דורשים להדיח את מפקח העבודה הראשי; עובד בניין נהרג בתאונות עבודה בלוד

קו לעובד והקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה פנו השבוע לשר העבודה, יואב בן צור (ש"ס), בדרישה שלא להאריך את כהונתו של מפקח העבודה הראשי במשרד, חזי שוורצמן. זאת בעקבות העלייה התלולה תאונות הבנייה ושל מספר ההורגים בענף.

יצוין שהבוקר (חמישי) נהרג עובד בניין נוסף. פועל כבן 40 נפגע מחפץ כבד במהלך עבודתו באתר בנייה סמוך לשכונת גני יער בלוד. חובשים ופראמדיקים של מד”א ביצעו בו בדיקות רפואיות ונאלצו לקבוע את מותו.

בפנייה מציינת מנהלת הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה, הדס תגרי, ומנהלת מדיניות ציבורית בקו לעובד, עו"ד דיאנה בארון, כי בנובמבר תפקע כהונתו בת ארבע השנים של שוורצמן, שאמון על בטיחותם של מאות אלפי עובדים בענפי הבנייה, התעשייה, המסחר והחקלאות. "רבים מעובדים אלה הם מוחלשים, חלק ניכר מהם אינם ישראלים ומועסקים בתבניות העסקה קבלניות, ואינם מאוגדים", ציינו במכתב.

לטענתן "בארבע השנים האחרונות תפקודו של מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית לקה בחסר בלשון המעטה, והפגיעה בבטיחותם ובריאותם של עובדים האמירה. מספר תאונות העבודה הקטלניות הגיעה השנה לשיא לנוכח אוזלת יד הולכת וגוברת בתחום האכיפה, החקירה והתביעה, הרגולציה ואחריות הדיווח הציבורית".

מהפנייה עולה כי מתחילת 2023 ועד סוף אוגוסט נהרגו 54 עובדים בתאונות עבודה, לעומת 48 עובדים בתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, מתחילת השנה ועד סוף יולי ירד מספר צווי הבטיחות שהוטלו בענפי הבנייה והתעשייה לעומת התקופה המקבילה. מהמכתב עולה עוד כי גם מספר כתבי האישום רשם ירידה דרמטית מ-22 בשנת 2019 לחמישה בלבד ב-2022. יש לציין, כי גם במינהל הבטיחות מודים כי על פי הנתונים העדכניים לשנת 2023, נרשמה בשנה זאת עלייה במספר התאונות הקטלניות ביחס ל-2022, כאשר עד סוף אוגוסט השנה נרשמו 57 תאונות קטלניות, 31 מהן בענף הבנייה. זאת לעומת 37 תאונות קטלניות עד סוף אוגוסט 2022, מתוכן 19 בענף הבנייה.

תגרי מסרה: "עד כה סירב משרד העבודה להציג את נתוני תאונות העבודה הקטלניות לשנה זו – הוא נמנע מפרסום דוח חצי שנתי בנושא, בניגוד לשנים קודמות, וסירב לפניות למסירת מידע בנושא. גם עתה, המנהל לא פרסם את רשימת תאונות העבודה הקטלניות ולפיכך אין באפשרותנו לבדוק אלו תאונות נמנו על ידו ואלו תאונות שאינן ידועות לנו מופיעות בדו"ח".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/123861