הבנק הלאומני: נחסם חשבונה של עמותת גישה המסייעת לתושבי רצועת עזה

בנק לאומי חסם את חשבונה של עמותת גישה מתל אביב שמסייעת משפטית לתושבי עזה לקבל היתרי כניסה לישראל, לאחר ש"זיהה העברות כספים לעזה" וכן בשל פרסומיה, בהם פוסט בפייסבוק, כך מסר הבוקר (שני) העיתון "כלכליסט". גישה, המרכז לשמירה על הזכות לנוע, הוא ארגון זכויות אדם ישראלי שנוסד בשנת 2005, ומגדיר את מטרתו כ"שמירה על חופש התנועה של אנשים וסחורות, בעיקר לרצועת עזה וממנה, על מנת לאפשר לתושבי השטחים לממש זכויות יסוד נוספות שמימושן תלוי באפשרות לנוע".

במכתב החסימה שנשלח לעמותה מלאומי לפני כשבועיים, נכתב כי הבנק "ביצע סקירה מעמיקה של הפעילות בחשבון". הבנק ציין עוד כי "נמצאו אינדיקציות בדבר תרומות למטרת סיוע לבעלי עסקים בעזה, ופעילות עם גורמים בסיכון גבוה לעניין הלבנת הון ומימון טרור". עוד נכתב כי הוחלט לחסום את החשבון בין השאר: "לנוכח פרסומים פומביים של העמותה ודובריה, אשר לכאורה נראה כי לא ננקטו אמצעים סבירים לאמת את דיוקן של הידיעות, ועלולים לעלות לכדי פרסום שאינו נכון והוגן".

בדיון שנערך ביום חמישי בפני סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט אליהו בכר, בעתירה שהגישה העמותה נגד הבנק, אמר עורך הדין של לאומי, עו"ד נועם בר דוד: "יש הודאה של העברת כספים לעזה. העברת או קבלת כספים לגורמים בעזה. היום בעזה חלק מהאוכלוסייה לא במקומה. היו מהם גם שנכנסו לישראל, היום אנו במצב אחר. כל העברת כספים לעזה הבנק לא יכול לבדוק היום, לא יכול לנטר. איני יודע איזה שימוש נעשה שם, מי שולט שם על אותו אדם, איני אומר שארגון טרור אך אין לדעת. יש סיכון".

עורכי הדין של גישה, יונתן ברמן ואורי אדלשטיין, אמרו בדיון כי פרסומי העמותה אינם סיבה מספקת לחסימת החשבון. "אנחנו במדינה דמוקרטית, מותר לכתוב כיבוש או פשעי מלחמה. זו הבעת דעה שגם אם חריפה זו עדיין הבעת דעה. חבריי יודעים ולכן הם אומרים שאם אתה משתמש במונחים פשעי מלחמה על מה שנעשה ברצועת עזה, אנו חושדים שאתה עלול לתמוך בטרור. אם יש עבירה פלילית, שיפנו למשטרה".

יצוין שבקריאה שפרסמה גישה לפני מספר ימים נאמר "בטבח המחריד בדרום ישראל ב-7 באוקטובר חמאס וחמושים נוספים הרגו כ-1,200 אנשים, פצעו אלפים וחטפו יותר מ-240 אזרחים ישראלים וזרים לרצועת עזה. בתים וקהילות נהרסו, ועשרות אלפים נעקרו מבתיהם. מאז, ישראל תוקפת בעזה בהיקף חסר תקדים. הפצצותיה  כבר הרגו למעלה מ-14.800 פלסטינים. רוב ההרוגים והפצועים הם נשים וילדים. עשרות אלפי בתים נחרבו ונגרם נזק חמור לתשתיות אזרחיות, כולל מתקני מים ותברואה. למעלה מ-1.7 מיליון בני אדם בעזה הפכו לעקורים פנימיים."

ברצועת עזה חיים 2.2 מיליון פלסטינים. מחציתם ילדים וילדות. בעקבות יותר מ-16 שנות סגר שאכפה ישראל על הרצועה ועשורים של הגבלות תנועה שקדמו לכך, כמו גם מתקפותיה הצבאיות החוזרות והנשנות, תנאי החיים בעזה היו ירודים ביותר גם לפני אירועי ה-7 באוקטובר, נאמר עוד בהודעה. כמו כן, המתקפה הנוכחית של ישראל בעזה כללה, על פי ארגון אמנסטי  "תקיפות חסרות הבחנה ובלתי חוקיות", בין היתר על מתקנים רפואיים, בתי ספר ומקומות תפילה. השימוש הנרחב של ישראל בנשק נפיץ ונשק תבערה באזורי מחיה כה צפופים ומשוללי מצרכי יסוד מביאים באופן צפוי לחורבן מסיבי ולהמוני נפגעים ברצועה, כולל הרג של משפחות רב-דוריות רבות.  יצוין גישה הצטרף למאות ארגונים בארץ ובעולם בקריאה להספקת אש מיידית. "זאת הדרך היחידה למנוע מעשי זוועה נוספים, להביא להשבת החטופים ולאפשר גישה הומניטרית מלאה לאלתר ולשחרר את כל בני הערובה", הדגישו.

עוד על עמדת גישה: https://gisha.org/our-position_heb