אמנסטי חושף: חיילי צבא אריתריאה ביצעו פשעי מלחמה בחבל תיגראי

חיילי צבא אריתריאה ביצעו פשעי מלחמה וייתכן גם פשעים נגד האנושות בחבל תיגראי, מיד לפני ואחרי חתימת הסכם הפסקת האש ועצירת מעשי האיבה בין הממשלה הפדרלית של אתיופיה לבין החזית העממית לשחרור תיגראי בנובמבר האחרון. כך קובע ארגון זכויות האדם הבינלאומי אמנסטי בדו"ח חדש שפורסם הלילה (שלישי) בלונדון.

נמסר כי אנשי אמנסטי ערכו 49 ראיונות טלפוניים במאי וביוני 2023 במחוזות מרים שוויטו וקוקוב ציבא. עדויות של ניצולים ועדים אושרו באמצעות תמונות לוויין ומידע נוסף של עובדים סוציאליים, צוותים רפואיים שטיפלו בקורבנות ובניצולים, פקידי ממשל מקומיים וארגוני חברה אזרחית.

מחוז קוקוב ציבא נמצא באזור ג'נטה אפשום וורדה, באזור המזרחי של תיגראי, בסמוך לגבול אתיופיה-אריתריאה. על פי הדו"ח ההפרות בזכויות אדם בקוקוב ציבא החלו יום לפני החתימה על הסכם הפסקת האש. מעשי האלימות המינית שבוצעו על ידי חיילי אריתריאה נגד נשים נמשכו במשך כמעט שלושה חודשים עד 19 בינואר 2023. מרים שויטו הוא מחוז הממוקם באזור המרכזי של תיגראי, ליד העיר ההיסטורית אדווה. הפרות שתועדו במרים שוויטו התרחשו בין 25 באוקטובר 2022 ל-1 בנובמבר 2022 בזמן שהתנהל המשא ומתן בין ממשלת אתיופיה החזית העממית לשחרור תיגראי. יצוין שאמנסטי שיתף בחודש שעבר את ממצאי החקירה הראשוניים עם הממשלות אתיופיה ואריתריאה, אך הן לא הגיבו לפניות.

הדו"ח שפורסם היום, "היום או מחר, חובה להביא אותם למשפט צדק – מעשי אונס, שיעבוד מיני, הוצאות להורג ללא משפט ומעשי ביזה על ידי כוחות אריתראיים בתיגראי", מתעד את האופן שבו חיילי אריתריאה בני בריתה של הממשלה הפדרלית האתיופית, אחראים למקרים רבים מספור כאלו. צוותי אמנסטי ראיינו עדים ועדות, שורדות ושורדים ובני משפחותיהם, שהעידו על הוצאה להורג ללא משפט של לפחות 20 אזרחים, רובם גברים במחוז מרים שוויטו בין 25 באוקטובר ל-1 בנובמבר 2022. בנוסף, עובד סוציאלי שתיעד את ההוצאות להורג ללא משפט במחוז הגיש רשימת שמות של לפחות 100 בני אדם שנטען שהוצאו להורג ללא משפט בפרק הזמן הזה, אם כי באמנסטי לא הצליחו לאמת באופן עצמאי את כל המקרים הללו מרחוק. במשך קרוב לשלושה חודשים אחרי חתימת הסכם הפסקת האש, חיילים אנסו ושיעבדו מינית נשים, והוציאו להורג ללא משפט לפחות 24 בני אדם, במחוז קוקוב ציבא. 

"למרות החתימה על הסכם הפסקת האש, מעשי הזוועה נגד אזרחים בתיגראי נמשכו, כשחיילים אריתריאים ביצעו מעשי זוועה מחרידים בנשים, לרבות אונס קבוצתי ושיעבוד מיני, בשעה שגברים אזרחים הוצאו להורג ללא משפט", אמר טיגר צ'אגוטה, מנהל אזור מזרח ודרום אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל. באמנסטי הדגישו כי בשעה שמעשי הזוועה הללו התחשו, הסכסוך בצפון אתיופיה לרבות חבל תיגראי, היה סכסוך מקומי מזויין תחת סמכות של החוק ההומניטרי הבינלאומי, אשר בין היתר נועד להגן על אזרחים ולוחמים שהניחו את נשקם והפסיקו להשתתף בלחימה. ההפרות החמורות המתועדות בדו"ח מגיעות לכדי פשעי מלחמה ועלולות להגיע לכדי פשעים נגד האנושות. 

שורדות ושורדים של אלימות מינית ועדי ראייה למקרי ההרג סיפרו לאמנסטי אינטרנשיונל שהם זיהו את מבצעי הפשעים גם על פי המדים שלבשו, אבל בעיקר על בסיס העובדה ששוחחו ביניהם בדיאלקט טיגריניה וסוג השאלות ששאלו אותם במהלך החקירות. שני המחוזות קוקוב ציבא ומרים שוויטו הם סמוכים לגבול עם אריתריאה, וסיפרו שיכלו לזהות בקלות את החיילים האריתראים. 

מאז פרוץ הסכסוך המזוין באזור תיגראי בנובמבר 2020, אמנסטי אינטרנשיונל תיעד פשעים על פי החוק הבינלאומי והפרות אחרות של זכויות אדם על ידי כל הצדדים לסכסוך, לרבות כוחות אריתריאה. "על אריתריאה ועל אתיופיה חלה החובה לחקור ביעילות, ואם יש מספיק ראיות, להעמיד לדין פשעים על פי החוק הבינלאומי, לרבות פשעי מלחמה לכאורה ופשעים נגד האנושות לכאורה. הדבר חייב להיעשות בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים בדבר הזכות להליך הוגן וללא שימוש בעונש מוות", קרא ארגון זכויות אדם הבינלאומי.

"על רקע הפרות והפרות חמורות של זכויות אדם מתמשכות, והסיכויים העגומים לאחריות מקומית, אמנסטי אינטרנשיונל קורא לחדש את המנדט של הוועדה הבינלאומית של מומחי זכויות אדם לאתיופיה ולתמוך בו באופן מלא. הוועדה האפריקאית צריכה גם להחזיר את המנדט של ועדת החקירה ולהבטיח שהיא תסתיים בדו"ח של ממצאיה והמלצותיה", הדגישו.