רבבות השתתפו במחאות נגד ממשלת הימין; שוחררו 29 מפגינים שנעצרו בתל-אביב

29 מפגינים שנעצרו אמש (מוצ"ש) במהלך המחאה נגד ממשלת הימין בתל אביב שוחררו מתחנת המשטרה מסובים במהלך הלילה. רבים מהם קיבלו דוחות בלבד, ללא חקירה. אחד נותר במעצר בחשד לתקיפה שוטר מחוץ לתחנה והובא לדיון בהארכת מעצרו בבית משפט. העצורים יוצגו על ידי עורכי הדין רן תגר וגבי לסקי ממערך ההגנה על המחאה נגד ההפיכה המשטרית.

בין היתר, המשטרה עצרה שם את אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר שהחטוף ברצועה; את נטע הימן, שאמה דיצה נחטפה לעזה; ואת אסנת מאירי, שקרובה אברהם מונדר מוחזק ברצועה. כמו כן, עינב ונטלי צנגאוקר הגיעו לתחנת המשטרה לצד מפגינים נוספים, שם התפתח עימות עם שוטרים. יצוין שהמשטרה עיכבה אתמול לזמן קצר צוות של ערוץ החדשות הסעודי אל-ערביה, משום שחשדה שמדובר באנשי רשת אל-ג'זירה וצוותים של פקחי משרד התקשורת באו להפגנה על מנת לאתר עיתונאים של הרשת הקטארית.

יצוין שעשרות עצרות, הפגנוץ וחסימות כיבשים נערכו אמש ברחבי הארץ הפגנות בקריאה להתפטרות ממשלת נתניהו, להפסקת המלחמה ולשחרור החטופים. ההפגנה המרכזית נערכה בצומת עזריאלי-קפלן בתל אביב, אליה הצטרפו פעילי הגוש נגד הכיבוש.

הפגנות נערכו אתמול במוקדים רבים ברחבי בארץ, בהם ירושלים, חיפה, באר שבע, קיסריה, אילת, כפר סבא, הרצליה, מודיעין, אילת, נתניה, נס ציונה, רחובות, קרית גת, נהריה והצמתים כרכור, עין הנצי"ב, נהלל, רעננה ועוד.

בתל-אביב נערכה עצרת משפחות החטופים במוזיאון תל-אביב והפגנה נגד ממשלת נתניהו ברחוב קפלן. בתום העצרת וההפגנה, החלה צעדה על רחוב בגין ובמהרה פרצו עימותים עם שוטרים שניסו למנוע מהמוחים לרדת לאיילון. בין היתר הוצבו בירידות לכביש משאיות ומכת"זית, אבל המפגינים, בהם קרובי חטופים, הצליחו לחסום את איילון צפון מתחת לגשר השלום. הוא נפתח חלקית לתנועה בחלוף כחצי שעה – כשמאות מפגינים ממשיכים לצעוד עליו. איילון צפון נחסם שוב כעבור חצי שעה ומפגינים הצליחו לרדת אליו באזור שבין מחלף השלום למחלף ההלכה. המפגינים צעקו קריאות "בן גביר מחבל!" ו"עסקה עכישו".

קרובי החטופים שחסמו את הכביש ניקבו את גלגלי רכביהם וקשרו את עצמם לרכבים. "הם קוראים לציבור לצאת להפגין עכשיו למען החטופים ולמען עצמאות ישראל מנתניהו", נמסר מטעמם. "נתניהו הוא המכשול לעסקה וגם המכשול של המדינה. הוא שניהל את המלחמה הכושלת ביותר מקריב ובוגד ביקירינו למען הכיסא שלו. אין לנו עצמאות וגם לא תהיה כל זמן שנתניהו ממשיך לכהן כראש הממשלה, והחטופים בשבי החמאס", הדגיעשו

לפניכן, בעצרת המרכזית בקפלן, נשמעו המפגינים קוראים: "הגיע הזמן להפיל את הרודן!", "החטופים בעזה יותר מדי ימים, הדם על הידיים של ממשלת הדמים" ו"הביתה – עכשיו!". בין הנואמים בקפלן: יזם ההייטק ושר המדע והטכנולוגיה לשעבר יזהר שי, אביו של ירון אורי שי, חייל שנפל בקרב על כרם שלום ב-7 באוקטובר. הוא אמר "בנימין נתניהו – אתה אחראי! אתה אחראי לממשלה שבורה ולא מתפקדת, עם השר הבכיר פורע החוק שהורס באופן שיטתי את המשילות. כן, בנימין נתניהו איתמר בן גביר הוא הסמל של הממשלה שלך, המורשת שלך", הוא פנה ל-64 חברי הכנסת בקואליציה הימנית קיצונית של נתניהו ואמר שההיסטוריה "תשפוט אתכם". לדבריו, "דורות רבים עוד יספרו על כל אחת ואחד מכם ויספרו שהייתם חלק בלתי נפרד של ממשלת נתניהו. צדיק אחד אין ביניכם, אתם נאמנים לשליט ולא לדגל – תתביישו לכם".

בחיפה יצאה צעדה מהאודיטוריום במרכז הכרמל אל מרכז חורב. המפגינים מ"מחאת העם" דרשו את התפטרות ממשלת הימין וקראו להחזרת החטופים. הם נשאו שלטים על הכיתוב "יזכור כל הורה עברי שהפקיד את גורל ילדיו בידי המפקיר נתניהו". בירושלים מאות מפגינים התאספו סמוך לכיכר פריז, בדרישה להחזרת החטופים.

הפגנה גדולה נערכה גם בקיסריה, ליד בית משפחת נתניהו, בהשתתפות של כ-2,000 מפגינים. בבאר שבע צעדו מאות מפגינים ממרכז המורים לרחבת המשכן לאמנויות הבמה, שם מתקיימת העצרתהמרכזית. כמו כן, מפונים מקיבוץ ניר עוז הפגינו בקריית גת.

בחיפה צעדו מאות מפגינים ממרכז הכרמל אל צומת חורב בחיפה. בראש הצעדה השבועית שמקדימה את ההפגנה בעד השבת החטופים ונגד הממשלה בחיפה נישא הפעם באנר עם הכיתוב "יזכור כל הורה עברי שהפקיד את גורל ילדיו בידי המפקיר נתניהו". מאות מפגינים התאספו אתמול גם בצומת פארק המדע ברחובות עם דגלי ישראל, ודרשו עסקת חטופים מיידית. "אנחנו לא ניתן לכם לנצח את ישראל. אפשר להחזיר את החטופים. אפשר לסיים את המלחמה. אפשר להרחיק את חיזבאללה מהגדר", אמר בהפגנה עו"ד איתמר קרמר, מנהל משמר החינוך הממלכתי, מחנך ופעיל חברתי. "הממשלה הזו לא רוצה ולא מסוגלת. הם יעדיפו להתנחל בעזה מאשר ליישב את עוטף עזה. הם אומרים שהם מוחקים את רפיח, אבל הם מוחקים את מטולה ואת מנרה. הם מחזירים את חמאס לצפון הרצועה ולא מחזירים את הילדים שלנו הביתה. אבל למרות הכול אני מרגיש גם תקווה. בזכותכם. בזכות מי שמתעקש להרים את הראש ולומר הננו".

בצומת נהלל הפגינה פרופ' שקמה ברסלר, ממובילות המחאה בשנה שעברה נגד המהפכה המשטרית. "באנו הנה היום כאשר לכולנו ברור שעל מדינת ישראל השתלטה קואליציה נוראית שלא נהנית מאמון הציבור. קואליציה שיש בה מי שרוצה לכפות על ישראל תפיסה של עליונות יהודית ולהפוך את ישראל למדינת הלכה", אמרה.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/129337