חרף הפרעות בלתי פוסקות: מאות השתתפו בטקס המשואות של 'יש גבול' מול משרד רה"מ בי-ם

מאות השתתפות אמש (שני) בטקס המשואות האלטרנטיבי לישראל צודקת, שוויונית וראויה של תנועת יש גבול. בין הבאים: ח"כ עופר כסיף (חד"ש) ויו"ר הכנסת לשעבר אברהם בורג. זו השנה ה-27 שנערך האירוע מול משרד ראש הממשלה, בכיכר ע"ש אמיל גרינצווייג, והוא התקיים חרף ניסיונות בלתי פוסקים של גורמים בימין הקיצוני להפריע למהלכו באמצעות שימוש ברמקולים בעלי עצמה גבוהה במיוחד.

אמש הדליקו משואות: מזכיר חד"ש, אמג'ד שביטה; אלה קידר בשם סופיה אור, סרבנית כיבוש ופעילה ברשת מסרבות היושבת בכלא הצבאי; סונדוס אלחות, אשת חינוך ופעילה חברתית; קטי בר, פעילה באימהות נגד אלימות; המורה לאזרחות ד"ר מאיר ברוכין; יעקב גודו, פעיל זכויות אדם ומקים מאהל המחאה מול הכנסת; השחקנית ובמאית עינת ויצמן; פעיל השמאל הוותיק מישל (מיקדו) ורשבסקי; פעיל השלום מעוז ינון; נועה נוי מפעילות פרי ג'רוזלם ופעיל הגוש נגד הכיבוש החיפאי ד"ר סלים עבאס.  כמו כן, ארגוני המאבק בהפיכה המשטרית קיימו באותה שעה הפגנה בשם "ליל עצמאות עם לפידים למען ההדחה" בקרבת ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה בירושלים.

ראשון מדליקי המשואות אמש היה שביטה שפתח במילים: "באתי כדי לחזק את הקריאה לצעוד בדרך אחרת שתחסוך מכולנו קורבנות נוספים. זו דרך שרבים חוששים לקרוא לה שבשמה הפשוט – דרך השלום". לדבריו "בישראל 2024 יש החוששים שלצעוד בדרך הזו. אבל לא ויתרנו ובחרנו לצעוד בצוותא, על כך הקמנו את 'שותפות השלום', וכאחד ממייסדיה אני גאה לעמוד כאן".

"אני לא מוכנה לקחת חלק במערכת שהיא הבעיה ולא הפתרון, מערכת שפוגעת בביטחון במקום לשמור עליו". זהו משפט מתוך נאומה של סופיה אור שיושבת בכלא ושהקריאה ידידתה אלה קידר בטקס הדלקת המשואות. ד"ר ברוכין, שפוטר מעבודתו כמורה בשל התנגדותו למלחמת עזה ופעילותו נגד הכיבוש, התייחס ארוכות לתפקידו של עובדי ההוראה במערכת החינוך הישראלית המיליטריסטית.

בר סיימה את דבריה בטקס בקריאה "אני מקווה שבשנה הבאה נחגוג את יום העצמאות של מדינת ישראל ושל מדינת פלסטין"; אילו ינון, שהוריו נרצחו בעת התקפת החמאס ב-7 באוקטובר, קרא למשתתפי לקחת חלק "בכנס השלום הגדול של השנים האחרונות שיתקיים ב-1 ביולי הקרוב". השחקנית ובמאית ויצמן חשפה שגופת האסיר הפלסטיני ואליד דקה שנפטר בבית הסוהר ממחלה קשה בתחילת אפריל האחרון טרם נמסרה למשפחתו.

יצוין שבעת הטקס של יש גבול, נערך אירוע מחאה נוסף: "כיבוי המשואות והדלקת תקווה" במקביל לאירוע הדלקת המשואות הממלכתי, שהוקלט מראש וששודר באותו הזמן. את הטקס ארגנו משפחות חטופים, והוא התקיים באמפי שוני בקיסריה, שהתמלא לחלוטין. "בזמן שהממשלה מקיימת מיצג ראווה פחדני, אנו נקיים טקס המחובר לרגשות הציבור", נמסר. לוסי אהריש וג'קי לוי הנחו את הטקס החלופי שבתכנית האמנותית שלו הופיעו רונה קינן, דרור קרן, דניאלה ספקטור, החצר האחורית ונועה קולר.

גלית דן, אימה של נויה דן ובתה של כרמלה דן אשר נרצחו בניר עוז וששלושה מבני משפחתה נחטפו, כיבתה את משואת הפקרת הביטחון האישי:  "הממשלה שלי שאחראית לרצח הזה. היא זו שיצרה אצלי ואצל כל תושבי העוטף אשליית ביטחון שהתנפצה לנו בפרצוף. לאיש לא היה אכפת מאתנו. לא כשזעקנו לעזרה מתוך הממ"דים, לא כשאספנו גופות, לא כשדיווחנו על חטופים. מעל 200 ימים ספוגי דם ורצופי סבל וכאב, ועדיין איש מהנהגת המדינה שלי לא פנה אליי".

תא"ל (במיל') דוד אגמון, שנלחם בעוטף ב-7 באוקטובר כיבה את "משואת ההתנערות מאחריות" ואמר "מיום השלושים לטבח אני יושב במאהל המחאה מול הכנסת, יחד עם יעקב גודו, שבנו תום נרצח בכיסופים, בדרישה מהכנסת לשחרר את החטופים ולהחזיר את המנדט לעם".  לדברי המארגנים כל הכרטיסים לטקס נמכרו בתוך ארבעה ימים, ולטקס באמפי שוני הגיעו 1,400 אנשים. במקביל היו הקרנות בכיכר הבימה בת"א, בכיכר פריז בירושלים, בצומת כרכור, בקריית טבעון, במזכרת בתיה, ברחבת בית יד לבנים בהוד השרון, בבית כנסת "אור חדש" בחיפה וברחבת העירייה בהרצליה.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/129393