צעדת השיבה השנתית תתקיים בשפרעם; ברביעי: דיון בבג"ץ על אירוע הנכבה באונ' תל-אביב

ועדת המעקב העליונה הזמינה הבוקר (שני) להשתתף בצעדת השיבה שתתקיים מחר, כמדי שנה, לציון הנכבה "בעת שישראל מבצעת נכבה שנייה נגד עמנו בתמיכה אמריקאית". "אנחנו חלק בלתי נפרד מהעם הפלסטיני ואנו נתונים לדיכוי לאומי נרחב ולאפליה גזענית, הפוגעים בחיים עצמם, והמזינים כנופיות הרצח ואת מעגל הפשיעה והאלימות, כדי לפרק את החברה שלנו", נאמר בהודעה שפורסמה בעיתון "אל אתיחאד".

התהלוכה תצא בשעה 13:00 מהכניסה המזרחית של העיר שפרעם לכפרים הושה ואל-קסאיר, שנהרסו ב-1948 ותושביהם גורשו. כמו כן, תתקיים עצרת בהשתתפות ראשי החברה הערבית ובה ינאם ההיסטוריון אדם רז ממכון "עקבות", שספרו "הדרך ל-7 באוקטובר" ראה אור לאחרונה ושאירוע ההשקה נערך בשבוע שעבר במועדון הגדה השמאלית בתל-אביב. גם בטקס – הופעות של תאמר נפאר ועלאא עזאם.

בתוך כך, ביום רביעי בשעה 9:00 בג"ץ ידון בעתירה שהוגשה על ידי האגודה לזכויות האזרח נגד המשטרה המסרבת לאשר עצרת לציון יום הנכבה בכיכר אנטין שבכניסה לאוניברסיטת תל אביב, לראשונה מאז ייסוד העצרת לפני 12 שנים. האגודה לזכויות האזרח הגישה אתמול את עתירה בדרישה שהמשטרה תנמק את ההחלטה, שנמסרה למארגני העצרת בעל-פה וללא נימוק רשמי.

מארגני העצרת, חברי התא הסטודנטים חד"ש באוניברסיטת תל אביב, פנו למרחב ירקון במשטרה לקבלת אישור לפני כחודש. העצרת מתוכננת ליום רביעי בשעה 12:00. בשבוע שעבר זומנו מארגני העצרת לפגישה בתחנת מרחב ירקון, שבה נמסר להם כי המשטרה לא תאשר את קיום האירוע.

יצוין שנשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ' אריאל פורת, פנה בשבוע שעבר למפקד מחוז תל אביב במשטרה, פרץ עמר, והפציר בו לאשר את קיום האירוע. "אם אתה סבור שהתניית היתר הפגנה גורף עלול לפגוע בביטחון הציבור, אנא שקול אפשרויות ביניים, כגון היתר להפגין במגבלות שתמצא לנכון להטיל על המפגינים. שלילת החירות להפגין באופן גורף היא קיצונית, עלולה להיות בלתי מידתית, ותשליך על האפשרת להפגין בעתיד", כתב פורת. "למיטב ידיעתי זו הפעם הראשונה שבקשה של תלמידינו להפגין מסורבת", הוסיף.

על כך הגיבו בתנועה הפשיסטית "אם תרצו": "נשיא אוניברסיטת ת"א ביקש ממשטרת ישראל לאפשר לתא חד"ש לקיים את טקס הנכבה באוניברסיטה. אחר כך ראשי האקדמיה יתלוננו על מה שקורה באוניברסיטת קולומביה. אנחנו לא נשתוק ונגיע לעמוד מולם באוניברסיטה. לא ניתן לתומכי עזה להרים ראש! פורת, אתה בושה לאקדמיה ובושה לציונות".

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר כי "על אף שלא מדובר בהפגנה הדורשת רישיון, הפעילות והפעילים בתא הסטודנטים ביקשו לתאם את עריכת העצרת עם המשטרה. פניותיהם החוזרות ונשנות במשך כחודש לא זכו למענה, ולבסוף נמסר להם, ללא הנמקה, כי המשטרה אינה מאשרת את האירוע. בעתירה הודגש כי ההגנה על חופש הביטוי מקבלת משנה תוקף כאשר מי שדורש את מימושה אינו נמנה עם קבוצת הרוב, כמו גם כאשר הדעות והמסרים המושמעים אינם נופלים בגדרות הקונצנזוס הציבורי ועלולים לעורר התנגדות ואף אלימות. אחרת, יישמעו רק הדעות המוסכמות על ידי רוב הציבור, וחופש הביטוי יתרוקן מתוכן. עוד הודגשה החובה לאפשר את חופש הביטוי והמחאה גם בימים רגישים וקשים וגם באווירה הטעונה של מלחמה".

כמו כן, בעתירה נטען כי מאז פרצה המלחמה בעזה נוקטת המשטרה ב"שיטה של עיכובים במתן מענה לבקשות מארגני הפגנות ואירועים ציבוריים שנויים במחלוקת עד לרגע האחרון". זאת, על מנת לדחות את הבקשה סמוך מאוד למועד שנקבע.

"התנהלות זו מלמדת על ניסיון למנוע קיום הפגנות ועצרות בלי שהמשטרה תיאלץ להודות בפה מלא שהיא מסרבת לתת רישיון, בלי שתצטרך לנמק את החלטתה, ותוך שהיא מסכלת פעמים רבות את האפשרות להעמיד את החלטתה לביקורת שיפוטית. נטען גם כי סירוב המשטרה במקרה זה מצטרף לדיכוי שיטתי של הפגנות, ואף משמרות מחאה קטנות, המשקפות את נקודת המבט של הציבור הערבי בישראל".

עוד על ספרו של אדם רז: https://zoha.org.il/129308