מק"י וחד"ש: עסקת הנורמליזציה הסעודית-ישראלית – מכה גדולה לסוגיה הפלסטינית

המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) והחזית הדמוקרטית לשלום ושוויון (חד"ש) פרסמו הערב (שלישי) הודעה משותפת ובמרכזה:  צעדי הנורמליזציה בין ערב הסעודית לישראל בחסות ארה"ב. יצוין שבמסגרת התקדמות צעדים אלה שר התיירות חיים כץ נחת היום בריאד שבסעודיה. זהו בביקור הפומבי הראשון של שר ישראלי במדינה. מאוחר יותר פורסם שגם שר התקשורת שלמה קרעי וח"כ דוד ביטן יגיעו בקרוב לביקור רשמי בממלכה. על פי מקורות זרים, שרים נוספים ובהם ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקרו באופן חשאי בממלכה בשנים האחרונות.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, אמר בשבוע שעבר בריאיון שהעניק לרשת "פוקס" האמריקאית כי "בכל יום אנחנו מתקרבים יותר להסכם עם ישראל". בראיון, הבהיר בן סלמאן כי במידה ותהיה פריצת דרך ביחסים בין ישראל לסעודיה, הוא יהיה מוכן לעבוד עם "כל מנהיג ישראלי".

לדברי מק"י וחד"ש "עסקת הנורמליזציה שמקדם הממשל האמריקאי כחלק מהאסטרטגיה הגלובלית שלו, בשיתוף הממשלה הימנית הקיצונית ביותר בתולדות ישראל והמבודדת ביותר במישור הפנימי והבינלאומי, היא מתקפה מסוכנת על העם הפלסטיני ומכה גדולה לסוגייה הפלסטינית, במסגרת התוכניות לחיסולה הסופי. לא ייתכנו נורמליזציה, שלום ויציבות תוך התעלמות מהזכויות הלאומיות הלגיטימיות של העם הפלסטיני על כל יוזמת שלום אזורית להתחייב למשוואה שביטא הנשיא הפלסטיני בעצרת הכללית של האו"ם בשבוע שעבר: 'לא ניתן להשיג שלום, יציבות ונורמליזציה אמיתית באזור בלי להכיר בזכויות הלאומיות של העם הפלסטיני לסיום הכיבוש, שחרור ועצמאות לאומית'".

כמו כן, "עסקת הנורמליזציה בין ערב הסעודית וישראל תחת חסות אמריקאית היא פרק נוסף בהסלמת התוקפנות נגד העם הפלסטיני ובהתכחשות למאבקו, לזכויותיו הצודקות ולקורבנותיו האדירים, לצד ההתעלמות מהדרישה לסיום הכיבוש בגולן הסורי. ההסכם הזה יהווה מכה כלכלית קשה לעמי האזור, משום שלפי פרסומים ישראלים, הוא כולל פרויקטים אזוריים שעלולים לפגוע באינטרסים הכלכליים של מדינות האזור ובהם מצרים וירדן ופגיעה במעמד של תעלת סואץ".

מק"י וחד"ש מביעות תקווה ההנהגה הפלסטינית "תעמוד איתן ולא תיתן לגיטימציה כלשהי לכל הסכם בין סעודיה וישראל, ושתבקש לסחור בזכויות לאומיות בתמורה לפיתויים כלכליים. זאת, למרות הלחצים מצד האימפריאליזם, ישראל והריאקציה הערבית, אנו מצפים מהכוחות הפוליטיים הפלסטינים לאתגר את נורמליזציה המבקשת להתעלם מזכויות העם הפלסטיני".

"עסקת הנורמליזציה שטבעה נחשף בהדרגה, היא כניעה לתוכניותיו של נתניהו, ושל ממשלות קודמות, המבקשות לחסל את השאלה הלאומית הפלסטינית. נתניהו לא רק מסרב לסיים את הכיבוש, לפנות את ההתנחלויות ולהכיר בזכויות הלאומיות של העם הפלסטיני להקמת מדינתו העצמאית, אלא מבקש לדחוק את הסוגייה הפלסטינית לשוליים ולנטרל אותה", הדגישו. "הנורמליזציה מקודמת בעוד שבישראל מכהנת ממשלת ההפיכה המשטרית הפשיסטית – הממשלה הימנית והמסוכנת בתולדותיה. זו ממשלת הסיפוח והנצחת הכיבוש וההתנחלויות; ממשלת תוכניות הטרנספר המוצהרות והטיהור האתני נגד העם הפלסטיני; ממשלת העליונות היהודית הבוטה וסתימת הגולל על שאיפות העם הפלסטיני להגדרה עצמית ולעצמאות לאומית. העסקה תיתן 'חותמת כשרות ערבית' של מדינה מרכזית באזור לממשלת נתניהו".

כמו כן, "סכנה נוספת היא שעסקת נורמליזציה תהווה חבל הצלה לממשלת נתניהו-בן גביר, אשר ניצבת בפני בידוד בינלאומי ההולך ומעמיק בשל אופייה הפשיסטי חסר התקדים. כמו כן ניצבת הממשלה בפני משבר פנימי עמוק נוכח מחאת הציבורית ההמונית נגד חקיקת ההפיכה המשטרית. לכן, העסקה תהיה מתנה מצד סעודיה לנתניהו, ותאפשר לו להיחלץ מבידודו הבינלאומי ומהמשבר הפוליטי הפנימי".

בסיום הודעתן המפלגה הקומוניסטית הישראלית וחד"ש מדגישות "כי העם הפלסטיני יכשיל את הניסיונות לנטרל את השאלה הלאומית הפלסטינית ולחסלה, כפי שהכשיל את כל התוכניות הקודמות – האחרונות שבהן 'עסקת המאה', מה שמכונה 'הסכמי אברהם'. שלום אמיתי באזור יושג תוך שיתוף העם הפלסטיני ופתרון השאלה הלאומית הפלסטינית. המפתח לכך הוא סיום הכיבוש הישראלי, הקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה ירושלים המזרחית ושיבת הפליטים בהתאם להחלטות האו"ם".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/124180