העולם על פי נשיא ארגנטינה חבייר מיליי – המכונה 'אל לוקו'

נשיא ארגנטינה הניאו-ליברלי הקיצוני, חייבר מיליי, נשא לפני כשבועיים נאום רצוף שקרים וסתירות בוועידת ההון והשלטון העולמיים שנערכה בדאבוס. חלפו רק שתי יממות משובו משוויץ, וב-24.1 נאלץ מיליי להתמודד עם שביתה כללית "פעילה" (קרי: הכוללת הפגנות המוניות ברחובות הערים) של איגודי העובדים והתנועות החברתיות.

על פי העיתון הארגנטיני השמרני "לה נאסיון", מיליי הותיר את שומעיו בדאבוס "פעורי פה" בהציגו את הגותו. בעולם על-פי מיליי, המערב בסכנה בגלל כוחות סוציאליסטיים ו"קולקטיביסטיים". בנאומו כלל הנשיא הארגנטינאי מצג שווא לפיו המערב "נוטה לסוציאליזם".

להשתחרר מהסוציאליזם

מיליי טען כי לולא "צעדים סוציאליסטים" שננקטו ממשלות רבות במשך עשרות שנים, כגון הטלת מיסים, פגיעה בסחר החופשי, הדפסת כסף ללא מגבלה ועוד, התושבים היו עשירים יותר. בסלט של מיליי גם הנאצים היו קולקטיביסטים בדיוק כמו הקומוניסטים והסוציאליסטים.

לפי מיליי, במערב נרשמה התפתחות כלכלית ללא הפוגה מאז אימוץ "הכלכלה החופשית" בתחילת ה-19. אך אין לנשיא ארגנטינה הסבר מדוע, אם כן, התחוללו מלחמות העולם הראשונה והשנייה דווקא בעת שכולם נהנו, כביכול, מפירות הכלכלה חופשית. הוא שיבח בנאומו את ה"אימפריות הגדולות" שנוצרו בשלהי הקפיטליזם המודרני, אך משום מה שכח לציין את התעשרות המערב באמצעות הקולוניאליזם והאימפריאליזם ואת שעבודם של עמי הפריפריות הקפיטליסטיות. הנשיא דיבר בשבחה של ארצות-הברית, שהייתה לאימפריה כלכלית ועקפה את הממלכה המאוחדת בתום מלחמת העולם הראשונה ועם קריסתן של המעצמות האימפריאליסטיות של אותה תקופה.

"היום, אני כאן כדי לומר לכם שהעולם המערבי נמצא בסכנה. והוא בסכנה כיוון שאלה האמורים להגן על הערכים של המערב מאמצים עמדות שמובילות בהכרח לסוציאליזם", אמר מיליי לתדהמת משתתפי הפורום הכלכלי בדאבוס. כדאי להזכיר, כי כל אחד מאלה שילם דמי השתתפות של רבבות דולרים (ללא הוצאות נסיעה ומלון) כדי להקשיב למי שמכונה במולדתו "אל לוקו" – המשוגע.

לדברי מיליי, "המנהיגים המובילים של העולם המערבי נטשו את המודל של החירויות לגרסאות שונות של מה שאנו מכנים קולקטיביזם. אנחנו כאן כדי לומר לכם שהניסיונות הקולקטיביים הם אף פעם לא הפתרון לבעיות של תושבי העולם, הם הסיבות לבעיות הללו. תאמינו לי בעניין הזה, אף אחד אינו במקום הולם יותר מאזרחי ארגנטינה כדי להעיד על כך". מסתבר, כי כחצי מיליון מפגינים בבירה בואנוס איירס ועוד מאות אלפים בעצרות ובמחאות רבות ברחבי ארגנטינה במסגרת השביתה הכללית כנראה לא למדו את השיעור שהעניק להם נשיאם.

האמון שאבד

מיליי ביקר גם את האג'נדה של הוועידה, שהתנהלה תחת הכותרת "בונים מחדש אמון", בשל מה שכינה "חלק מסדר היום של הסוציאליזם העולמי". מסתבר שברור לו, כי מה שאבד הוא האמון בשיטה הקפיטליסטית.

מייסד הפורום הכלכלי העולמי, פרופ' קלאוס שוואב, הציג את מיליי לקראת עלייתו לבימת הנואמים. שוואב אמר לקהל, בין היתר, כי "השיטות היותר רדיקליות שלו הכניסו רוח חדשה לארגנטינה". אכן, עם תחילת כהונתה בדצמבר 2023, נקטה הממשלה החדשה בארגנטינה צעדים שכמו נלקחו היישר מספרה של נעמי קליין "תיאוריית ההלם – עליית קפיטליזם האסון" (פורסם בעברית בהוצאת אנדלוס, 2009): פיחות של 54% בערך הפסו, קיצוץ עמוק בהוצאות הציבוריות, הפחתת הסובסידיות לאנרגיה, לתחבורה הציבורית, לתרבות ולמחקר המדעי; הפרטה של תאגידים ממשלתיים; ביטול חוקי עבודה; ופגיעה נרחבת בזכויות הדמוקרטיות, בהן הזכות להפגין.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/126825/