ישראל מנעה באופן גורף את הייצוא מרצועת עזה מאז יום ג'

ישראל מנעה מאז יום שלישי בבוקר באופן גורף הוצאת סחורות מרצועת עזה דרך מעבר כרם שלום ורק היום (שישי) בצהריים הוחלט לחדשה. על פי הדיווחים, ההחלטה לסגור את המעבר קשורה לאירוע שהתרחש יממה לפניכן בו סוכלה לכאורה הברחת חומר נפץ בתוך משלוח בגדים במהלך בידוק במעבר. כניסת סחורות לרצועה דרך מעבר כרם שלום ממשיכה להתאפשר בכפוף להגבלות שמטילה ישראל דרך קבע.

על פי ההערכות ברצועה, עצירת השיווק מעזה בידי ישראל גרמה הפסדים של מאות אלפי שקלים לענף החקלאות, בו מועסקים יותר מ-60 אלף עובדים, ולענפי התעשייה השונים, המעסיקים אלפי עובדים נוספים. סוחרים ומשווקים סופגים נזקים בלתי הפיכים שימשיכו להתעצם בכל יום של סגירת המעבר להוצאת סחורות.

"אלפי אזרחים, ביניהם הסוחרים והעובדים במגזרי החקלאות והתעשייה השונים, נענשים בצורה ישירה על לא עוול בכפם ובגין אירוע אחד שאינו קשור אליהם בכל דרך שהיא. מכאן שגם מדובר בהחלטה אשר נובעת ממניעים ענישתיים", הזהיר גישה – המרכז  לשמירה על הזכות לנוע, במכתב בהול שנשלח לשר הביטחון יואב גלנט ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן בדרישה לביטול ההחלטה.

"שוב ושוב, עושות הרשויות הישראליות שימוש פסול בשליטתן על המעברים, כאמצעי ענישה קולקטיבית. אלפי מתושבות ותושבי עזה, ביניהם הסוחרים והעובדים במגזרי החקלאות והתעשייה השונים, נענשים בצורה ישירה על לא עוול בכפם ובגין אירוע אחד שאינו קשור אליהם בכל דרך שהיא. על ישראל לבטל מייד את החלטתה הפסולה, המהווה ענישה קולקטיבית בלתי חוקית, ולחדש לאלתר יציאת סחורות מעזה דרך מעבר כרם שלום", נמסר מגישה.

הייצוא השנתי של רצועת עזה, לרוב לישראל ולגדה המערבית שתחת כיבוש, מוערך בכ-134 מיליון דולר ומעבר כרם שלום, הנשלט אזרחית וביטחונית על ידי ישראל, הוא מעבר הסחורות העיקרי של רצועת עזה והיחיד בינה ובין ישראל. כל תנועה של סחורות דרכו מחויב בתיאום מול הרשויות הישראליות, בכפוף להגבלות שאוכפת ישראל.

בין 2007 ל-2014 ישראל אסרה כליל על הוצאת סחורות מעזה לשיווק בישראל ובגדה המערבית, והתאפשרה רק יציאה מצומצמת מאוד של סחורות לייצוא בחו"ל. מאז שלהי  2014 ישראל החלה בהדרגה לאפשר הוצאה מוגבלת של סחורה חקלאית, דגים, ריהוט, טקסטיל ומעט סחורות נוספות לשיווק בגדה המערבית ובישראל. לצד זאת, היא ממשיכה להגביל ולהכביד על יציאת סחורות מהרצועה, תוך פגיעה ממושכת ועמוקה בכלכלה הפלסטינית. מאז קיץ 2021  מתאפשרת יציאה של סוגים מעטים של סחורה מעזה למצרים דרך שער סלאח א-דין, שבשליטה מצרית.

זו אינה הפעם הראשונה שבה ישראל חוסמת תנועת סחורות מסוגים שונים דרך מעבר כרם שלום בתגובה לאירועים נקודתיים, בהם ניסיונות הברחה. בין מאי ליולי 2023 נאסר איסור גורף על הוצאת רהיטים מהרצועה לאחר שסיכלה לכאורה ניסיון להברחת כלי נשק במשאית שהובילה ריהוט מעזה לגדה. הוצאת הריהוט מעזה לשיווק בישראל ובגדה המערבית כפוף מאז להגבלות נוספות, בהן הגבלה על היקף משלוחי הריהוט שניתן להוציא ביום.