בהזמנת המפלגה הקומוניסטית הצרפתית: כנס שלום בפריס בצל עשרות סכסוכים

כנס שלום בינלאומי בהשתתפות נציגים ממפלגות קומוניסטיות וממשלות של 22 מדינות, נערך בשבת, 5 במאי, בפריס ביוזמת המפלגה הקומוניסטית הצרפתית. הכנס התקיים בבניין מטה המפלגה הקומוניסטית הצרפתית ברובע בלוויל, המכונה בית אוסקר נימאייר (על שם האדריכל המודרניסטי הברזילאי שתכנן את הבניין). השתתפו בו בין היתר נציגי מפלגות קומוניסטיות ושמאליות של יפן, בלגיה, ספרד, ישראל, חוף השנהב, טורקיה, מקסיקו וברזיל, כמו גם שגרירי קובה ווייטנאם בצרפת ונציגי המשלחות הפלסטינית והסינית לעיר.

הכנס, שנערך לציון 110 שנים להתנקשות בחיי המנהיג הסוציאליסטי ז׳אן ז׳ורס, אימץ את אמירתו: ״המאבק לשלום הוא הקרב החשוב ביותר״. בכנס ניסו לנסח תשובות שמאליות רחבות לעשרות הסכסוכים ברחבי העולם, אשר סיבותיהם: המשבר המבני של הקפיטליזם; התוקפנות האימפריאליסטית של ארה״ב ומדינות אחרות; ומשבר האקלים המחריף את הסתירה בין ההון לבין העובדים.

הדיון על ישראל-פלסטין

המערכה נגד מלחמתה של ישראל בעזה תפסה מקום מרכזי בדיונים. המשתתפים, רובם ככולם, קראו להפסקת אש מידית ולהפעלת לחץ בינלאומי על ממשלת הימין הקיצוני בישראל.

כנציג המפלגה הקומוניסטית הישראלית, הדגשתי בדברי בכנס את הפעילות הרבה של המפלגה ושל חד״ש מאז פרוץ המלחמה, ובייחוד את הקמת שותפות השלום כקואליציה אנטי-מלחמתית ואנטי-פשיסטית רחבה. קראתי לנציגי המפלגות האחרות לאמץ את ארבע דרישות המינימום של שותפות השלום – הפסקת אש, עסקת כולם תמורת כולם, פתרון דיפלומטי והפסקת הרדיפה הפוליטית בתוך ישראל.

בנוסף, הדגשתי את קריאתה של המפלגה הקומוניסטית הישראלית לכוחות המתקדמים בעולם המערבי, ובייחוד בצרפת, לפעול למען הכרה מידית של מדינותיהם במדינה פלסטינית בגבולות 1967 כאמצעי לחץ על ישראל שאין הוגן ממנו. דרישה זו זכתה להדהוד בנאום הסיכום של מזכ״ל המפלגה הקומוניסטית הצרפתית פביאן רוסל.

נקודה נוספת שהעלתי, בעקבות שיחות שהיו לי עם נציגי טודה, המפלגה האיראנית הגולה, הייתה: בעוד נתניהו ונותני הגיבוי האימפריאליסטיים בארה״ב מנסים למסגר את הסכסוך הנוכחי במזרח התיכון כמאבק בין ״ציר ההתנגדות״ בהנהגה איראנית לבין ״הציר המתון״ בהנהגת ארה״ב, עלינו להדגיש את העובדה, כי הכיבוש הישראלי המתמשך ומשטר האפרטהייד שישראל מפעילה נגד הפלסטינים – הם הם הסתירה העיקרית באזור.

יאסר איוב, נציג המשלחת הפלסטינית, הדגיש את הצורך בפעולה בינלאומית מאוחדת וברורה נגד המלחמה של ישראל ולמען השלום. הוא התקומם נגד הסטנדרטים הכפולים שהקהילה הבינלאומית מפעילה בהתייחסה לפלסטינים ולישראלים, ונגד הדיכוי האלים של מחאות תמיכה בפלסטינים ברחבי העולם. ״הצדק הוא שיביא אותנו לשלום״ אמר נציג אש״ף בסיכום דבריו.

מסר של שלום מרוסיה

אירוע אחר ראוי לציון בכנס היה מסר וידיאו שנשלח מטעם אולג בודרוב, פעיל שלום ומתנגד המשטר של פוטין, שנטל על עצמו סיכון גדול בהעברת מסר מצולם בתקופה של רדיפה פוליטית חריפה ברוסיה. בודרוב הזהיר מפני התלקחות גרעינית אפשרית אם תימשך המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. הוא הציע כי כוחות השלום בעולם יפעלו למען הפסקת אש בתקופת המשחקים האולימפיים וזאת כצעד לקראת הפסקת אש מתמשכת בסכסוך ממושך זה במזרח אירופה.