המשרד להגנת הסביבה פרסם השבוע את תוצאותיה של הערכת סיכונים השוואתית בין מסלולי השינוע ממפעלי ים המלח של החומר המסוכן ברום. המשרד מצא, כי במקרה של דליפת החומר הרעיל, הנתיב שבו יהיו מספר הנפגעים הקטן ביותר, הוא כביש הערבה והעיר אילת. לפיכך ממליץ המשרד, כי נמל אילת ייערך לקליטת חלק ממכולות הברום. כך מסר אתמול (ששי) המקומון האילתי "ערב ערב".
נמל אילת (צילום: ויקיפדיה)
היקף השינוע של ברום בישראל הוא כ- 2,500 מכולות לשנה. דליפת ברום מהווה סכנה מיידית לכל גורם הנחשף אליו: בני-אדם, לסביבה ולתשתיות. אדי החומר מזיקים מאוד לרקמות הגוף, לדרכי הנשימה, למערכת העצבים, לבלוטת התריס ולהרכב הגנטי ועלולים לגרום למוות. כיום, מועבר הברום לנמלי חיפה ואשדוד תחת אמצעי אבטחה חמורים: ההעברה מתבצעת בלילות. הרכבת, שעליה מאבטח חמוש, יוצאת ממישור רותם שליד דימונה ומובילה את החומר על גבי קרונות מורשים ובמכלים בעלי עובי דופן של 10 מ"מ פלדה ו- 6 מ"מ עופרת, המוחזקים בתוך כלוב פלדה.
הברום מוטען על מכולת ברזל שלאורך דפנותיה הוצמד קיר בטון בעובי של 20 ס"מ. בחיפה הוטלו הגבלות בנייה ברדיוס של 200 מטרים מתוואי המסילה עליו עוברים קרונות הברום. במידה ויועבר ברום לנמל אילת, ייסעו המשאיות דרך הכביש העוקף, העובר בצמוד לרבות משכונות העיר.
ח"כ דב חנין (חד"ש), שהניע בשנה האחרונה את המהלך לייצוא ברום דרך נמל אילת, אמר ל"ערב ערב": "למעלה מארבעים אחוז מייצוא הברום של ישראל הוא למזרח הרחוק, ולא ברור מדוע נמל אילת נשאר מחוץ לתמונה". בתשובה לשאלה "האם בהובלת הברום דרך אילת, אין העדפה של בריאות תושבי חיפה והמרכז על פני של תושבי אילת?", השיב ח"כ חנין: "תושבי אילת יקרים לי כמו תושבי אילת וכמו תושבי אשדוד. השאלה היא עניין מדיניות כוללת וניהול סיכונים. ובהקשר הזה, כמובן שאי אפשר להעביר לנמל אילת שום דבר מבלי לתת פתרונות בטיחותיים והיערכות מתאימה".