העברית מצטרפת למערכה נגד החוק לסתימת פיות באקדמיה; הפגנה בירושלים

האוניברסיטה העברית מצטרפת למערכה נגד החוק לסתימת פיות באקדמיה. בישיבה מיוחדת של סנאט המוסד שנערכה בשבוע שעבר התקבלו מספר החלטות בהן היא "שבה ומצהירה על מחויבותה להגנה על חופש הביטוי ועל החופש האקדמי חיונית במיוחד בזמן מלחמה. דיון פתוח וביקורתי במדיניות הממשלה הוא יסוד הכרחי בחברה מתוקנת. הנהלת האוניברסיטה העברית והסנאט מחויבים להגן על חופש הביטוי של כלל חברות וחברי קהילת האוניברסיטה. ההנהלה והסנאט מצטרפים לגינוי התקיף של ועד ראשי האוניברסיטאות (ור"ה) לקמפיין המסית נגד סגל. אנו מתנגדים ליוזמות חקיקה להגבלת חופש הביטוי באוניברסיטאות ובפרט להצעת החוק המסוכנת והלא דמוקרטית של יו"ר הקואליציה ביוזמת התאחדות הסטודנטים, וקוראים להסירה מסדר היום".

כך הצטרפה האוניברסיטה העברית לארגון "בשער – קהילה אקדמית למען החברה בישראל" לור"ה, לוועד ראשי המכללות (ור"ם), למאבק האקדמיה, למועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי הבכיר, לאקדמיה לשוויון ולחד"ש; שהביעו התנגדות נחרצת, מחאה תקיפה וגינוי מהדהד להצעת התיקון לחוק המועצה להשכלה גבוהה, הצעה המבקשת להגביל את חופש הביטוי והחופש האקדמי במוסדות להשכלה גבוהה.

יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ (הליכוד) הגיש בשבוע שעבר הצעת חוק  "להוצאת הטרור מהאקדמיה", בצירוף חתימותיהם של נציגים מסיעות הקואליציה והאופוזיציה המסיתה נגד מרצים במוסדות האקדמיים. לפי ההצעה, שיזמה התאחדות הסטודנטים הארצית בתמיכת הארגון הפשיסטי "אם תרצו", המוסדות האקדמיים יחויבו לפטר באופן מיידי, בהליך מזורז ובלי לשלם פיצויים, מרצים שיתבטאו באופן שמתפרש "כשלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, כהסתה לטרור וכתמיכה בארגוני טרור ובמעשי טרור נגד ישראל". לפי הצעת החוק, המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) תטיל סנקציות תקציביות על כל מוסד שלא יפעל כך.

יצוין שמחר (שני) תתקיים הפגנת סטודנטים בירושלים בכותרת "בלי חופש ביטוי אין אקדמיה". המארגנים מסרו "במסווה של 'מאבק בהסתה', ההתאחדות מקדמת חוק שמאפשר לממשלה לגרום לפיטורי מרצים, שלילת תארים, ושלילת תקציבים למוסדות שלא יתיישרו. פיטורין מיידיים ואיום בשלילת תקציבים הם צעד מסוכן, ומדרון חלקלק לרדיפה פוליטית שתגיע בסוף לכולנו ואסור לתת לזה לקרות". המחאה תתקיים בשעה 18:00 מול משרדי התאחדות הסטודנטים, אבא אבן 18.

בתוך כך, נשיא אוניברסיטת תל-אביב פרופ' אריאל פורת שיגר הבוקר אגרת לסגל ההוראה, לסטודנטים ולעובדים המינהליים בה נכתב "לפני ימים אחדים הונחה על שולחן הכנסת הצעת חוק שאם תהפוך לחוק תפגע אנושות בעצמאותה של האקדמיה הישראלית ובחופש האקדמי של חבריה וחברותיה. לשמחתי, אגודת הסטודנטים והסטודנטיות של אוניברסיטת תל אביב, ואגודות סטודנטים וסטודנטיות נוספות בעקבותיה, התנערו מיוזמת החקיקה, וועד ראשי האוניברסיטאות וועד ראשי המכללות גינו אותה בחריפות".

לדבריו "אם הצעת החוק תהיה לחוק, יחויבו המוסדות האקדמיים בישראל לשמש גופי התחקות, בילוש, שיטור ואכיפה, שעה שתפקיד זה מוטל, במדינה דמוקרטית, על המשטרה, הפרקליטות, בתי המשפט ושירות בתי הסוהר. בקמפוסים תיווצר אווירת מקרתיזם, כאשר סטודנטים יקליטו את מוריהם כדי לדלות מדבריהם משפט או מילה שעלולים להתפרש כהסתה לטרור, ו'ילשינו' עליהם לרשויות האוניברסיטה. המוסדות האקדמיים יאלצו לחקור כל תלונה, כאילו היו המשטרה או השב"כ, ולפטר מרצים מיידית (כך מחייבת הצעת החוק) שהרי אם לא יעשו כן יקוצץ תקציבם".

"אני צופה שיחת טלפון משר החינוך המצווה עלי לפטר את המרצה. מובן שאנסה לשכנע את השר שמקרים אלו אינם מהווים הפרה של החוק. אך שר החינוך לא בהכרח ישתכנע. סירובי לפטר את המרצים יביא לקיצוץ מידי, נניח של 50 מיליון שקל, מתקציב האוניברסיטה. פניה לבית המשפט לא בהכרח תועיל, במיוחד כי הדיון עלול להיות ארוך ולהימשך על פני שנים. לכן, תוך זמן קצר יהיה עלי ועל חברי להנהלת האוניברסיטה להחליט האם אנחנו מפטרים מרצים ומרצות שהביעו דעות לגיטימיות לחלוטין בכל מדינה דמוקרטית ומביאים את האוניברסיטה לכדי פשיטת רגל ערכית, או מסרבים לעשות זאת ומביאים את האוניברסיטה לכדי פשיטת רגל כלכלית", כתב עוד פורת, המומחה למשפט.

"אם הצעת החוק תהפוך לחוק האקדמיה הישראלית לא תהיה שונה מזו הקיימת במדינות טוטליטריות, שבהן האוניברסיטאות מהוות שופר של השלטון וכלי בידיו לבסס את כוחו. בהקשרים שונים לא ניתן יהיה עוד לפתח אצל תלמידינו חשיבה ביקורתית, והמחקר האקדמי בתחומים רבים יהיה חסר ערך. אני קורא בזאת לכל מי שחרד לאופיה הדמוקרטי של מדינת ישראל לא לאפשר לכוחות רעים להשתלט על האקדמיה, להסיר את הצעת החוק מסדר יומה של הכנסת, ולא לתת יד להסתה פרועה וזדונית כנגד האקדמיה הישראלית, המדענים והמדעניות, החוקרים והחוקרות", הדגיש.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/129982