אין התקדמות במו"מ על הסכם השכר של הסגל הבכיר; שביתה באוניברסיטאות נגד ההפיכה

בחודשי הקיץ לא חלה כל התקדמות במו"מ על ההסכם הקיבוצי החדש של הסגל הבכיר באוניברסיטאות. "לאחרונה קיבלנו מענה לטיוטה שהעברנו בחודש יולי, שממנה עולה שהפערים עדיין משמעותיים", מסרה למרצים יו"ר המועצה המתאמת של ארגוני הסגל, פרופ' ענת זעירא.  "נקבעו פגישות המשך אחרי יום כיפור, ואנו מקווים שבמסגרתן תושג פריצת הדרך שתוביל להסכמות עוד לפני פתיחת שנת הלימודים".

יצוין שהמו"מ של הסגל הבכיר באוניברסיטאות נמשך זה יותר משנה. בחודש מאי האחרון המרצים שבתו פעמיים באוניברסיטאות חיפה, תל-אביב, העברית, בר-אילן, בן גוריון, מכון ויצמן והטכניון. הסכם השכר של הסגל האקדמי הבכיר הסתיים בסוף 2019 ודרישתם המרכזית של חברי הסגל היא עדכון השכר בהתאם ליוקר שנרשם במשק. לפי חישוב שעשו, השכר נשחק בשנים האחרונות בשיעור של 8.75%.

בתוך כך, ארגוני הסגל האקדמי הבכיר של בכל האוניברסיטאות יפתחו את הסמסטר ב-15 באוקטובר הקרוב בשביתת אזהרה בת יום אחד. זאת, בעקבות ביטול עילת הסבירות בידי הקואליציה ונגד ההפיכה המשטרית שמקדמת ממשלת הימין. יצוין שבמהלך החופשה כל הארגונים בסגל הבכיר באוניברסיטאות הכריזו על סכסוכי עבודה אך הם לא זכו לתמיכה של המועצה המתאמת. כמה מראשי ארגוני הסגל באוניברסיטאות התנגדו להכרזת סכסוך עבודה ועל ההכרזת סכסוך עבודה הוחלט באסיפות שכונסו בניגוד לרצונם. השתיקה של המועצה המתאמת בולטת על רקע הכרזת סכסוך עבודה על ידי ההסתדרות הרפואית (הר"י) – אף הוא נגד ההפיכה המשטרית.

בנימוקים להכרזת סכסוכי העבודה באוניברסיטאות: הסיכונים הממשיים לעבודה המאורגנת והפגיעה הצפויה בתנאי ההעסקה של חברי הסגל האקדמי בעקבות אישור התיקון לחוק יסוד: השפיטה, שבו "צומצמה עילת הסבירות". בין המוסדות בהם הוכרז סכסוך עבודה: אוניברסיטאות תל-אביב, העברית, חיפה, בן גוריון, בר אילן, הפתוחה, הטכניון ומכון ויצמן.

לדברי מטה "מחאת האקדמיה", המאגד מרצים מכל המוסדות להשכלה גבוהה, "החלטות אלה נשענות על חוות דעת משפטיות שלפיהן הכרזה זו היא חוקית. התיקון האמור ישליך בצורה ברורה על כל העובדות והעובדים במשק, ובהם אקדמאים. זאת מעבר להשפעה הברורה שתהיה לו על כולנו כאזרחיות וכאזרחי המדינה. אנו קוראים לוועדים במוסדות נוספים להצטרף במהרה למהלך זה. עשו זאת היום, בטרם יוסרו עוד ועוד חסמים מדרכה של הקואליציה. עשו זאת כל עוד יש פתח להתנגד, במסגרת דיני העבודה, לשינויים שיהיה בהם כדי לפגוע קשות בשוק העבודה ואגב כך בתחום העיסוק שלנו: התחום האקדמי".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/121376