חד"ש ומק"י מתנגדות להכללת אזרחיות ישראליות בין האסירים שישתחררו בעסקת חילופי השבויים

חד"ש ומק"י הזהירו הבוקר (שלישי) מהכללת אזרחיות ישראליות בין האסירים הפלסטינים העומדים להשתחרר במסגרת עסקת חילופי השבויים. זאת, לאחר שמשרד המשפטים פרסם רשימה של 50 אסירים פלסטינים שעשויים להשתחרר בשלב ב' של עסקת החטופים, אם יוחלט על הרחבתה ועל הארכת הפסקת אש.

לדברי חד"ש ומק"י "בין השמות שפורסמו אזרחיות ערביות שנעצרו אחרי ה-7 באוקטובר במהלך הגל העכור של רדיפה פוליטית – וללא כל הרשעה ולפני משפט. הליך זה עלול לשרת צעדים מסוכנים מצד הממשלה כגון שלילת אזרחות של אזרחים בשל עבירות שיסודן חופש ביטוי ועלול לשרת מסיתים מהימין נגד אותה העצורות – עד כדי התרת דמן ונגד החברה הערבית כולה". עוד דורשות חד"ש ומק"י בהודעתן המשותפת "להפסיק מייד של מעצרי השווא נגד אזרחים ערבים, שחרור הצעירות שנעצרו לבתיהן ללא קשר לעסקה, השלמת הסכמי החלפת שבויים בהקדם האפשרי ועצירת הלחימה".

על פי מקורות ישראליים היה זה החמאס שדרש לשחרור אסירים פלסטינים אזרחי ישראל, והממשלה בצעד חריג נענתה לבקשתו. יצוין שרוב האסירות הערביות בעלות אזרחות ישראלית העומדות בפני שחרור מלבד אחת, נעצרו מאז ה-7 באוקטובר. לפי מקורות רשמיים הסיבה לכך שאסירות בעלות אזרחית ישראלית עומדות להשתחרר, היא "שאין מספיק נשים לשחרר".

גם עדאלה, ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל ומרכז מוסאוא, מתנגדים למהלך והביעו חשש שעתיד ייעשה שימוש בחוק הלאום לשלילת אזרחותם וגירושם מהארץ. הם מזהירים מפני הכללתם של עצורים המואשמים בעבירות הסתה, עידוד או הזדהות עם ארגני טרור מאז ה-7 באוקטובר ושטרם הורשעו, מביעים חשש לביטחונן של משוחררות ומהתנכלויות כלפיהן.

ממרכז מוסאוא נמסר כי ברשימה גם כאלה שלא הורשעו אלא "נמצאות בתחילת ההליך המשפטי ויש סיכוי שחלקן לפחות יזוכו". לדברי ג'עפר פרח, מנהל מוסאוא, "חלק מהמשפחות בוחנות את השלכות ההחלטה על עתיד בנותיהן. בשלב זה המשפחות מבקשות מידע על ההשלכות".