איגוד העו"סים עתר לבג"ץ נגד הכוונה להפריט את תהליך אבחון גברים אלימים

איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים עתר אתמול (שני) לבג"ץ נגד כוונתם של משרדי האוצר והרווחה להפריט את תהליך אבחון גברים אלימים. מהאיגוד נמסר "זהו פרק נוסף במאבק שלנו נגד ההפרטה החדשה של השירותים החברתיים. עתרנו נגד ההחלטה להוציא למיקור חוץ את תפקיד עו"ס מגן".  יצוין שבאוגוסט אשתקד נכנס לתוקף תיקון לחוק למניעת אלימות במשפחה, אשר יזמה והובילה חה"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש), ולפיו גבר שהוצא נגדו צו הגנה – יופנה לעו"ס מגייס ומעריך שייתן ימליץ לבית המשפט בדבר התאמתו לטיפול. החוק תוקצב עם חקיקתו בסכום של 6 מיליון שקלים, אולם עד עתה הוא לא מיושם. 

"במקום להפעיל את החוק באמצעות עובדי מדינה, כמו שממליצים כלל הגורמים המקצועיים, הפתרון שמצאו במשרדי האוצר והרווחה לעיכוב: הפרטת הליכי אבחון של גברים אלימים ומתן חוות הדעת לבתי משפט על-ידי גורמים פרטיים למטרות רווח. עוד לא מאוחר למנוע זאת. שרי האוצר והרווחה, זה בידיים שלכם", הדגישו. יצוין שהאיגוד הכריז באחרונה על סכסוך עבודה בנושא. 

החוק לא מיושם עקב סירובו של משרד האוצר להוסיף 30 תקנים בשירות המדינה לביצוע החוק. זאת למרות שהחוק תוקצב עם חקיקתו אך משרד האוצר דורש להפעיל את החוק באמצעות גופים פרטיים. "הוצאת השירות למיקור חוץ סותרת כל הגיון מקצועי בהפעלת שירות רגיש כל כך, ותוביל לפגיעה במאבק באלימות במשפחה ולפגיעה במעמדם ומוגנותם של העו"סים האמורים לשמש בתפקיד", נמסר.

יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, הבהירה "30 משרות הן כל מה שצריך כדי להבטיח שכל גבר שמורחק מהבית בגלל אלימות במשפחה, גם יופנה לטיפול כדי למנוע את המשך האלימות. הכסף כבר קיים, אבל פקידי משרד האוצר מעדיפים שחברות למטרות רווח יגזרו קופון כלכלי עבור בעלי המניות שלהן, והעיקר שלא יהיו עוד כמה משרות בשירות הציבורי. אנחנו מקווים ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הרווחה יעקב מרגי לא יחייבו אותנו לשבש את העבודה. לא מספסרים בחיי נשים".

יצוין שיותר מ-3,000 עובדות סוציאליות חתמו על מכתב שנשלח לשר האוצר בצלצל סמוטריץ', בדרישה כי יתערב ויורה לפקידי משרדו להפסיק את המהלך להפרטת תהליך אבחון גברים אלימים והמלצה לבית המשפט אודות כשרותם. "דם נשים אינו למכירה", נכתב במכתב שנשלח לשר האוצר ובו הוא נקרא להתערב ולשים סוף למהלך. "פקידי משרד האוצר מעדיפים שחברות למטרות רווח יגזרו קופון כלכלי עבור בעלי המניות שלהן, העיקר שלא יהיו עוד כמה משרות בשירות הציבורי", נכתב במכתב. "בעשורים האחרונים הפרטת השירותים החברתיים הפכו דבר שבשגרה, המדינה מתנערת מהאחריות שלה. הפרטת תפקיד עו"ס מגן היא שלב חדש ומדאיג במיוחד בהפרטת שירותים חברתיים. מדובר בהפרטה של תפקיד שפועל במסגרת הליך משפטי ועוסק בטיפול בכפייה".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/122443/