נשיא ארגנטינה הנבחר, הימני הקיצוני חבייר מיליי, ביטל את נסיעתו לישראל; האיגודים הכריזו סכסוך עבודה

מועמד הימין הקיצוני והבורגנות הגבוהה, חבייר מיליי, שנבחר לנשיאות ארגנטינה בשבוע שעבר הודיע אמש (ראשון) על ביטול נסיעתו לישראל. עם היבחרו הבטיח מיליי שבטרם יקבל את תפקידו באופן רשמי בחודש דצמבר, הוא מתכוון לבקר בישראל ובארה"ב. כאמור, הוא ביטל את הנסיעה לישראל "בגלל בעיות עם לוח הזמנים הצפוף" אך מתכוון לבקר בארה"ב. בניו יורק הוא יפקוד את קברו של מייסד חב"ד, הרב מנחם מנדל שניאורסון כי לדבריו הוא רואה בו "דמות מופת".

מיליי הביס את שר האוצר סרחיו מאסה מהקואליציה "האיחוד למען המולדת" של המפלגה הפרוניסטית, המפלגה הקומוניסטית, המפלגה הקומוניסטית המהפכנית וארגוני שמאל נוספיפ שקראו "לעצור את הפשיזם", עם 56% מהקולות לעומת 44%.

בין מברכיו הראשונים של מיליי: קרן המטבע הבינלאומית ונשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, אשר אמר כי הוא "יעשה את ארגנטינה גדולה שוב". בהצהרתו הראשונה מסר מיליי כי שני ביקוריו הרשמיים הראשונים ייערכו בארה"ב ובישראל. מנגד, נשיא קולומביה גוסטבו פטרו ציין כי "זה יום עגום לאמריקה הלטינית". לדבריו, "הימין הקיצוני נחל ניצחון בארגנטינה. לניאו-ליברליזם אין מה להציע לחברה והוא אינו מסוגל לתת מענה לבעיות האנושות המרכזיות".

מיליי, הידוע בכינויו "אל לוקו" (המשוגע), מגדיר את עצמו "אנרכו־קפיטליסט", והוא ממעריציהם של טראמפ ושל נשיא ברזיל לשעבר ז'איר בולסונרו. הוא הכריז על כוונתו לקצץ בהוצאות ציבוריות, לצמצם במחצית את מספר משרדי הממשלה; לסגור את הבנק המרכז; להפריט את האוניברסיטאות, את מערכת החינוך ואת הרפואה הציבורית; ולהחליף את המטבע המקומי בדולר האמריקאי.

הוא גם מתנגד לחינוך מיני, לעמדות פמיניסטית ולהפלות – שהן חוקיות בארגנטינה. מיליי הגדיר את רעיון הצדק החברתי כ"סטייה" והוא חולק על התפיסה שלפיה בני האדם גרמו למשבר האקלים. הוא אף כינה "קומוניסט" את האפיפיור ממוצא ארגנטיני פרנציסקוס.

לוחם ב"כוחות הרשע של הסוציאליזם"

מיליי נבחר לפני שנתיים לפרלמנט לאחר שהתפרסם הודות לנאומי תוכחה זועמים, בהם תקף את מה שלדבריו היא "הקסטה הפוליטית". הוא צבר תמיכה אצל הארגנטינאים הנאבקים "לגמור את החודש" על רקע האינפלציה הגבוהה והפיחות הדוהר. הוא פופולארי במיוחד בקרב גברים צעירים ועובדים לא מאורגנים. המצע שלו קורא לעיצובה מחדש של התרבות הארגנטינית, והוא מתנהל כ"לוחם צלב נגד כוחות הרשע של הסוציאליזם" מבית ומחוץ. כמו כן, הבטיח לנתק קשרים דיפלומטיים עם ברזיל, שכנתה של ארגנטינה, כי "היא צועדת לעבר הסוציאליזם בהנהגת הנשיא 'לולה' דה סילבה".

יצוין שיריבו מאסה זכה בחודש שעבר בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות. מאסה גם זכה ברוב בקרב כחצי מיליון אזרחי ארגנטינה המתגוררים מחוץ לגבולותיה. אז, בניגוד לתחזיות הסקרים, מיליי הגיע שני אחרי מאסה — עם 30% מהקולות לעומת 37%. רבים מאזרחי ארגנטינה בישראל מתנגדים למיליי. בשגרירות ארגנטינה בישראל רשומים כ-15 אלף בעלי זכות בחירה שלא יכלו להצביע בגלל המלחמה, בדומה לארגנטינאים תושבי אוקראינה.

העובדים מוכנים לקרב

מדוע ניצח מיליי? בארגנטינה יש הסבורים כי מיליי לא ניצח, אלא היה זה דווקא מאסה שהפסיד. קרי: רבים צידדו במיליי כדי "להעניש את מאסה" ובייחוד את מדיניותו הכלכלית שאיננה ניאו-ליברלית קיצונית כמו זו של מיליי. מאסה לא הביא עמו כל בשורה לארגנטינאים החיים בעוני, שמספרם גדל תחת הממשלה היוצאת. כלל אזרחי ארגנטינה משלמים מחיר יקר בעקבות האינפלציה הגבוהה ששיעורה עולה על 140% שנתית, אך בייחוד מעמד העובדים ותושבי הפריפריות החברתיות והגיאוגרפיות. כמו כן, כרבע מ-36 מיליון בעלי זכות הבחירה לא הצביעו – בהם מיליוני אזרחים שתמכו במאסה בסיבוב הראשון.

עם פרסום תוצאות הבחירות נרשמו שתי תופעות כלכליות-חברתיות מנוגדות ובעלות השלכות פוליטיות מיידיות. בבורסה של בואנוס איירס עלה מדד המניות ב-20%. המניות של התאגידים הארגנטיניים הגדולים שנסחרים בבורסה של ניו יורק עלו אף יותר: ב-40%. במקביל, איגודים מקצועיים רבים הכריזו סכסוכי עבודה. הראשונים היו עובדי הבנק המרכזי וחברת התעופה הלאומית, המתנגדים לסגירתם או להפרטתם. כלל האיגודים המקצועיים התנגדו למיליי בטרם היבחרו. עתה הם שוקדים על ארגון צעדי מחאה מקיפים, כולל שביתה כללית.

מדיניות הנשיא הנבחר מיליי איננה התרופה לתחלואיה הכלכליות של ארגנטינה, להיפך – היא רק תחריף אותן. ללא רוב בפרלמנט ועם התנגדות פעילה של העובדים, של הסטודנטים, של תושבי שכונות העוני ושל הגמלאים – יתקשה מיליי עד מאוד לממש את הבטחותיו.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/124819/