יותר מ-35 אלף פלסטינים נהרגו בעזה; בעקבות סגירת מעבר רפיח אין מזון לרעבים ותרופות לחולים

נמשכים הדיווחים על הפגזות ישראליות מן האוויר, היבשה והים ברחבי רצועת עזה, הגורמות להרג של אזרחים נוספים, לעקירה ולהרס בתים וסוגים אחרים של תשתית אזרחית. כן נמשכים דיווחים על פלישות קרקעיות ולחימה כבדה מדרום לעיר עזה ובמזרח רפיח, לרבות באזור מעברי כרם שלום ורפיח. לדברי משרד הבריאות בעזה, בין ה-7 באוקטובר 2023 ל-12 במאי 2024 נהרגו בעזה לפחות 35,034 פלסטינים, ו-78,755 נפצעו. על פי ההערכות עוד אלפי גופות נותרו מתחת להריסות הבתים והמבנים.

יצוין שמעבר רפיח, המחבר את הרצועה עם מצרים והעולם כולו,  נותר סגור מ-7 במאי בעקבות הפלישה של כוחות הכיבוש. ב-8 במאי ביצעו משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים, אונר"א, סוכנות האו"ם לפינוי מוקשים ואגף הבטיחות והאבטחה של האו"ם אומדן אבטחה בשני המעברים, שעדיין יש בהם נוכחות צבאית כבדה. "משמעה של סגירת המעברים הוא שאין דלק. אין משאיות, אין גנרטורים, אין מים, אין חשמל ואין תנועה של בני אדם או סחורות. משמעה שאין סיוע. האזרחים בעזה מורעבים ונהרגים, ואנו מנועים מלעזור להם", מסר תת-המזכ"ל לעניינים הומניטריים של האו"ם, מרטין גריפית'ס.

מלאים של סיוע חיוני, לרבות מזון ודלק, ממשיכים להידלדל במהירות זה היום החמישי ברציפות, בשל סגירתו של מעבר רפיח והיעדר גישה בטוחה וישימה מבחינה לוגיסטית למעבר כרם שלום. תוכנית המזון העולמית הוסיפה כי המלאים של אספקת מזון ודלק יספיקו לעוד ימים ספורים בלבד, משום שהמחסן המרכזי של הסוכנות במזרח רפיח אינו נגיש. בלעדיהם, הזהירה תוכנית המזון העולמית, "הפעילות תיעצר לגמרי", עצירה שתפגע בשיפורים שהושגו לאחרונה וביכולת לקיים שירותים הומניטריים.

מארגון גישה הישראלי הוסיפו: "המערך של המענה ההומניטרי לכל אוכלוסיית רצועת עזה פועל מאזור רפיח, וכולה נסמכת על הסיוע שנכנס לרצועה מרפיח ומכרם שלום, הסגור אף הוא. סגירת המעברים ופלישה צבאית באזור מאיימת לדרדר עוד יותר את האסון ההומניטרי הקטסטרופלי שם". "כל הצדדים מחויבים להגן על אזרחים ואזרחיות, כולל לאפשר גישה בטוחה ומוגנת לסיוע הומניטרי ולחלוקתו. ברפיח שוהים יותר ממיליון בני אדם, רבים מהם כבר נעקרו ממקומם פעמים רבות. נראה שלישראל אין תוכנית שתבטיח הגנה על אזרחים. לא קיימים בפועל אזורים בטוחים שאליהם ניתן להגיע ואין דרך לתת מענה לצרכים ההומניטריים שם, מה שהופך את הפינוי לבלתי-חוקי. הדרך היחידה למנוע זוועות נוספות היא להגיע להפסקת אש".

לדברי ח"כ עופר כסיף (חד"ש) מערכת הבריאות ברצועת עזה "קורסת בגלל מניעת הכניסה של דלק דרך מעבר רפיח. מאז שהצבא השתלט על המעבר, הנתיב האחרון לכניסת סיוע הומניטרי לרצועה נחסם. לקטסטרופה הזו אין הסבר הגיוני פרט להרעבה מכוונת ומרושעת של כ-2 מיליון איש ואישה, ילדים וקשישים. לממשלת הטבח ולגנרלים: ידיכם דמים מלאו! עוד תזכו לראות את קירות בית הדין בהאג מבפנים!".

סגירת מעבר רפיח עצרה בבת אחת את כל הפינויים הרפואיים של מטופלים חולים ופצועים במצב קריטי אל מחוץ לעזה. בהודעה מ-9 במאי מסר משרד התקשורת הממשלתי כי מאז 7 במאי נמנע מ-159 מטופלים במצב קריטי, בהם חולי סרטן, לעזוב את עזה לקבלת טיפול בחו"ל. כמו כן, כוח המשימה לענייני בריאות מזהיר כי אם לא יוכנס לעזה דלק באופן מיידי, חמישה בתי חולים וחמישה בתי חולים שדה ברחבי הרצועה יוכלו להמשיך לפעול למשך עוד פחות מ-48 שעות בלבד. 28 אמבולנסים, 17מרכזי רפואה ראשונית, 23 מתקנים רפואיים באל-מוואסי ועשר מרפאות ניידות המספקות חיסונים, טיפול בנפגעי טראומה ושירותי תזונה ייפגעו באופן דומה. "בלי דלק להפעלת גנרטורים, קיים סיכון גבוה למותם של מטופלים ביחידות טיפול נמרץ, לרבות יילודים ביחידות טיפול נמרץ יילודים, נפגעי טראומה הזקוקים לניתוחי חירום ונשים הרות הזקוקות לניתוחים קיסריים. יתר על כן, ממטופלים הסובלים מאי-ספיקת כליות יימנעו טיפולי דיאליזה חיוניים", נמסר.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/129356