ראיון עם המחזאי והפעיל החברתי יאסר עבדאללה על רקע מלחמת האזרחים בסודאן

מערכת "זו הדרך" ראיינה השבוע את יאסר עבדאללה, מחזאי ושחקן תיאטרון בתיאטרון הישראלי-אפריקאי. מחזותיו של עבדאללה מתמקדים בניצול שחווים פליטים ועובדים זרים בישראל וביחס הגזעני והקסנופובי מצד השלטונות בישראל.

הריאיון מתקיים על רקע מלחמת האזרחים שפרצה בסודאן בחודש אפריל. המלחמה כבר גבתה את חייהם של לפחות 4,000 אזרחים סודאנים וגרמה לבריחה של מיליון אזרחים למדינות השכנות. כפי שפורסם ב"זו הדרך" בחודש מאי, השתלטו מיליציות חמושות על מטה המפלגה הקומוניסטית בסודן בבירה חרטום. זאת למרות שהוכרזה הפסקת אש במדינה כמה ימים קודם לכן.

היכן גדלת?

גדלתי בחבל דרפור בדרום סודן. יש לי שבעה אחים ואחיות. הם והוריי נשארו בחבל דרפור. לא שמעתי מהם כבר חמישה חודשים כיוון שהמיליציות השתלטו על קווי התקשורת והפילו אותם. נמלטתי מדרפור בשנת 2011. הייתי פעיל פוליטי וחברתי, ביקרתי ועודני מבקר את המשטר ועל כך נאסרתי ועברתי עינויים בבית כלא.

בתי הכלא באפריקה הם לא כמו בתי הכלא בישראל. לא הרגשתי בטוח בסודן. בישראל אני מרגיש בטוח. הייתי קורבן של סחר בבני אדם: בסיני לכדו אותי כנופיות של בדואים וקשרו אותי כמו עבד. הם דרשו כופר של 8,000 דולר ואנסו נשים. לאחר כחודשיים הם השאירו אותי בגבול ישראל- מצרים. הצבא הישראלי עצר אותי כשעברתי את הגבול.

בסודן למדתי משפטים באוניברסיטת אומדורמן (שמה הקודם של הבירה חרטום), אבל לא סיימתי את הלימודים. במקביל למדתי תיאטרון ועסקתי במשחק.

האם היית חבר בארגונים מחתרתיים בסודן?

מעולם לא הייתי חבר המפלגה הקומוניסטית הסודנית, אבל הייתי קרוב אליה, ונכחתי בפגישות לפני השתלטות האסלאם. בשלטון היו הקומוניסטים בראשות ג'עפר נומיירי [ראש המועצה המהפכנית בין 1969 ל-1971 ונשיא סודן בין 1971 עד 1985], אך זה שינה עורו מקומוניסט לאיסלמיסט.

את המיליציות הקים השלטון ב-2003. שולבו בהן שכירי חרב מצ'אד, מניז'ר ומהרפובליקה המרכז אפריקאית. אלה השתלטו על בתים וגירשו משפחות. המיליציות יצאו מכלל שליטה. הן מטילות טרור ואימה על האזרחים. כשתגמר המלחמה, אני רוצה לחזור למדינה שלי.

בכל מקום בסודן משתוללת כעת מלחמה. אני בטוח שאחרי המלחמה יהיה שקט. כרגע בסודן אין שלטון. יש מחנות פליטים בכל מקום. המיליציות השתלטו על בתי חולים והפכו אותם לבסיסים צבאיים. הן לא מוכנות להיכנע או לעזוב.

מה מצבך האישי? קיבלת סיוע?

קיבלתי סיוע מארגון אס"ף ומארגונים ומחברים ישראלים. אס"ף סייעו לי להתמודד עם הטראומות ולימדו אותי כיצד לצאת מהן. החברים הישראלים הם כמו משפחה שלי.

אילו מחזות כתבת? במה הם עוסקים?

המחזה "קישטא" [מילת סלנג מהמילה הערבית "כיש" שמשמעותה: לך, הסתלק] עוסק בשר הפנים אריה דרעי הפועל לגירוש הפליטים מישראל. אני שיחקתי את שר הפנים. מחזה נוסף שכתבתי נקרא "הפליט המטורף". המחזה עוסק בניצול פליטים בידי חברות כוח אדם בישראל. הפליטים נאלצים לשלם עמלות גבוהות לקבלני המשנה, והם חותמים על מסמכים בשפה שאינם מבינים. הפליט המטורף הוא זה הנאבק בניצול הפליטים. את ההצגה האחרונה העליתי ב-2018,לפני מגפת הקורונה.