המשטרה מנסה למנוע צעדת מחאה בתל-אביב לציון 57 שנות כיבוש ונגד המלחמה

המשטרה מנסה למנוע צעדת מחאה לציון 57 שנות כיבוש בתל אביב, של ארגונים המאוגדים במסגרת שותפות השלום. המשטרה אישרה לארגונים לקיים מחר (שבת) בשעה 17:30 עצרת בכיכר הבימה בתל אביב אך סירבה לאשר צעדה מגן מאיר, מול מטה הליכוד, "בשל העומס שמוטל על השוטרים".

המארגנים מסרו שבמסגרת המגעים שהתנהלו בשבועות האחרונים, המשטרה ביקשה מהם תחילה לשנות את המיקום והשעה של הצעדה, והם הסכימו לכך. אחר כך הם חתמו במשטרה על הערכתם כי להפגנה יבואו לכל היותר 2,000 בני אדם. אך ביום שלישי פנה הקמב"ץ של תחנת לב תל אביב למארגנים והודיע להם שעקב העומס הרב המוטל על השוטרים – הצעדה מבוטלת. המארגנים הציעו לצמצם את מספר המשתתפים, אך המשטרה אמרה להם כי עליהם לקיים עצרת בלבד ברחבת הבימה. כמו כן, המשטרה הודיעה למארגנים שחל איסור להניף דגלי פלסטין באירוע. יצוין שהאגודה לזכויות האזרח פנתה למשטרה וכתבה כי "הפגיעה בחופש המחאה כתוצאה מכך היא קשה, משום שמדובר באירוע שמועד קיומו כרוך באופן בלתי נפרד במסר שמבוקש להשמיע במסגרתו".

משותפות השלום נמסר הבוקר (שישי) "מחר נקיים הפגנה יהודית-ערבית בכיכר הבימה בקריאה לסיום 57 שנים לכיבוש הישראלי הצבאי שמונע מהעם הפלסטיני את הזכות להגדרה עצמית ובכך פוגע בשלום ובביטחון של הפלסטינים והישראלים וכל העמים באזור. יחד נקרא לעצירת המלחמה הנפשעת בעזה אשר ממיטה אסון איום על מיליוני פלסטינים ומחסלת את הסיכויים להסכם אשר יבטיח את החזרת החטופים ובני הערובה כשהם בחיים, ושבעקבותיו יונע תהליך מדיני. נקרא לעצירת הפשעים המבוצעים בגדה המערבית בידי המתנחלים ולהפסקת הרדיפה הפוליטית נגד האזרחים הערבים ומתנגדי המלחמה, ולהפסקת ההפקרה של אוכלוסיות מוחלשות בפריפריה שמשלמות את המחיר הכי יקר לכיבוש ולמלחמות". עוד נמסר כי צפויות הסעות מרחבי הארץ ושבתום בעצרת משתתפיה יצעדו לרחוב קפלן כדי להצטרף למפגינים נגד ממשלת הימין.

בין הארגונים שהצטרפו לקריאה להפגין בתל-אביב: הגוש נגד הכיבוש, גוש שלום, אימהות נגד אלימות, חד"ש, תע"ל, תנד"י, עומדים ביחד, זעקת האימהות, איתך-מעכי, ארץ לכולם, פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני, המרכז הפמיניסטי החיפאי אישה לאישה, בנק"י, חוריה, יש גבול, לוחמים לשלום, נשים נגד אלימות, פסיכואקטיב, קול רבני לזכויות אדם, הקולקטיב המזחרי-אזרחי, שוברים שתיקה, תורת צדק, שלום עכשיו, מחסום וואטש, כאן זה לא אולפן, חלונות אפיקים לתקשורת, פרופיל חדש וזזים קהילה פועלת.

הבוקר פורסם ב"הארץ" שקצין משטרה התקשר לפעיל מחאה מארגון החזית הוורודה שתכנן צעדה אל עצרת הגאווה בתל אביב, ושאל אותו אם יושמעו בה מסרים פוליטיים. הארגון תכנן להצטרף לצעדה שמאורגנת מטעם ארגון הנוער הגאה איגי עם ארגוני מחאה נוספים, ושהמשטרה אישרה אותה. הארגונים צעדו מגן מאיר לגן צ'ארלס קלור כדי להצטרף לעצרת שנערכה אמש במקום מצעד הגאווה המסורתי.

בשיחה עם יניב סגל, פעיל בולט בחזית הוורודה, ביקש קצין המשטרה לברר עמו אם הצועדים יניפו שלטים הנוגעים לממשלה, וטען כי האישור ניתן לצעדה "לא פוליטית". סגל אמר לו: "אתה יודע, אנחנו להט"ב, היינו גם במצעד בירושלים". הקצין השיב: "אישרנו להם צעדה בתוך הכאוס הזה, לא צעדה פוליטית, אתה מבין?". בהמשך השיחה הבהיר הקצין כי זכותו של הפעיל לעשות מה שירצה, "אבל אני אומר שאישרנו להם את הצעדה שזה ללא פן פוליטי כזה או אחר". לאחר השיחה אמר סגל ל"הארץ" כי "עבור קהילת הלהט"ב, האישי הוא הפוליטי. הלהט"בפוביה, האלימות וההסתה מתחילים במסדרונות הממשלה ואנחנו לא נירתע מלהשמיע את קולנו נגד זה".

"הממשלה לוקחת אותנו אחורה, אלימות נגד להט"בים גוברת, והזכויות שלנו עדיין לא שוות. תקציבים לקהילה הגאה מקוצצים, עוד ועוד להט"בים מרגישים שלא יוכלו לחיות כאן, אבל אנחנו לא חוזרות אחורה. את המחאה הגאה אסור להפסיק, בעיקר אחרי השנה האיומה שעברה על כולנו", נמסר לקראת הצעדה מארגון הנוער הגאה איגי. "אנחנו דורשים שוויון זכויות מלא, בתקווה שאחרי שהחטופים יחזרו הביתה והמפונים ישובו לדרום ולצפון, ישראל תצמח חזקה יותר וצודקת יותר עבור כל אזרחיה. לא ישתיקו אותנו ולא יכניסו אותנו לארון, לא היום ולא בכלל".

ההפגנה לציון 57 שנים לכיבוש בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/3729635087316836