשו את הקורבנות".

ברל"א ציינו שיש לקדם שיתוף מלא של נשים בגיבוש המענים ובמוקדי קבלת ההחלטות ולהנגיש לקורבנות אמצעים וכלים להשגת צדק והגשת תביעות תוך הבנה כי זכויות הקורבנות בדין הבינלאומי כוללות: אמת, צדק, פיצויים ומניעת הישנות המעשים. עוד דורשת רל"א לפעול כדי גם גופים בינלאומיים יחקרו את העדויות והדיווחים ויבחנו האם התקבצו לכדי פשע נגד האנושות.

לקריאת נייר העמדה (עברית)

עוד בנושא: https://zoha.org.il/125566