אלימות משטרתית קשה נגד מפגינים ברחבי הארץ: עשרות עצורים בהם רופאים ופעילים שהחזיקו שלטים

עשרות מעצרים, מכת"זיות, פרשים ואלימות פיסית קשה נרשמו אתמול (שבת) במחאות נגד ממשלת הימין והמלחמה ולמען עסקת החטופים שנערכו ברחבי הארץ (ר' ידיעה נוספת באתר). "מבצע מעצרים" החל בשעות אחה"צ בכיכר הבימה בעת ששני פעילי חד"ש עסקו בהכנות להפגנת שותפות השלום במקום. הסיבה: תלו שלט עם הכיתוב "לא תרצח" – הדיבר השישי מעשרת הדיברות. במהלך ההפגנה לציון 57 שנים לכיבוש ובקריאה לסיום המלחמה איבדה כל רסן: החרימה כרזות ושברה שלטים. בין היתר קריקטורה ובה נתניהו הוא עגל הזהב.

בעת מעצר שני הפעילים ובטרם החלה העצרת קצין משטרה צעק: "אין שלט 'לא תרצח', אין שלט 'לא תרצח'! ככה אני אמרתי ולא יהיה שלט 'לא תרצח'. אני קובע מה יהיה פה – אני היחידי שקובע מה יהיה פה". בהמשך כעשרה שוטרים עצרו מפגינה בעת שבניגוד לרישיון הם ניסו לפזר את העצרת בכוח בעיצומה.

עו"ד נועה לוי, שביקשה את האישור להפגנה, העידה אמש: "שוטרים איימו לעצור מפגין שנשא שלט שהיו עליו צבעים של דגל פלסטין וישראל יחד, התערבתי והצלחתי להרגיע אותם ולהסתפק בלקיחת פרטים, וכבר קוראים לי בפינה אחרת של ההפגנה שם השוטרים התנפלו על עגלת השלטים של חד"ש ושלפו ממנה שלט מצויר שמציג את ביבי בתור עגל הזהב והחרימו אותו ברעש ודחיפות אלימות. בינתיים השוטרים תופסים אותי ואומרים לי שב-18:30 אנחנו מסיימים. הראיתי להם שבאישור הסופי עליו חתמתי נרשם 19:00, והקצין אמר לי שיברר. תוך כדי כך עוד מפגינה צעירה נדחפת בידי שוטרים שמבקשים את פרטיה בגלל שלט נוספת עם הדיבר 'לא תרצח', ועוד מפגינה מבוגרת כמעט נעצרת על שלט מעוצב של הגוש נגד הכיבוש עם דגלי ישראל ופלסטין יחד. לא עוברות שלוש דקות ומגיע שוטר אחר, עוקף את הקצין ומורה לסאונד-מן לכבות מיד את הסאונד, באמצע הנאום של ח"כ איימן עודה. הנאום נקטע, השוטרים יצרו קו והודיעו שמתחילים בפינוי ההפגנה מיד, ועוד 5 דקות מתחילים מעצרים. לאחר מכן, שוטרים התנפלו על מפגינה ערבייה שהחזיקה מגפון, דחפו אותה וזרקו אותה על הקרקע באלימות. כמובן שאחר כך עצרו אותה. בנוסף עדכנו אותי שהמשטרה גם קרעה לגזרים באנר ועליו שמות של כל ההרוגים במלחמה משני הצדדים".

לדברי ח"כ עופר כסיף, שלקח חלק בהפגנה, "בהתנהלות בריונית ופשיסטית מובהקת, ובניגוד גמור לחוק, החרימה מיליציית בן גביר את השלט 'לא תרצח' ועצרה שלושה מפגינים נגד המלחמה והכיבוש. על אף ניסיונות ההשתקה של ארגוני השלום ומניעתם מלקיים את הצעדה עליה הוסכם, ולמרות האלימות וההתעמרות, השתתפו רבים בהפגנה והרימו קול גדול למען עסקה לשחרור החטופים, לסיום מלחמת הדמים והכיבוש, ולמען שלום צודק לטובת שני עמי הארץ הזו."

האלימות המשטרתית לא נפסקה עם סיום העצרת בכיכר הבימה. מאוחר יותר בעת ההפגנה ההמונית בצומת קפלן נרשמו מעצרים אלימים. שוטרים חנקו מפגינים, דחפו אותם או תפסו אותם בחולצתם. המשטרה הודיעה שבמהלך ההפגנה נעצרו 33 אזרחים.  בין היתר נעצרו שני רופאים. רופא מתנדב ב"חלוק לבן" נעצר באלימות רבה למרות שלרופאים ולאנשי צוות רפואי יש אישור למעבר חופשי לצורך טיפול בנפגעים. ד"ר אודי בהרב, בן 74, נעצר ונחבל בעת מילוי תפקידו וד"ר יסמין לשם, אונקולוגית, אף היא נעצרה. יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, הגיב על מעצרו של ד"ר בהרב: "התמונות שראינו אמש מההפגנה בתל-אביב מטרידות ביותר ודורשות חקירה מיידית ובלתי תלויה. לא יעלה על הדעת שרופא המזוהה כאיש צוות רפואי, הלבוש בווסט אדום, ייגרר באלימות שעה שהוא מעניק טיפול רפואי למפגין פצוע. כל בר דעת שצופה בתיעוד הזה חייב להזדעזע".

פרופ' חגי הוסיף: "אני קורא למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי לגנות לאלתר את התנהלות השוטרים בשטח ולעמוד על כך מקרוב שאירוע כל כך חמור לא יחזור על עצמו. במקביל, אנו דורשים חקירה בלתי תלויה של האירוע, על מנת למצות את ההליכים עם האחראים בשטח ובדרג הפיקודי. ככל שלא נראה תגובה מהירה והולמת, לא נהסס לפתוח בצעדים ארגוניים".

בארגון הרופאים המתמחים "מרשם" הדגישו כי "פגיעה ומעצר של רופאים, בעת מילוי תפקידם היא לא עליית מדרגה, היא חציית קו אדום. אסור לעבור לסדר היום אחרי שרואים סרטונים ותמונות כפי שראינו הלילה. אנחנו קוראים למשטרת ישראל לבדוק ולחקור איך התרחשו האירועים האלה ומה בדיוק הייתה עילת המעצר. אנחנו עומדים לצד הרופאים שנעצרו ודורשים את מיצוי הדין עם האחראים. אנו קוראים להסתדרות הרפואית להגן על הרופאים ולפתוח בצעדים ארגוניים עד שיובהר שאירועים חמורים כאלה לא יתרחשו עוד."

מרופאים לזכויות אדם נמסר "אסור להסתכל על המעצר אמש כאירוע בודד או להסתפק בדרישה לבדוק את התנהלות השוטרים באירוע. מעצר זה, תוך הפגנת חוסר כבוד לתפקיד הרפואי, מהווה סימפטום לבעיה עמוקה בהרבה – של משבר אמון עמוק וחמור בין האזרחים למדינה בכלל, ובין הממשלה לקהילת הבריאות שלה בפרט. רופאות ורופאים אכפתיים מגלים שמחויבות ואמפתיה למטופלים, אין בהם די. מצד אחד, מדיניות הממשלה מצפה מהם לטפל בעומס שהביאה המלחמה, במצב שבו מערכת הבריאות נמצאת במחסור קשה, לאחר שנים של ייבוש תקציבי; ומצד שני היא דורשת מהם צייתנות פוליטית ונאמנות מוחלטת לצעדים שהיא מבצעת. מי שאינו מתיישר מסומן כאויב, וכשאתה מסומן כאויב, כשדורשים ממך 'תטפל ותשתוק' – אתה נדחק החוצה".

בחיפה נעצרו אמש חמישה תושבים בעת מחאה ערבית-יהודית בעקבות הריגתם של יותר מ-250 פלסטינים ברצועת עזה בעת חילוצם של ארבעה חטופים ישראלים. המשטרה פיזרה בכוח רב את המתכנסים באמצעות פרשים ואנשי אכיפה עירונית של עיריית חיפה, שהסתערו על המפגינים מיד עם תחילת האירוע והדפו אותם לאורך יותר מרבע שעה.  אחת ממשתתפות המחאה סיפרה "שתי דקות מהרגע שהכיכר בפינת בן גוריון אלנבי בחיפה התמלאה במפגינים נגד המלחמה המשטרה הכריזה על ההפגנה לא חוקית. כעבור עוד שתי דקות – פיזרה את המפגינים באמצעות פרשים לקריאות צהלה של מפגיני הנגד מהימין שהתאספו במדרכה ממול".  יצוין שזו הפעם הראשונה שפקחים עירוניים לוקחים חלק בפיזור הפגנה. זאת, לאחר ביום חמישי שעבר אמר ראש העיר חיפה יונה יהב במהלך מסיבת עיתונאים עם כתבים מקומיים כי הוא "לא חושב שאת חופש הביטוי צריך לממש בחיפה. אלה הפגנות פוליטיות והמקום שלהן הוא בבירת ישראל ירושלים".

גם בקיסריה המשטרה עצרה ארבעה מפגינים נגד ממשלת הימין. בין העצורים: קטין בן 16 שנעצר לאחר שניסה להגן על סבתו שאיבדה את הכרתה לאחר שהשניים נדחפו בידי שוטרים. הסבתא נלקחה לטיפול בבית החולים וסובלת מחבלות ונכדה, נועם, נאזק בידיו ונלקח למעצר. הפגנה התקיימה גם בירושלים, ולאחריה יצאה תהלוכה לעבר כיכר ציון. המשטרה בעיר נתנה הוראת פיזור ושני מפגינים נעצרו.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/129986/