יעדי התקציב החדש של ממשלת הימין: מלחמה, כיבוש, התנחלויות וחינוך חרדי

עובדות סוציאליות החברות בהתארגנות "עו"סות דמוקרטיה" שהוקמה כדי להיאבק בהפיכה המשטרית הפגינו הבוקר (שני) בקריה בירושלים נגד התקציב החדש שהוגש לממשלת הימין. הן ישובו להפגין גם מחרתיים בעת דיון בכנסת על התיקונים שמציע שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לתקציב בעקבות המלחמה בעזה.

בהזמנה להפגנה נאמר  "שר האוצר מחלק יותר ממיליארד שקל מיליון שקלים, וזה מלא כסף! מיליארד שקלים מהווים שישית ממה שצריך כדי לשקם את מערך הרווחה, שאמור לתת מענה לציבור כולו. אבל לא לשם ילך הכסף כי בתוך כספים אלה אין אפילו סעיף אחד שמיועד לעזרה סוציאלית או לשיקום הקהילות שנפגעו ב-7 באוקטובר. כפי שאין תוספות למשרד הבריאות כדי שיוכלו לטפל באזרחים או לבתי הספר כדי שיוכלו לעטוף ולטפל בילדים שלנו, שחווים עכשיו משבר או לחקלאים". על פי עו"סות דמוקרטיה כספים אלה מיועדים למפלגות הקואליציה הימנית קיצונים המעוניינות להגדיל את תקציביהם של החינוך הדתי והחרדי, ההתנחלויות בשטחים הכבושים והגרעינים התורניים בערים.

"כך נראית ממשלה שממשיכה להפקיר אותנו. היא צריכה לפנות את מקומה למנהיגות ראויה. שמתעדפת תקציבים עבור החברה והרווחה, ואת העשייה שלה למקומות שהכי צריכים". המחאות מתקיימות בין השעות 9:00 – 10:00 ליד מאהל משפחות הנרצחים והחטופים ברחוב קפלן 1 בירושלים

יצוין שהתקציב החדש, שהוגש לממשלה לא פורסם לציבור, אף שהממשלה מתכוונת לדון בו. מטיוטת התקציב שפורסמה הבוקר בעיתון הכלכלי "דה מרקר" עולה כי הממשלה מעוניינת להגדיל את ההוצאה ל-510 מיליארד שקל, וזאת אף שאין עדיין הסכמה על היקף הכספים הקואליציוניים.

הממשלה מעוניינת להגדיל את מסגרת ההוצאה ואת יעד הגירעון ב-2023 ולכן מגישה חוק תקציב חדש. הממשלה מבקשת להגדיל ב-17 מיליארד שקל את מסגרת ההוצאה ב-2023 לצרכים צבאיים. הצעת המחליטים כוללת גם חוק תקציב נוסף ל-2023. ההוצאות המרכזיות לתוכניות הסיוע המוזכרות בהצעה הן 3.5 מיליארד שקל לפינוי אוכלוסייה מהצפון והדרום עד סוף 2023 וכ-1.65 מיליארד שקל לגופי ביטחון שאינם הצבא. במקביל, הממשלה תתבקש לאשר את סעיפי ההסכמים הקואליציוניים של ממשלת הימין. ההחלטה כוללת שינוי של היקף הכספים הקואליציוניים מההחלטה הקודמת של הממשלה, שהגיעה אז ל-5.8 מיליארד שקל ב-2024. ואולם עד כה לא סוכם הסכום הסופי של הכספים הקואליציוניים ל-2023, וזאת על רקע מאבק חריף בתוך הקואליציה.

במסגרת ההצעה לאשר מחדש כספים קואליציוניים, השר סמוטריץ' מציע לאשר 177 מיליון שקל ב-2023 לשם העלאת השכר לעמותות הפרטיות של החינוך החרדי (במתכונת הקרויה "אופק חדש"). סעיפים נוספים בהסכמים הקואליציוניים עדיין לא מגובשים ושנויים במחלוקת, אך כלולים בתקציב, ויש כוונה להפנות להם חלק מהכספים הקואליציוניים – בהם לתמיכה במוסדות תורניים. במקביל, יש כוונה להעביר 55 מיליון שקל ל"מיזמים בתחום המורשת הלאומית והמקומית והנחשלת המורשת היהודית". עוד עולה מנתונים שנמסרו אמש במהדורת החדשות של ערוץ 13, כי התקציב כולל תוספות של 200 מיליון שקל להתנחלויות בשטחים הכבושים, 40 מיליון לגרעינים התורניים, 55 מיליון "למרחב הכפרי" (כספים אלה מיועדים אף הם להתנחלויות ולמאחזים) ושלושה מיליון שקל למערך הגיור.

בכל הנוגע לתלושי המזון של ש"ס, התקציב יופחת בכמיליארד שקל, אך יישאר מתוכו כ-400 מיליון שקל ב-2023 – זאת למרות התנגדות כל דרגי המקצוע לתלושי המזון. עוד 75 מיליון שקל יופנו לרשות לפיתוח כלכלי-חברתי של המגזר החרדי במשרד ראש הממשלה, ועוד 30 מיליון שקל ליחידה לפיתוח הפריפריה החברתית במשרד הפנים. משרד ירושלים ומסורת ישראל יקבל ב-2023 כ-40 מיליון שקל, לעומת סכום שנקבע מראש לכ-250 מיליון שקל. עם זאת, כל הסכומים האלה אינם סופיים. הממשלה מציעה לבצע קיצוצים כדי להתכנס למסגרות הפיסקליות. כך, יקוצצו עשרות מיליוני שקלים מתקציב המיועד לעידוד השילוב של עולי אתיופיה, וכן יקוצץ התקציב מסעיפים שנועדו לשיקום שכונות שבהן מתגוררים מבקשי מקלט ופליטים.