כפי שעשה פרופ' גולדרייך: שני חתני פרס ישראל יעבירו את כספי הזכייה לארגוני זכויות אדם

שני חתני פרס ישראל יעבירו את כספי הזכייה לארגוני זכויות אדם. חתן פרס ישראל לכלכלה וסטטיסטיקה, פרופסור יעקב ריטוב, הודיע ביום חמישי האחרון כי בכוונתו להעביר את כספי הזכייה בפרס ישראל תשפ"ד לפורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני, שהיה שותף אמש לטכס הזיכרון הישראלי-פלסטיני האלטרנטיבי.

ריטוב, פרופסור מהאוניברסיטה העברית בירושלים ואוניברסיטת מישיגן, אן ארבור, ביקש להדגיש את הצורך הדחוף, במיוחד בזמן המלחמה, להחזרת השיח למען פתרון הסכסוך בדרכי שלום. טקס הענקת פרס ישראל יתקיים ביום העצמאות השנה בשדרות, לאחר ששר החינוך החליט לבטלו, ובעקבות המחאות חזר בוץ

ריטוב מסר כי "אני מודה לוועדה על הכבוד הגדול שניתן לי בהענקת פרס ישראל. בימים קודרים אלו קשה להאמין שעתיד טוב יותר הוא אפשרי. לכן בחרתי לתרום את סכום הפרס לאלו הפועלים לייצר מציאות אחרת. חברי פורום משפחות שכולות ישראלי-פלסטיני מאמינים שתקווה ושלום אינן מילים גסות – ושהדרך היחידה להביא ביטחון לכולנו היא שכנות טובה בין העם היהודי לעם הפלסטיני. כי אין לנו ארץ אחרת".

מנכ"ל פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני, יובל רחמים, בירך על החלטת ריטוב ואמר כי "במחווה האצילית שלו, חתן פרס ישראל פרופסור יעקב ריטוב יצק לפרס תוכן ומשמעות מהדרגה הגבוהה ביותר, תוכן ומשמעות שגם וועדת הפרס ככל הנראה לא לקחה בחשבון". לדבריו "פרופ' ריטוב הוכיח שהישגים גבוהים בעולמות המחקר, באים עם מחויבות ערכית ומוסרית גם לעולם בו אנו חיים. ללא העוצמה המוסרית של חוקר והאחריות הגדולה המוטלת עליו, עלולים פירות עמלו להיות לשווא".

למחרת ולפני כניסת שבת, חתן פרס ישראל לפיזיקה, פרופ׳ צבי מזא"ה מאוניברסיטת תל-אביב, הודיע שיתרום אף הוא את כספי הפרס  לקול רבני לזכויות אדם. מנכ״ל  קול רבני לזכויות אדם, אבי דבוש ביום שישי האחרון קיבלנו בהתרגשות את הודעתו של פרופ' מזא"ה כתמיכה בפעילותנו בשטחים לצד החקלאים הפלסטינים, נגד הטרור היהודי ולמען סיום הכיבוש, זכויות אדם ושלום. תמיכתו של פרופ׳ מזא״ה לא רק משמחת ומרגשת, אלא גם נותנת רוח גבית ומביעה אמון בחתירתנו לזכויות אדם, בייחוד בימים אלה".

חתן הפרס הסביר את החלטתו: "אני אסיר תודה למדינה על הכבוד העצום והזכות הגדולה שנפלו בחלקי להיות מחתני פרס ישראל השנה. את כספי הפרס שאקבל אני מתכוון להחזיר לחברה הישראלית ולתרום לקול רבני למען זכויות אדם, הפועל ללא הרף להגנתם של החלשים שבקרבנו, במיוחד הערבים שבשטחים, בשמם של ערכי הסובלנות היהודית לדורותיה".

ריטוב ומזא"ה לא לבד. לפני שנתיים, באפריל 2022 חתן פרס ישראל חקר המתמטיקה ומדעי המחשב, פרופ' עודד גולדרייך ממכון ויצמן, הודיע שיתרום את כספי הפרס לחמישה ארגוני זכויות אדם: שוברים שתיקה, עומדים ביחד, קו לעובד, בצלם ועדאלה. פרופ' גולדרייך אמר בעקבות החלטתו: "אמשיך לעשות ככל שביכולתי למען המאבק לסיום הכיבוש, לשוויון ממשי לכל תושבי המדינה, ולצדק חברתי. לכן, בכוונתי לחלק את סכום הפרס בין חמישה ארגונים הפועלים בנחישות למען מטרות אלו".

מהארגונים נמסר: "התרגשנו מהודעתו של חתן פרס ישראל פרופ' עודד גולדרייך על כוונתו לתרום לנו את מענק הפרס ואנחנו מודים לו על הנדיבות ועל השותפות. זאת הזדמנות גם להביע את הערכתנו על כך שלאורך הקריירה המדעית המפוארת שלו פרופ' גולדרייך רתם את שמו, מעמדו והישגיו למאבקים למען שוויון, צדק, דמוקרטיה וזכויות אדם. הניסיון לשלול ממנו את הפרס נבע מנחישותו לקדם ערכים אלו ומנחישותם של פוליטיקאים מסוימים לבוז להם ולהרתיע את המקדמים אותם. אנחנו גאים להתחייב ששר החינוך לשעבר ושרת החינוך בהווה לא ישבעו נחת מהפעולות שנקדם לטובת ישראלים ופלסטינים בעזרת תרומתו הנדיבה של פרופ' גולדרייך".

שרת החינוך דאז וכעת חברת כנסת מסיעת תקווה חדשה, ד"ר יפעת שאשא-ביטון, שסירבה להעניק את הפרס לגולדרייך הגיבה: "העובדה שפרופ' גולדרייך בחר לתרום את פרס ישראל לארגונים הפועלים נגד חיילי צה"ל המחרפים נפשם למענינו מוכיחה כי הוא פרובוקטור שאינו יכול לרחוץ בניקיון כפיו האקדמיות ואינו ראוי לפרס ממלכתי. החלטת בג"ץ להעניק לו את הפרס בניגוד לדעתי – היתה שגויה".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/111936/