פילוג במפלגת השמאל היוונית סיריזה; חברי פרלמנט הקימו סיעה נפרדת: השמאל החדש

לאחר הפילוג בשורות די לינקה, מפלגת השמאל הגרמנית, לפני כשבועיים התחולל פילוג נוסף באחת ממפגלות השמאל הגדולות באירופה: סיריזה היוונית. קבוצה של חברי פרלמנט שפרשו מסיעת המפלגה החליטו ביום שני האחרון אף להקים סיעה נפרדת, "נאה אריסטה" ("השמאל החדש"). סיריזה, ראשי התיבות של "מערך השמאל הרדיקלי – הברית המתקדמת", שלטה ביוון בין 2015 ל-2019 ומנהיגה אלכסיס ציפארס היה לראש ממשלה.

בעקבות המפלה בבחירות שנערכו ביוני האחרון  ציפראס, השנוי במחלקות בגלל שהתרחק מערכי שמאל בסיסיים, התפטר מהנהגת מפלגתו. בבחירות ניצחו השמרנים, אנשי מפלגת הדמוקרטיה החדשה של קיריאקוס מיצוטאקיס. מפלגתם קיבלה כ-41% מקולות הבוחרים לעומת סיריזה שזכתה רק כ-18% מהקולות.

עם עזיבת ציפראס, בסוף ספטמבר נבחר סטפאנוס קסלאקיס לעמוד בראשה. "היום האור והתקווה ניצחו שניהם. זו תקווה לעתיד", הכריז קסלאקיס עם ניצחונו מחוץ למטה סיריזה באתונה. "איני תופעה, אני הקול של החברה כולה ואין לי כוונה לאכזב אתכם. העבודה מתחילה החל ממחר", הוסיף. ראש הממשלה לשעבר ציפראס הנהיג את סיריזה מאז אוקטובר 2009 והודיע על פרישתו מנשיאות המפלגה ב-29 ביוני בעקבות התבוסה בבחירות.

על הנהגת סיריזה התמודדו חמישה פוליטיקאים. הבולטים ביניהם היו אפי אכציוגלו, בת 38, שכיהנה בעבר כשרת העבודה והרווחה, האישה היחידה שהתמודדה לתפקיד ושנחשבה למועמדת המובילה, וקסלאקיס, בן 35 – שהוא דמות חדשה במפלגה. השניים העפילו לסיבוב בחירות שני,  בו קסלאקיס ניצח את אכציוגלו ברוב של כ-57% מהקולות מול 43% בהתאמה.

איש עסקים בראש מפלגת שמאל

קסלאקיס הוא בעלים של חברת ספנות, גדל בארה"ב ועבד בבנק ההשקעות האמריקאי הגדול גולדמן זקס. עד לפני מספר חודשים היה אנונימי לחלוטין בפוליטיקה היוונית. על כניסתו למרוץ להנהגת המפלגה הודיע רק  שבועות ספורים לפני הבחירות הפנימיות.

"אני מודע לכך שאין לי ניסיון במפלגה", אמר ברשומה שפרסם ברשתות החברתיות בעת הכריז על מועמדותו. "הגיע הזמן לבנות את החלום היווני שאנחנו כה זקוקים לו. מגיע לנו מדינה שמאפשרת שוויון הזדמנויות, ואזרחים שעתידם לא נקבע מראש לפי המקום שבו נולדו וכיצד הם נולדו", הוסיף. לקסלאקיס, בעל אזרחות אמריקאית, ניסיון פוליטי מסויים. הוא היה מתנדב בקמפיין הבחירות של הנשיא ברק אובמה ב-2008, בעת שהיה סטודנט. בסרטון שפרסם בבחירות הפנימיות הוא גם הציג לבוחרים את בן זוגו האמריקאי, טיילר מקבת, שעובד כאח. לאחר ניצחונו הוא קרא לו לעלות על הבמה בעת שנאם לפני הקהל ואמר על מקבת כי הוא "משפחתי". אך לקסלאקיס לא היה שום קשר למפלגת השמאל בעבר, ורק השנה הוא עבר להתגורר באתונה. לכן, הודעתו כי יתמודד על הנהגת המפלגה עוררה התנגדות מקרב חברי סיריזה רבים.

פריימריס פתוחים והשלכותיהם

לקראת בחירת מנהיג המפלגה, הוחלט על קיום בחירות מקדימות פתוחות, קרי: כל המצטרף לסיריזה (גם ערב הבחירות) יכול להצביע ולהשפיע על תוצאותיהן. כך גדל ספר הבוחרים לכ-133 אלף חברי מפלגה שהצביעו. לקראת סיבוב הראשון עשרות אלפי יוונים נרשמו כחברי סיריזה לאחר שקסלאקיס אותת על שינוי אפשרי בעמדותיה.

סיריזה הייתה ברית של מרקסיסטים, קומוניסטים לשעבר, פעילי סביבה וסוציאל-דמוקרטים. אבל לדידו של קסלאקיס אם המפלגה רוצה לשוב לשלטון עליה "להעתיק את הנוסחה האמריקאית בהקדם האפשרי" בדמותה של המפלגה הדמוקרטית בארה"ב.

עם היבחרו, קסלאקיס תקף רבים מוותיקי מחברי הוועד המרכזי של המפלגה. הוא האשים אותם שאין ביכולתם "להבין את המציאות החדשה ולהשתנות" – ואף חילק שבחים למדיניותו הניאו-ליברלית של ראש הממשלה מיצוטאקיס מן הימין. הקרע בין היו"ר החדש לבין מייסדי סיריזה לא איחר לבוא וב-23 בנובמבר האחרון, 57 מחברי הוועד המרכזי, ביניהם השרה לשעבר אכציוגלו, תשעה חברי הפרלמנט באתונה החברים עתה בסיעה החדשה "נאה אריסטרה" ושלושה חברי הפרלמנט האירופי בבריסל החליטו לעזוב את שורותיה כדי להקים מפלגת שמאל חדשה.

"זה הסוף של מפלגת השמאל סיריזה כפי שאנחנו מכירים אותה", הסביר סטליוס קולוגלו, חבר פרלמנט אירופי מטעם המפלגה שהצטרף ל"נאה אריסטרה". "המפלגה מתה. קסלאקיס יעשה שינויים עצומים, ובעתיד ינתחו את מה שקרה כמקרי מבחן. הוא הצליח לעשות דבר מדהים — הוא הגיע כמעט משום מקום, ועכשיו הוא מנהל את העניינים. זהו תרחיש שאף אחד לא חשב עליו עד לפני כמה חודשים". "זו התחלה חדשה", השיב קסלאסקיס, אך לא ברור האם להתחלה תהיה המשך.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/122287/