ההסתדרות סיכמה עם "אל על": שכר משופר והגברת ביטחון תעסוקתי לעובדים הזמניים

 

יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, חתם אתמול (ד') בראשי תיבות על הסכם עם הנהלת "אל על" הנוגע לכ- 2000 העובדים הזמניים המועסקים בחברה כדיילי קרקע, דיילי אויר ועובדי מינהלה. מדובר בהסכם תקדימי המשפר באופן ניכר את ביטחונם התעסוקתי של עובדים המסיימים את תקופת ההעסקה הזמנית בת 5 השנים.

על-פי ההסכמים הקיבוציים הנהוגים ב"אל על" עובד זמני מועסק לאורך תקופה של 5 שנים. בסיום התקופה רשאית ההנהלה, באופן חד-צדדי, לקלוט את העובד למסלול של קביעות או לפטר אותו. בשנים האחרונות, בשל הקושי הכלכלי של החברה לקלוט עובדים לקביעות, פיטרה ההנהלה מאות עובדים זמניים. לעובדים שנשארו בחברה הוארכה תקופת הזמניות לשנה נוספת במסגרת הסדר בין ההסתדרות וועד העובדים להנהלה.

כך קרה שבסיומה של כל שנה אזרחית התנהל מו"מ על עתידם של העובדים הזמניים במה שכונה בחברה "סילבסטר השחור". פועל יוצא של נוהג זה הינו שחלק מהעובדים מפוטרים ואחרים מועסקים כעובדים זמניים במשך 8 או 9 שנים ללא בטחון תעסוקתי וללא שיפור בשכר. השנה, למשל, קיבלו מכתבי פיטורים כ- 150 עובדים.

הסיכום שהושג אתמול נועד לשים קץ לנוהג זה ולשפר באופן משמעותי את ביטחונם התעסוקתי של העובדים הזמניים ואת תנאי שכרם. על-פי הסיכום עובד שסיים את תקופת ההעסקה הזמנית של 5 שנים יזכה למנגנון הגנה קשיח מאוד מפני פיטורים. פיטורי העובד יעשו רק בהסכמה בין ההנהלה לוועד. אם לא תושג הסכמה יובא המקרה בפני יו"ר ההסתדרות ומנכ"ל החברה. אם גם בערכאה זו לא תושג הסכמה יעבור המקרה להכרעתו של שופט בדימוס.

מנגנון זה יחול על עובדים זמניים שימשיכו להיות מועסקים בחברה עד תום תקופת הזמניות של 10 שנים. כמו-כן עובדים שימשיכו לעבוד בחברה יקבלו השוואת שכר לעובדים קבועים למעט קרן השתלמות. עוד הוסכם כי כל תוספת שכר לעובדים הקבועים תחול גם על עובדים אלה.