קריאות נגד שרי ממשלת הימין בבתי העלמין; משפחות עזבו בעת נאום נתניהו בהר הרצל

משפחות שכולות רבות נטשו היום (שני) את הטקס הממלכתי בהר הרצל בירושלים במהלך נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. ברחבי הארץ משפחות שכולות קראו הבוקר קריאות לעבר שרי ממשלת הימין שפקדו את בתי העלמין הצבאיים. עימותים נרשמו בבית העלמין באשדוד, שם נאם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, בבית העלמין ברחובות, לשם הגיע שר השיכון יצחק גולדקנופף, לטקס הזיכרון בבית העלמין בנהריה הגיע השר יצחק וסרלאוף שעבר בין המשפחות וספג קריאה מאחת מבנות המשפחות השכולות: "אתה והמפלגה שלך ביזיון לישראל", בבית העלמין בנתניה, נשמעו קריאות נגד השרה גילה גמליאל ושלטים הונפו גם בבית העלמין בקריית שאול במהלך נאומו של שר הביטחון יואב גלנט.

במהלך נאומו של רה"מ נתניהו סטקס הזיכרון בהר הרצל מפשחות רבות עזבו את הטקס. כמו כן, במהלך הנאום הונף בקהל דגל ישראל עם הכיתוב "7.10" בצבע אדום. ובסיום דבריו של ראש הממשלה, אב שכול צעק לעברו: "יא זבל לקחת את הילדים שלי".

במחאה השקטה בעת נאומו של שר הביטחון גלנט בבית העלמין קריית שאול הורים בקהל הניפו שלטים שעליהם נכתב: "הדם שלהם על הידיים שלך". בזמן שגלנט הניח את זר הזיכרון, נשמעה צעקה מהקהל: "תתפטר".

בבית העלמין באשדוד במקום הוצבה אבטחה מוגברת והוקמו מחסומים רבים לקראת הגעתו של בן גביר. עם הגעתו משפחות קראו לעברו "לך מכאן, עבריין. זבל, בושה", ומנגד צעקו משפחות אחרות: "שמאלנים בוגדים. כאן זה לא קפלן". הקריאות נשמעו עד הרגעים האחרונים שלפני הצפירה והמשיכו גם לאחר מכן מחוץ לבית העלמין. במקום התפתחו גם עימותים פיזיים. העיתונאי סם סוקול, שהיה במקום צייץ: אדם עם מדים, חמוש וכובע של משטרה מתגאה בפני אחר 'אני כהניסט'. כידוע, תנועות כך וכהנא חי הוכרזו כארגוני טרור ושוטר שמזדהה ככהניסט עלול להיות חלק ממנה ופניתי למשטרה על מנת שיפתחו בחקירה." כמו כן, עשרות משפחות עזבו את בית העלמין במחאה על הגעתו של בן גביר, וצעקו לעברו: "בושה, להחזיר את החטופים עכשיו".

שר השיכון גולדקנופף התקבל בבית העלמין רחובות בקריאות "בושה", ו"לך מפה, יש לך דם על הידיים". בנאומו אמר השר כי "עלינו לזכור: אנחנו עם אחד ומאוחד", ונענה בקריאות בוז ובצעקות. הקצין שניהל את הטקס במקום ביקש מהקהל לגלות איפוק, אך הקריאות המשיכו. גם שר הבריאות אוריאל בוסו נתקבל במחאות בפתח תקווה. אורי אס, אח שכול, קרא לעברו: "יש 132 חטופים בעזה ואתם מפקירים אותם. את מפקירים חיילים בעזה. מה תספר לנו בשנה הבאה? שעשיתם הכול כדי להחזיר אותם? איך אתה לא מתבייש".

אלפי אנשים הגיעו לטקס יום הזיכרון בבית העלמין הצבאי בחולון ובסוף נאומה של שרת התחבורה מירי רגב נשמעו קריאות מהקהל: "לכי הביתה! בושה". השרה רגב התייחסה לטבח ה-7 באוקטובר ולמלחמת עזה ואמרה: "אין תשובות לשאלות המייסרות את אלה שנותרו". עם סיום הטקס, בעוד רגב מתראיינת לתקשורת, לאחר שאמרה "המון גדול חיבק", צעקה לעברה אישה: "לא אותך!". בעת יציאתה צעק לעברה אדם אחר: "דם הנרצחים על הידיים שלכם ואות קין על מצחכם לעולם! תתפטרו כולכם! חסרי בושה! תיפטרו אותנו מהעול שלכם!".

בכניסה לבית העלמין הצבאי באופקים עמדו כעשרה מוחים שלבשו חולצות עם תמונתו של מתן צנגאוקר, יליד העיר שהתגורר בשנתיים האחרונות בקיבוץ ניר עוז ומשם נחטף. עינב, אימו של מתן, המתינה יחד איתם לבואו של שר האוצר. "אנחנו נמצאים פה כדי להביע מחאה על הגעה של שר שהגדיר את החמאס כנכס, ושמגדף את הצבא ומונע החזרת חטופים", אמרה. שיראל חוגג, תושב העיר שמשפחתו נפגעה קשה בכפר עזה הוסיף: "המטרה שלנו היא להביע מחאה מנומסת ולכבד את הנופלים. סמוטריץ' היה אמור להגיע לכפר סבא, אך הגיע לפה כי כאן הוא חושב שיהיה לו יותר נוח. כאן לא יותר נוח, כאן נרצחו 50 איש".

על פי "הארץ" מחשש לתגובות הקהל השר סמוטריץ', שאמור היה להשתתף באזכרות בבית העלמין בכפר סבא, הועבר לאופקים. גם השרה עידית סילמן, ששובצה לעיר מגוריה רחובות, נשלחה לבסוף לדימונה. השרה גילה גמליאל, שפעילים דרוזים מנעו אשתקד את כניסתה לבית העלמין בעוספיה נשלחה לטקס בנתניה. את השר ניר ברקת, שהגיע השנה ליישוב הדרוזי, קיבלו עשרות מוחים ושלטי מחאה בעברית ובערבית שנתלו במקום בהם אמירתו של קרל מרקס "עם המדכא עם אחר אינו יכול להיות חופשי" ו"איזה שקרים יספרו לנו ביון הזיכרון הבא?".

הערב, במקביל לטקס הממלכתי בהר הרצל, יתקיים באמפי שוני בבנימינה טקס "כיבוי המשואות" ביוזמת חלק ממשפחות החטופים. את 12 המשואות יכבו כמה קרובי משפחה של חטופים ונרצחים – איל אשל, מירב סבירסקי, כרמית פלטי קציר וגלית דן – וכן תושבי שדרות, ניצולי טבח ועקורים. היחידה שתדליק משואה, לכבוד התקווה לשובם של החטופים, תהיה עינב צנגאוקר, שהתעמתה הבוקר עם סמוטריץ' באופקים והטיחה בשר: "זאת האחריות שלכם. תוציאו אותם. אני דבקה בחיים".

באותה שעה יתקיים בירושלים טקס המשואות האלטרנטיבי לישראל צודקת, שוויונית וראויה של תנועת יש גבול. זו השנה ה-27 שנערך האירוע מול משרד ראש הממשלה  – בכיכר ע"ש אמיל גרינצווייג. ידליקו משואות: מזכיר חד"ש, אמג'ד שביטה; סופיה אור, סרבנית כיבוש ופעילה ברשת מסרבות; סונדוס אלחות, אשת חינוך ופעילה חברתית; קטי בר, פעילה באימהות נגד אלימות; המורה לאזרחות ד"ר מאיר ברוכין; יעקב גודו, פעיל זכויות אדם ומקים מאהל המחאה מול הכנסת; השחקנית ובמאית עינת ויצמן; פעיל השמאל הוותיק מישל (מיקדו) ורשבסקי; פעיל השלום מעוז ינון; נועה נוי מפעילות פרי ג'רוזלם ופעיל הגוש נגד הכיבוש החיפאי ד"ר סלים עבאס.  כמו כן, ארגוני המאבק בהפיכה המשטרית יקיימו הערב בשעה 19:00 "ליל עצמאות עם לפידים למען ההדחה" בקרבת ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה 35, בירושלים.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/129375