על רקע המחאה ההמונית: כוחות הביטחון של סודאן מכתרים את מטה הקומוניסטים

על רקע המחאה ההמונית: כוחות הביטחון של סודאן מכתרים מאז סוף השבוע את מטה המפלגה הקומוניסטית שבמרכז הבירה ח'רטום. כך מסר דובר המפלגה שחלק ממנהיגיה נעצרו ואחדים אף נעדרים מאז ששירותי הביטחון עצרו אותם. יצוין שמטה הקומוניסטים משמש מקום מפגש ותיאום של כלל כוחות האופוזיציה למשטרו של השליט עומר אלבשיר. "הרודנות האיסלאמיתימנית לא תצליח לשתק את הקומוניסטים", נמסר אתמול (ראשון) על ידי דובר המפלגה.

2019-01-21_195549

מפגינים נגד המשטר בסודאן, בשבוע שעבר (צילום: מורנינג סטאר)

המחאה ההמונית נגד אלבשיר נכנסה לחודש השני, ללא סימן לדעיכתה. אלבשיר, ששולט במדינה זה 30 שנה, מאשים "סוכנים זרים" ומורדים מחבל דארפור בהפגנות שגבו את חייהם של עשרות בני אדם. מניין הקורבנות הרשמי לפי הרשויות הוא 26, אך ארגוני זכויות אדם, בהם אמנסטי, אמרו כי יותר מ-40 מפגינים נהרגו מאז פרצה המחאה בדצמבר. היא החלה בשל המשבר הכלכלי הכבד שהוא תולדה מהמדיניות הניאוליברלית שמכתיבה קרן המטבע הבינלאומית, אך התפתחה במהרה למחאה פוליטית להפלת המשטר.

בסוף השבוע ניסו מאות מפגינים לצעוד לפרלמנט בעיר אום דורמן במטרה להעביר עצומה הדורשת מאלבשיר להתפטר. הם צעקו "חירות, שלום וצדק", הסיסמה העיקרית של תנועת המחאה, וקראו להדחת הנשיא. עם זאת, המשטרה ירתה גז מדמיע כדי לעצור את אותם, ולפי הדיווחים, היא רדפה אחרי המפגינים. כ-30 כלי רכב הנושאים אנשי ביטחון, חלקם במדים וחלק בבגדים אזרחיים, נצפו מגיעים לאזור ההפגנות. שרה ג'קסון, סגנית מנהלת מחלקת מזרח אפריקה בארגון אמנסטי, האשימה את כוחות הביטחון של סודאן ב"מסע הרג חסר מעצורים". לפי עדויות מהשטח, כוחות המשטר יורים כדורים חיים במפגינים. ביום שישי דווח על רופא וילד שנהרגו מירי בבירה ח'רטום.

יצוין בתי ספר ואוניברסיטאות הפסיקו את הלימודים ותלמידי תיכון וסטודנטים הצטרפו למחאות. מאות בני אדם נעצרו, בהם מנהיגי אופוזיציה, רופאים, עיתונאים, עורכי דין וסטודנטים. לאחרונה פשטה המשטרה על בית חולים ליד ח'רטום שאליו פונו מפגינים שנפצעו, ולפי פעילי זכויות אדם שוטרים פיזרו בחצר בית החולים גז מדמיע.