אלפים הפגינו בכיכר הבימה נגד המלחמה ולציון 57 שנות כיבוש; מחאות ברחבי הארץ

הפגנות רבות נערכו אמש (מוצאי שבת) ברחבי הארץ למען שחרור החטופים, להפלת הממשלה ונגד המלחמה בעזה. במהלך המחאות נעצרו ברחבי הארץ כ-50 מפגינים (ר' ידיעה נפרדת באתר) והמשטרה עשה שימוש בכוח רב כדי לפזר מחאות רבות. זאת, על רקע חילוצם בשעות הבוקר מהשבי של נועה ארגמני, אלמוג מאיר ג'אן, אנדריי קוזלוב ושלומי זיו. יצוין שמשרד הבריאות בעזה עדכן הבוקר כי 274 פלסטינים נהרגו ו-698 נפצעו בהתקפות של צה"ל אתמול במחנה נוסייראת במרכז הרצועה, שבמהלכן חולצו ארבעה החטופים. לפי המשרד, 37 אלף פלסטינים נהרגו ברצועה מאז ה-7 באוקטובר ויותר מ-84 אלף נפצעו.

יצוין שבני משפחות חטופים אמרו אתמול בהצהרה לתקשורת ליד הקריה בתל אביב כי לא את כולם ניתן יהיה להחזיר במבצע צבאי – וקראו לממשלה להגיע לעסקה לשחרור יקיריהם מידי חמאס. בהפגנה במקום אמר יהודה כהן, שבנו נמרוד חטוף: "לא רוצים חילוצים הרואיים עם סיכון חיי אדם, רוצים עסקה עכשיו".

חרף ניסיונות המשטרה למנוע צעדת מחאה לציון 57 שנות כיבוש בתל אביב של הארגונים המאוגדים במסגרת שותפות השלום, נערכה אתמול עצרת נגד הכיבוש המלחמה בכיכר הבימה בהשתתפות אלפים. בהבימה החל "מבצע מעצרים" של משטרת ישראל שהסתיים רק אחר חצות בצומת קפלן (ר' ידיעה נוספת באתר). בעצרת לקחו חלק פעילים בארגונים רבים, ביניהם הגוש נגד הכיבוש, גוש שלום, אימהות נגד אלימות, חד"ש, תע"ל, תנד"י, עומדים ביחד, זעקת האימהות, איתך-מעכי, ארץ לכולם, פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני, אקדמיה לשוויון המרכז הפמיניסטי החיפאי אישה לאישה, בנק"י, חוריה, יש גבול, לוחמים לשלום, נשים נגד אלימות, פסיכואקטיב, קול רבני לזכויות אדם, הקולקטיב המזרחי-אזרחי, מסתכלים לכיבוש בעיניים, שוברים שתיקה, תורת צדק, שלום עכשיו, מחסום וואטש, כאן זה לא אולפן, חלונות אפיקים לתקשורת, פרופיל חדש וזזים – קהילה פועלת ועוד.

המארגנים פרסמו קריאה לקראת העצרת בא נאמר "מחר נקיים הפגנה יהודית-ערבית בכיכר הבימה בקריאה לסיום 57 שנים לכיבוש הישראלי הצבאי שמונע מהעם הפלסטיני את הזכות להגדרה עצמית ובכך פוגע בשלום ובביטחון של הפלסטינים והישראלים וכל העמים באזור. יחד נקרא לעצירת המלחמה הנפשעת בעזה אשר ממיטה אסון איום על מיליוני פלסטינים ומחסלת את הסיכויים להסכם אשר יבטיח את החזרת החטופים ובני הערובה כשהם בחיים, ושבעקבותיו יונע תהליך מדיני. נקרא לעצירת הפשעים המבוצעים בגדה המערבית בידי המתנחלים ולהפסקת הרדיפה הפוליטית נגד האזרחים הערבים ומתנגדי המלחמה, ולהפסקת ההפקרה של אוכלוסיות מוחלשות בפריפריה שמשלמות את המחיר הכי יקר לכיבוש ולמלחמות". עוד השתתפו במחאה: יו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה, שהיה הנואם המרכזי בעצרת ושהמשטרה ניסתה לקטוע את דבריו, חברי הכנסת עאידה תומא-סלימאן, עופר כסיף ויוסף עטאונה, יו"ר חד"ש וח"כ לשעבר עיסאם מחו'ל, מזכ"ל מק"י עאדל עאמר וחברי הכנסת לשעבר תמר גוז'נסקי, דב חנין ויוסף ג'בארין.

מאוחר יותר וכמדי מוצאי שבת, נערכה העצרת למען שחרור החטופים בכיכר החטופים שברחוב שאול המלך ובמקביל ההפגנה להפלת ממשלת הימין ברחוב קפלן. בעצרת החטופים אמור היה לנאום יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד. לקראת ההפגנה שיגר מנכ"ל ההסתדרות, דוד בצלאל, הודעה לכל עובדי ארגון העובדים ובה נאמר כי "במוצאי שבת הקרובה אנו מתכנסים בכיכר החטופים. יו"ר ההסתדרות ינאם ויקרא לקדם את המתווה המוצע ולשקם את המדינה ואת החברה. מצפים לראותכם". אך ברגע האחרון ובעקבות התנגדותן של מספר משפחות חטופי החמאס, בר-דוד לא נאם. לדבריהן בר-דוד מוכן לדבר בעצרות, אך אינו מוכן להעמיד לטובת המחאה את כוחה המאורגן של ההסתדרות.

בשעות הלילה, נערכה עצרת מול שער בגין של הקריה. בסיום ההפגנה מול בסיס הקריה צעדו המוחים לכיוון צומת קפלן, אז החלה המשטרה בניסיון לפנותם באמצעות פרשים ומכת"זית, ועצרה עשרות מהם. אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר שנהרג בשבי, אמרה בהצהרה לתקשורת ליד הקריה כי עד לרגע זה לא קיבלה המשפחה שיחת טלפון מראש הממשלה בנימין נתניהו, שהגיע היום לבית החולים כדי לפגוש את החטופים שחולצו. "לחטופים אין זמן. לא נוכל לשחרר את כולם במבצעים, וחייבים ללכת לעסקה שתציל חיים. עכשיו זה הרגע למנף את פעולת החילוץ המדהימה לעסקה שתחזיר את כולם", קראה.

מלבד תל-אביב, מחאות נערכו בחיפה, קיסריה, ירושלים, באר שבע, נהריה, אילת, כפר סבא, הרצליה, נתניה, חדרה, קריית גת, קריית ביאליק, רחובות, מודיעין, נס ציונה, צומת נהלל, צומת צמח, צומת עמיעד, שער הנגב, כרמיאל, גדרה, צומת חורפיש, צומת עין הנצי"ב שליד בית שאן, עפולה, צומתי נהלל וכרכור שנחסם על ידי מפגינים, צומת טללים, צומת רעננה, צומת העוגן, זכרון יעקב, הוד השרון וצומת אליקים. מוקדם יותר מפגינים הניפו כרזות מעל הגשרים בגוש דן, בדרום ובצפון.

בחיפה יצאה צעדת מחאה מאודיטוריום במרכז הכרמל לצומת חורב, שם התקיימה ההפגנה שקראה להתפטרותה של ממשלת הימין ושל העומד בראשה בנימין נתניהו. עמי דרור, ממובילי המחאה נגד ההפיכה המשטרית, קרא להגיע לעסקה לשחרור יתר החטופים שברצועת עזה. הוא הוסיף כי בעוד שבוע תחל תנועת המחאה – הפגנה רצופה בירושלים, עד להחלפת הממשלה. "אנחנו משתלטים על רחובות הערים עד להחלפת הממשלה! מדינת ישראל תושבת עד להחלפת הממשלה!" אמר דרור.

בחיפה באותה שעה נעצרו חמישה מפגינים נגד המלחמה במושבה הגרמנית שם המשטרה פיזרה בכוח הפגנה של 200 בני אדם. שוטרים, פרשים ואנשי אכיפה עירונית של עיריית חיפה, הסתערו על המפגינים מיד עם תחילת האירוע. המשטרה הכריזה על ההפגנה כבלתי חוקית עוד בטרם החלו המפגינים לקרוא סיסמאות, וזו הפעם הרביעית בשבועיים האחרונים שההפגנה מפוזרת במקום כמה דקות לאחר שהחלה.

בקיסריה הפגינו כאלף בני אדם בקרבת בית משפחת נתניהו. המשטרה עצרה ארבעה מהם, בטענה שהפרו את הסדר הציבורי, אחד מהם הוא קטין שהגן על סבתו שנפלה בכוח בעת הפיזור בכוח. ביום שישי, נעצרו שלושה מפגינים נוספים סמוך למעון ראש הממשלה במקום. עטר מנדל, ממובילות המחאה מול בית משפחת נתניהו ותושבת קיבוץ מרום האשימה בהפגנה את ראש הממשלה במחדל 7 באוקטובר ובניהול כושל של המלחמה, וקראה לציבור לצאת לרחובות ולעורר מחאות המוניות. הפגנה התקיימה גם בירושלים, ולאחריה יצאה תהלוכה לעבר כיכר ציון. המשטרה בעיר נתנה הוראת פיזור ושני מפגינים נעצרו. בבאר שבע הפגינו מאות נגד הממשלה ולמען שחרור החטופים ברחבת המשכן לאומנויות הבמה. במקום נאמו ח"כ נעמה לזימי (העבודה), השחקנית אורנה בנאי, וניצולת השואה רות הרן, שבנה נרצח ב-7 באוקטובר בקיבוץ בארי. בפארק המדע ברחובות תומכי ממשלת הימין זרקו  בקבוקי זכוכית על מפגינים וקראו "שמאלנים בוגדים".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/129864/