לראשונה: מאות יהודים וערבים הפגינו בתל-אביב נגד המלחמה בעזה ולמען חילופי שבויים

מאות מפגינים יהודים וערבים קראו הערב (מוצ"ש) בגן צ'רלס קלור בתל אביב להפסקת המלחמה בעזה, לעסקה להחזרת כל החטופים והשבויים ברצועה בתמורה לאלפי האסירים הפלסטינים ולפתרון מדיני על בסיס הקמת מדינה פלסטינית בשטחים הכבושים בצידה של ישראל.

המחאה, ראשונה מסוגה מאז ה-7 באוקטובר, התאפשרה לאחר שהוגשה עתירה לבג"ץ, שבעקבותיה המשטרה נאלצה לחזור בה מסירובה לאשר את ההפגנה של פעילי חד"ש. האגודה לזכויות האזרח הגישה את העתירה בשם ראשי סניפי חד"ש בתל אביב וביפו, בדרישה לאפשר לקיים הפגנה במרכז העיר בקריאה להפסקת אש, שחרור החטופים וקידום שלום. שני העותרים, עורכי דין אמיר בדראן, מועמד הרשימה "כולנו העיר" לראשות העיר, ונועה לוי הינחו את האירוע.

בהפגנה השתתפו בין היתר יו"ר הכנסת לשעבר אברהם (אברום) בורג, מזכ"ל מק"י עאדל עאמר; חברי הכנסת עאידה תומא-סלימאן ויוסף עטאונה (חד"ש), יו"ר חד"ש וח"כ לשעבר עסיאם מח'ול, יו"ר ועדת המעקב העליונה וח"כ לשעבר מוחמד ברכה, חבר הכנסת לשעבר סמי אבו-שחאדה (יו"ר בל"ד) וחברת הכנסת לשעבר תמר גוז'נסקי (חד"ש).

ח"כ תומא-סלימאן פתחה את העצרת ואמרה "לא ישתיקו אותנו. לא נותנים לקול האנושי נגד המלחמה להישמע, אז הנה אנחנו אומרים: אנחנו נגד המלחמה. מהיום הראשון אמרנו שאנחנו מתנגדים לזוועות ולפשעים שבוצעו נגד אזרחים, וכאשר אזרחים בעזה מתים מהפצצות – אנחנו נגנה את הפשעים הללו גם כן. אתם לא תוכלו לנצח עם: גם בעזה יש עם, וגם בעזה יש אזרחים וילדים". דנה מילס, לשעבר מנכ"לית שלום עכשיו, קראה "די למלחמה, די לרצח ולטבח בעזה. לא נשתוק ולא נשקוט עד שכל השבויים יחזרו הביתה בשלום".

בורג, הוסיף "הכל מסובך ומעורבב, זכרונות של שואה ונכבה חזרו אל תוך ההוויה והפכו המציאות להרבה יותר מורכבת. לפשעי החמאס נגד האנושות אין שום הצדקה ולא תהיה לעולם מחילה. הפוגרומים של המתנחלים בעידודם של שרים בכירים הם פשעים כנגד השלום. אנחנו אומרים שדינם של פושעי המלחמה אחד וברור. מותר וחובה למדינה להגן על אזרחיה. אסור לאף מדינה להפוך את ההגנה להילת הרג חסר הבחנה". "המלחמה הזו היא לא מלחמת חורמה של פלסטינים ביהודים. זהו המאבק של כולנו – שותפי התקווה בשני העמים – נגד שותפים הייאוש והקנאות שמשני צידי הגבול. הם זורעי עופרת ואנחנו חורשי תקווה", הדגיש.

מעוז ינון, שהוריו נרצחו ב-7 באוקטובר בנתיב העשרה, מסר "כשאתה הולך במדבר וחם לך ואתה הולך להתמוטט, אתה צועק למים. וזה הזמן הכי נכון לצעוק לשלום ולשוויון. זה הזמן הנכון להפגין למען שלום ושוויון ולמען עצירת המלחמה. אין זמן יותר נכון מעכשיו". לדבריו "יש להחזיר את החטופים תמורת כל האסירים הפלסטינים; לעצור את המלחמה המשרתת את ממשלת הזדון ואת ארגון חמאס הטרוריסטי, להפיל את נתניהו מהר ככל האפשר והמשימה הקשה מכולן היא לייצר תקווה לשוויון, לסולידריות, לצדק ולביטחון לשני העמים".

לדברי ח״כ עטאונה "בין הנהר לים חיים 14 מיליון יהודים וערבים אין להם דרך אחרת חוץ מדרך השלום. אנחנו מכאן קוראים לעסקת החלפת שבויים 'כולם תמורת כולם'". פעילת לוחמים לשלום, אילה שלו, מנהלת טקס יום הזיכרון הישראלי-פלסטיני הדגישה: ש"המלחמה הזו לא מביאה פתרון, כי לסכסוך הזה אין פתרון צבאי ואין היא שונה במהותה מהסבבים הקודמים. אנחנו צריכים להבין שהמולדת הזו, בין הים לירדן, היא מולדת משותפת לשני העמים, ואף אחד לא מתכוון לקום ולעזוב".

מנחת העצרת, עו"ד לוי, שאלה "מהי הסתה? איך זה שאנשים שקוראים להשמדה של אזור שלם אינם נחשבים מסיתים, ואילו מי שקורא לשלום ושותפות מואשמים בהסתה והתססה?"  וחבר מועצת עיריית ת"א-יפו מסיעת חד"ש, אמיר בדראן הוסיף "ניסו למנוע מאיתנו לקיים את ההפגנה הזו, והלכנו ועתרנו לבג"ץ וניצחנו. ככה נעשה שוב, ושוב, ושוב, כמה פעמים שנדרש. נמשיך ונפגין בכל הארץ – יהודים וערבים". על כך התייחס יו"ר בל"ד אבו-שחאדה שהודה לחד"ש על קיום ההפגנה ואמר "כל הכבוד על ההתעקשות. אנחנו כאן כדי להוציא את הקול הרציונלי והשפוי נגד המלחמה וההרס, ובעד הפסקת אש ופתרון פוליטי צודק לשני העמים".

אחרון הדוברים היה יו"ר ועדת המעקב מוחמד ברכה, שנעצר בשבוע שעבר על כך שתכנן לקיים משמרת מחאה למען השלום בנצרת: "ההפגנה הזו היה סימן דרך במלחמה נגד המלחמה. ההפגנה הזו תהיה סדק רציני במדיניות ההשתקה שדואגת לא להראות מה נעשה בשמם של הישראלים בעזה." עוד הגדיש "מ-1948 ועד תחילת אוקטובר 2023, יותר מ-100 אלף פלסטינים נהרגו בסכסוך הדמים – זה לא מצדיק פגיעה ולו בילד ישראלי אחד. גם 1,400 הרוגים במתקפה הנפשעת של החמאס לא מצדיקים פגיעה בילד פלסטיני אחד".

המשטרה נערכה להפגנה עם כוחות מתוגברים ובהם כוחות מג"ב, יחידת פרשים וזינזאנה. מתחם ההפגנה גודר והשוטרים בדקו את ציוד המפגינים לפני שנכנסו והחרימו כרזות ביניהן "לא לאפרטהייד" ו"בעזה זקוקים למזון ולא לפצצות". מפגינת ימין אחת עוכבה על ידי המשטרה ובתום ההפגנה אנשי ימין קיצוני תקפו את ברכה ואת לוי. הם ניסו לחסום את מכונותיהם ואף ניסו לפגוע בהם. אך הם יצאו ללא פגע בעקבות התערבות השוטרים.

יצוין שעו"ד כנרת בראשי, הנמנית עם תומכי ממשלת הימין קראה אחה"צ להתייצב מול ההפגנה של חד"ש. אך רק קומץ, עשרות אנשי ימין בודדים, הגיעו למקום עם מערכת הגברה והשמיעו שירים במטרה להפריע לנואמים. בהמשך, חפצים ובקבוקי מים הושלכו אל עבר המפגינים נגד המלחמה – ונשמעו הקריאות "לכו לעזה", "חבל שלא הייתם אתם במיגונית" ו"מוות לערבים".

בהודעתה לתקשורת מסרה חד"ש: "אנחנו עומדים על זכותנו וזכות הציבור להשמיע את קולו נגד המשך המלחמה ונגד התוכניות לעקירת וגירוש תושבי עזה מבתיהם, ולמען הוצאת כל האזרחים ממעגלי האלימות והסכם מיידי להחלפת כל החטופים והשבויים בכל האסירים. נרים את הקול הזה גם בת"א וגם בסכנין ואום אל פאחם מתוך מחויבות כלפי שני העמים בארץ הזו. לא נשלים עם הרדיפה הפוליטית נגד האזרחים הערבים וכוחות השמאל היהודים, המעזים להתבטא נגד המלחמה, הכיבוש, המצור והדיכוי הפשיסטי של חופש הביטוי".

 

עוד בנושא:

ההפגנה נגד המלחמה בתל-אביב: רוטמן תוקף את המשטרה ובן גביר תוקף את רוטמן