האו"ם: 85 אחוז מתושבי עזה הפכו לעקורים; עד עתה נהרגו יותר מ-16 אלף פלסטינים

85 אחוז מתושבי רצועת עזה הפלסטינים נאלצו לנטוש את בתיהם בהוראת צה"ל, כ-1.9 מיליון בני אדם. כך מסרה הבוקר (רביעי) סוכנות הפליטים של האו"ם, אונר"א.  לדברי המתאמת ההומניטרית לשטח הפלסטיני הכבוש של האו"ם, לין הייסטינגס, מאז חידוש מעשי האיבה בעזה ביום שישי האחרון, נהרגו על פי הדיווחים 700 פלסטינים, בנוסף על 15,500 הפלסטינים שכבר נהרגו עד אז. פעילות הצבא התרחבה לדרום הרצועה, ואילצה רבבות בני אדם נוספים להצטופף במרחבים הנעשים דחוסים יותר ויותר, בחיפוש נואש אחר מזון, מים, מחסה ובטיחות. "שום מקום בעזה אינו בטוח ולא נותר לאן ללכת", הדגישה. על פי נתוני משרד הבריאות בעזה, מה-7 באוקטובר ועד אתמול נהרגו ברחבי הרצועה 16,248 בני אדם, 70% מהם ילדים ונשים.

יצוין שהדיפלומטית הקנדית הייסטינגס, תידרש לעזוב את ישראל בתוך שבועיים. זאת, לאחר שממשלת הימין החליטה שלא להאריך את אשרת הכניסה והשהייה שלה בארץ מדובר בצעד ישראלי חריג נגד נציגה בכירה של האו"ם.

לדברי הייסטינגס התנאים הדרושים למשלוח סיוע לתושבי עזה אינם מתקיימים ו"אנחנו עומדים בפתחו של תרחיש מסויט עוד יותר, אם אפשר בכלל להעלות זאת על הדעת, כזה שבו הפעילות ההומניטרית לא יכולה לתת מענה לצרכים בסיסיים. כעת המחסים נותרו ללא יכולת לקלוט בני אדם נוספים, מערכת בריאות קרסה, קיים מחסור במים נקיים לשתייה תוך היעדר של תברואה ראויה לשמה, בנוסף לתזונה ירודה לבני אדם מותשים מלכתחילה, הן נפשית והן גופנית; זוהי נוסחה קלאסית למגיפות ולאסון בתחום בריאות הציבור".

"הכמויות של האספקה לסיוע והדלק לחלוטין בלתי מספיקות. למרות המאמצים הכבירים של אגודות הסהר האדום המצרי והפלסטיני, סוכנויות האו"ם וארגונים שותפים אחרים, השימוש במעבר רפיח בלבד – שנועד למעבר בני אדם – כנקודת כניסה למשאיות אינו עובד. לא ניתן להמשיך ולקיים פעילויות הומניטריות על דלק שמגיע בטפטופים. דלק הוא התשתית של שירותים סוציאליים ושל הפעילויות שלנו; לרבות עבור בתי חולים, מתקני התפלה, מים נקיים לשתייה ותברואה".

כמו כן, "המרחב הניתן למענה ההומניטרי בתוך עזה הולך ומצטמצם. שני הצירים החשובים ביותר – כביש החוף וכביש סלאח א־דין – חסומים כעת בפני הצוותים והמשאיות שלנו, והדבר פוגע ביכולתנו לסייע לבני אדם בכל מקום שבו הם נמצאים. האו"ם והארגונים הלא ממשלתיים אינם יכולים לתמוך באוכלוסייה של 2.2 מיליון בני אדם. יש להתיר למגזר המסחרי ולמגזר הציבורי להכניס אספקה לעזה ובאיחוד לשווקים. מדאיגות ביותר ההכרזות על הקמה של מה שמכונה אזורים בטוחים וערי אוהלים ללא בטוחות שאנשים יוכלו לנוע בחופשיות ושסיוע יוכל להיות מוגש בכל מקום שבו אנשים נזקקים לו. אזורים אלה לא יכולים להיות בטוחים ואף לא הומניטריים כאשר הם מוכרזים באופן חד־צדדי".

גם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, הביע אתמול דאגה רבה נוכח חידוש מעשי האיבה בין ישראל לבין חמאס לרבות ירי רקטות מעזה לעבר ישראל וחידוש פעילות קרקעית ותקיפות אוויריות בעצימות גבוהה על ידי צה"ל במידה גוברת והולכת בדרום הרצועה. המזכ"ל קרא לכל הצדדים "לכבד את מחויבויותיהם מתוקף המשפט ההומניטרי הבינלאומי" ולכוחות הישראליים "להימנע מפעולה נוספת שתחריף את המצב ההומניטרי בעזה, שכבר עכשיו הוא קטסטרופלי, ולחסוך מאזרחים סבל נוסף. יש להגן על אזרחים בכל עת – ובכלל זה על עובדי רפואה, עיתונאים ואנשי סגל של האו"ם – וכך גם על תשתית אזרחית".

המזכ"ל חזר והדגיש את הצורך בהעברה מתמשכת ונטולת הפרעות של סיוע הומניטרי שייתן מענה לצורכיהם של בני אדם בכל רחבי הרצועה. "לבני האדם שהצטוו להתפנות אין שום מקום בטוח שיוכלו ללכת אליו, ומעט מאוד ממה שדרוש להם כדי לשרוד", הוסיף. יצוין שגוטרש הביע דאגה רבה גם "לנוכח ההסלמה באלימות בגדה המערבית הכבושה, לרבות העצמה של פעילויות ביטחוניות ישראליות, מספר גבוה של הרוגים ומעצרים, זינוק באלימות מתנחלים ומתקפות שפלסטינים מבצעים נגד ישראלים". הוא שב על קריאתו להפסקת אש הומניטרית ממושכת בעזה ולשחרור מיידי וללא תנאי של כל בני הערובה הישראלים הנותרים.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/125749