חרף אישור הצבא: תושבי קיבוץ מירב מנעו מפלסטינים את המסיק

תושבי הקיבוץ הדתי מירב שבגלבוע מנעו הבוקר (ראשון) את כניסתם של פלסטינים למטעי הזיתים שבבעלותם, על אף החלטת צה"ל לאפשר זאת. עשרות מאנשי הקיבוץ, הנמצא סמוך לגדר ההפרדה, חסמו את אחד המעברים בגדר על מנת למנוע כניסת מוסקים מנפת ג'נין. מדובר בשטחים שנמצאים מעבר לגדר ההפרדה בגדה שתחת כיבוש ישראלי ובבעלות פלסטינית, והמסיק אושר על-ידי מפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס.

התושבים נימקו זאת בעקבות הירי משטחי הרשות לעבר בתי הקיבוץ. באירועים לא היו נפגעים, אך נגרם נזק לבתים ולכלי רכב. בעבר ובעקבות שורת האירועים, תושבי הקיבוץ חצו את גדר ההפרדה לעבר הכפר הפלסטיני ג'ילבון אך הוצאו ממנו על-ידי חיילים.

מניעת המסיק הבוקר היא חלק מפעולות רבות הננקטות בידי מתנחלים רחבי הגדה נגד החקלאים הפלסטינים. על פי יש דין מאז תחילת המלחמה, המתנחלים והצבא מונעים כמעט לחלוטין מפלסטינים בגדה המערבית למסוק את עצי הזית שלהם. "לעומת זאת, את המתנחלים שגונבים את הזיתים מעצים של פלסטינים הצבא דווקא לא עוצר".

ארגון זכויות אדם פנה לפני כחודש וחצי למפקד פיקוד מרכז ולמפקד המשטרה בגדה בדרישה דחופה להגן על חיי התושבים הפלסטינים ורכושם מפני אלימות מתנחלים ולאפשר להם לקיים את המסיק ללא הפרעות. במכתב, המתאר את פרעות המתנחלים בפלסטינים מאז תחילת המלחמה, נכתב כי "הגדה המערבית הפכה למערב פרוע מופקר לחלוטין. מתנחלים יכולים לעשות ככל העולה על רוחם לפלסטינים מבלי להיתקל בשום התנגדות מצד הרשויות. הדרך פתוחה בפניהם לבצע את זממם בפלסטינים ואף חימשו אותם בנשקים שמסייעים להם במטרתם זו. תושבי הכפרים מבועתים מפלישות של מתנחלים חמושים בלוויית חיילים, והמסיק מופרע באופן תדיר. הכל מותר בחסות המלחמה".

יש דין קרא לרשויות אכיפת החוק בגדה המערבית לתת מענה באופן מידי לפעולות אלימות של מתנחלים, "על מנת למנוע פגיעה בחיי אדם וברכוש של תושבים פלסטינים. אנחנו שבים ומתריעים כי אלימות מתנחלים, שאינה זוכה לתגובה של הרשויות הישראליות בגדה המערבית, עלולה להוביל לנפגעים רבים ולהתלקחות כללית, ומזכירים שחובתו של הצבא לשמור על שלומם של האזרחים הפלסטינים בגדה המערבית".