פרופסור אילן פפה נעצר עם הגעתו לארה"ב ונחקר על עמדותיו הפוליטיות

החוקר והיסטוריון פרופ' אילן פפה נעצר ביום רביעי האחרון עם הגעתו לארה"ב ונחקר על עמדותיו הפוליטיות. כך מסר פפה ברשומה שפרסם אתמול בפייסבוק. הוא הגיע לשיקגו על מנת להשתתף בדיון אקדמי ובשדה התעופה המתינו לו שני סוכנים של המחלקה לביטחון המולדת של ארה"ב, שמנוע ממנו להמשיך בדרכו וחקרו אותו במשך שעתיים. כמו כן, העתיקו את כל תכולת הטלפון הנייד שהחזיק.

"האם מרצה להיסטוריה בן 70 מהווה איום על הביטחון הלאומי של ארה"ב?", כתב פפה והוסיף שבין השאלות שנשאל: "האם אתה תומך בחמאס?", "האם אתה סבור שישראל מבצעת רצח עם ברצועת עזה?", "מהו לדעתך הפתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני?". ועוד נשאל "האם יש לך חברים ערבים או מוסלמים בארה"ב – כמה זמן אתה מכיר אותם?". פפה סירב להשיב לחקירה הפוליטיות ורק ענה ב"כן" ו"לא". יצוין שבשנה האחרונה נאסר כניסתו של פפה ל-29 מדינות אירופיות.

פרופ' פפה (יליד חיפה, 1954) לימד באוניברסיטת חיפה משנת 1984, תחילה בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון ולאחר מכן בחוג למדע המדינה. כמו כן, הוא ייסד את המכון לחקר השלום בגבעת חביבה ועמד בראשו במשך עשור, והיה יו"ר מכון אמיל תומא לעיונים פלסטינים וישראלים בחיפה. במשך שנים רבות פעל נגד כיבוש השטחים הפלסטינים. הוצאת "ספרי נובמבר" פרסמה לפני שלוש שנים את התרגום העברי לספרו "הטיהור האתני של פלסטין". הספר ראה אור לראשונה באנגלית בשנת 2006, ומאז תורגם ל-15 שפות.

בשנת 2007 עזב פפה את ישראל ועבר לבריטניה, שם הוא מרצה וחוקר בפקולטה להיסטוריה באוניברסיטת אקסטר ומנהל את המרכז האירופי ללימוד פלסטין. בטרם עזב את ישראל קיבל איומי רצח בטלפון ובדואר, בכנסת גינו אותו, שר החינוך קרא לפיטוריו, ותמונתו הופיעה בעיתון "ידיעות אחרונות" במרכזה של כוונת רובה. לצד התמונה פורסם טור בו נכתב: "אני לא אומר שצריך להרוג את האיש הזה, אבל אני לא אהיה מופתע אם מישהו יעשה את זה".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/102882