דיפלומט אמריקאי לשעבר מואשם ששימש סוכן חשאי של קובה במשך עשרות שנים

דיפלומט אמריקני לשעבר, מנואל רוצ'ה, מואשם ששימש סוכן חשאי של קובה במשך יותר מ-40 שנה, באחת מפרשות הריגול החמורות והממושכות ביותר בהיסטוריה של שירות החוץ של ארצות הברית. כך פרסם הבוקר (רביעי) העיתון "פאחינה 12" היוצא לאור בבואנוס איירס.

רוצ'ה הובא אתמול אזוק לבית משפט פדרלי במיאמי, עם חשיפת האישומים נגדו כמי שהיה מעורב ב"פעילות חשאית" עבור קובה הסוציאליסטית מאז 1981 לפחות – השנה שבה הצטרף לשירות החוץ האמריקאי. בין היתר, הוא נאשם שנפגש עם בכירי המודיעין הקובני בהוואנה. יצוין שאין זו הפעם הראשונה שקובה מתגייסת לשירותה אנשי ממשל בכירים בארה"ב.

התובע הכללי של ארצות הברית, מריק גרלנד, אמר כי הפרשה היא אחת "מהחדירות העמוקות והממושכות לממשלת ארצות הברית על ידי סוכן זר". "בגידה באמון הזה באמצעות שבועת אמונים כוזבת לארצות הברית בעודו משרת מדינה זרה היא פשע שייענה במלוא העוצמה של משרד המשפטים".

רוצ'ה בן ה-73, שכיהן בין היתר כשגריר בבוליביה, בארגנטינה וכראש משרד האינטרסים של ארצות הברית בהוואנה ועבד בשגרירויות ארה"ב באיטליה, הונדורס, גואטמלה והרפובליקה הדומיניקנית, נעצר בביתו במיאמי ביום שישי האחרון. הוא נותר במעצר אחרי דיון קצר בבית המשפט ביום שני, ואתמול התקיים דיון נוסף בעניינו. עורך דינו סירב להגיב.

כמקובל בשירות החוץ של ארה"ב בתפקידו כשגריר בבוליביה, רוצ'ה התערב ישירות במרוץ לנשיאות ב-2002, והזהיר שבועות לפני הבחירות כי ארה"ב תפסיק לסייע למדינה אם היא ייבחר המנהיג הסוציאליסטי אבו מוראלס. על כך הגיב מוראלס לאחר שנבחר לנשיאות המדינה הלטינו-אמריקאית:  "הצהרותיו של רוצ'ה והתערבותו הבוטה במערכת הבחירות סייעו לי רבות". רוצ'ה, יליד קולומביה שלמד באוניברסיטאות האמריקאיות היוקרתיות ביותר, עבד גם כמומחה לענייני אמריקה הלטינית במועצה לביטחון לאומי והיה היועץ בפיקוד הדרום של צבא ארה"ב – הכולל את כל מדינות יבשת אמריקה – מקנדה בצפון ועד ארגנטינה וצ'ילה בדרום.