סקר: רוב הציבור סבור שמטרת המלחמה צריכה להיות שחרור החטופים

13 ילדים ונשים ישראלים שוחררו אתמול (שישי) משבי חמאס, לאחר 49 ימים. הם הועברו לישראל כחלק מהפעימה הראשונה של עסקת החטופים בין ישראל לחמאס, במסגרתה שוחררו גם 39 אסירים פלסטינים. החטופים ששוחררו הם: דורון כץ אשר (34) וילדיה אביב (2) ורז (4); רות מונדר (78), בתה קרן מונדר (54) ואוהד (9), בנה של קרן; דניאל אלוני (45) ובתה אמיליה אלוני (5); עדינה משה (72); יפה אדר (85); חנה פרי (79); מרגלית מוזס (77) וחנה קציר (77). כולם נחטפו ב-7 באוקטובר מהקיבוצים ניר עוז ונירים.

עוד שוחררו 11 עובדי חקלאות בעלי אזרחות תאילנדית ופיליפינית שוחררו היום (שישי) משבי חמאס לאחר 49 ימים. השבים, עשר גברים ואישה אחת, נחתו בבית החולים שמיר אסף הרופא שבבאר יעקב, ומצבם הבריאותי טוב. המשחוררים הם: נתהווארי מולקאן, סנטי בונפורם, בונתהום פאנקונג, מנגקול פראצ'ואפון, וויתסהון פומיי, וויצ'אי קלאפאט, באנצ'ה קונגמאני, בודיי סינגהון, הותאי ת'ונגסרי, הותאי סינגואן וג'ימי פאצ'קו.

דוברות מרכז שניידר לרפואת ילדים דיווחה הבוקר כי מצבם של ארבעת הילדים וארבע הנשים ששבו אמש ארצה מוגדר טוב. "הם נמצאים יחד עם בני משפחתם במתחם היעודי והנפרד, עטופים בצוותים רפואיים ופסיכו- סוציאליים", נמסר. דוברות בית החולים וולפסון הוסיפה כי "מצבן של חמש השבות שנקלטו אתמול בביה"ח וולפסון יציב". בנוסף ציינו כי "כל אחת מטופלת בהתאם לבדיקה שעברה אתמול על ידי הצוות הרפואי, והן מחובקות על ידי משפחתן. אנחנו מחכים ומקווים לשובם כל החטופים והחטופות".

בתוך כך, בשירות בתי הסוהר (שב"ס) הודיעו הבוקר כי קיבלו רשימה של 42 אסירים ואסירות שצפויים להשתחרר היום מבתי הכלא בישראל, כחלק מהפעימה השנייה בעסקה עם חמאס לשחרור החטופים שבעזה, במסגרתה אמורים להשתחרר אחה"צ 13 חטופים ישראלים נוספים.

יצוין שעל פי סקר שנערך השבוע על ידי המכון הישראלי לדמוקרטיה, רוב הציבור סבור שיעד המלחמה צריך לחיות החזרת החוטפים. סקר הבזק החמישי שעורכים פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי לאורך המלחמה מעלה בין השאר שרוב היהודים תומכים בתיקון חוק הלאום, כך שיבטיח שוויון לאזרחים הערבים, עלייה חדה לעומת אשתקד. בנוגע ל"רפורמה המשפטית", רוב הציבור חושב שעל ראש הממשלה בנימין נתניהו להתערב כדי לבלום את צעדיו של שר המשפטים יריב לוין.

כאמור, כמחצית היהודים והערבים שנשאלו סבורים שמטרת המלחמה העיקרית בעזה צריכה להיות שחרור חטופים. פילוח התשובות לשאלה זו לפי מחנות פוליטיים בקרב היהודים מעלה הבדלים קטנים בלבד, כאשר סדר החשיבות זהה למעשה בשמאל, במרכז ובימין. עם זאת ההבדל הגדול ביותר (10%) הוא בשיעורי המציבים בראש את שחרור כל החטופים – בשמאל ובמרכז מייחסם לכך את החשיבות העליונה 55% ואילו בימין – 45%.

אתמול פורסם ב"מעריב" סקר נוסף הקובע כי אם היו מתקיימות בחירות בימים אלו, מפלגת המחנה הממלכתי היתה זוכה לכמות שיא של מנדטים. לעומתה, הציונות הדתית יורדת אל מתחת לאחוז החסימה. בסקר, שנערך יום לאחר הצבעת הממשלה לאישור עסקת החטופים עומדת מפלגת המחנה הממלכתי על שיא של 43 מנדטים. אצל מפלגות האופוזיציה נרשמת ירידה ליש עתיד, שעומדת על 13 מנדטים, ועלייה למרצ, מפלגה שפסקה מלהתקיים, שעומדת על חמישה מנדטים.

בקרב מפלגות הקואליציה הימנית קיצונית, נרשמת עלייה של מנדט בליכוד, שעולה ל-19 מנדטים. גם ש"ס ועוצמה יהודית מתחזקות כל אחת במנדט. לעומתן, הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' צונחת מתחת לאחוז החסימה וזוכה רק ל-2.5% תמיכה, שהם שלושה מנדטים. העבודה שוב רחוקה מלעבור עם 2.2% ובל"ד מקבלת רק 1.3% – שאינן עוברות את אחוז החסימה. עם שקלול הנתונים החדשים, המאזן הבין-גושי עומד על 41 מנדטים לקואליציה, שהם ירידה של מנדט משבוע שעבר. לעומתם, האופוזיציה מחזיקה ב-74 מנדטים, וזאת ללא רשימת חד"ש-תע"ל שעומדת על חמישה.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/125527