הרפורמה בתחבורה הציבורית צריכה לעבור שדרוג מיידי: הפחתת מחירים, הרחבת רשת הנתיבים המיועדים לאוטובוסים, תעריפים מוזלים בשעות העומס, והקמת מערך אוטובוסים מהירים במרכז תל-אביב – אלה שינויים מיידיים שמציע ח"כ דב חנין (חד"ש) לשר התחבורה, כדי לייעל כבר עתה את הרפורמה בקווי האוטובוס, שיישומה החל בסוף השבוע. במכתב ששלח אתמול (ב') לישראל כץ, מסביר חנין כי צעדים אלה נחוצים כדי להוביל שינוי בתחבורה הציבורית, אשר יוכל לשכנע את הישראלים לוותר על הרכב הפרטי.
ח"כ חנין מציין במכתבו לשר כי יישום הרפורמה נעשה עד כה ללא שיתוף ראוי של ציבור הנוסעים, ולכן הוא קורא למשרד התחבורה "לשמוע את הערות התושבים, להתחשב
|
ולתקן בכל מקום שצריך". עם זאת, חנין מוסיף כי עצם יישום הרפורמה נכון ואף מבורך: "ישנו היגיון רב בבחינה מחדש של מסלולי האוטובוסים, שלחלקם נותרו רק הצדקות היסטוריות".
בכל הנוגע לתעריפי הנסיעה באוטובוסים, מציע ח"כ חנין – יו"ר השדולה הסביבתית בכנסת – למשרד התחבורה להנהיג מחירים מוזלים בשני מקרים עיקריים: חופשי-חודשי – חנין מציע להכניס לשימוש כרטיסים שיהיו תקפים לחלקים מוגדרים מראש מהמטרופולין, ובהתאם גם יוכלו להיות זולים יותר מאלו המיועדים לנסיעות ארוכות; ושעות עומס – על-מנת לעודד אנשים לוותר על שימוש ברכב פרטי ולעבור לתחבורה ציבורית, מציע חנין להנהיג תעריפים מוזלים בשעות העומס – בבוקר ואחר הצהריים.
ראוי להזכיר כי במסגרת הרפורמה בקווי האוטובוס שהחלה ביום שישי האחרון (1.7), שונה מבנה התעריפים בגוש-דן, כאשר חלק ממחירי הכרטיסים עלו וחלקם הוזלו. הצעתו של חנין להוזיל כרטיסי "חופשי-חודשי", וכן להנהיג תעריפים נמוכים בשעות העומס, צפויה להיתקל בהתנגדות מצד מרבית גורמי המקצוע במשרדי האוצר והתחבורה, וזאת לאור היקף התמיכה ("סובסידיה") שמועבר כבר כיום לתחבורה הציבורית.
עם זאת, הנהגת תעריפים מוזלים אינה חריגה בתחבורה הציבורית. משרדי האוצר והתחבורה הוזילו בעבר את מחירי הנסיעה לאוכלוסיות שונות – למשל סטודנטים – בשיעור של עד 50%. גם שינוי התעריפים בהתאם לשעות הנסיעה נוסה בעבר: רכבת ישראל ערכה ניסוי לשינוי דפוסי הנסיעה, באמצעות הנחה על נסיעה בשעות שפל – והצליחה להקטין את הצפיפות בקווים פרבריים בשעות העומס.
במכתבו לשר התחבורה, מציין חנין כי יש להגדיל מיידית את מספר הנתיבים הייעודיים לתחבורה ציבורית (נת"צים) בגוש-דן. לדבריו, "בהיעדר נת"צים בנתיבי הכניסה העיקריים למטרופולין, ו(ללא) רשת נת"צים בתוך העיר עצמה, ימשיכו האוטובוסים לעמוד בפקקים". יש לציין כי על-פי נתוני עיריית תל-אביב, מתוך 833 ק"מ כבישים בעיר, יש רק כ-60 ק"מ של נת"צים.
חנין אף סבור כי הרפורמה בקווים תחריף את הבעיה הקיימת: "העברת האוטובוסים למסלולים רציונאליים יותר, רק מחמירה את התחרות שלהם עם נהגי הרכב הפרטי, המעדיפים גם הם להתרכז במסלולים אלו". לכן, קורא חנין לשר התחבורה להכפיל בתוך שלושה חודשים את מספר הנת"צים במטרופולין, ובמקביל להגדיל משמעותית את מספר הנת"צים בכניסה לגוש-דן ותל-אביב.
ההצעה השלישית של חנין אינה חדשה: לדבריו, יש להפעיל במרכז מטרופולין גוש-דן ובצירי הגישה העיקריים, מערך של אוטובוסים מהירים שפועלים על-בסיס מסלולים ייעודיים ומהירים. את הצעתו זו, מתאר חנין כך: "מערכת תחבורתית הדומה בצורת פעולתה לרכבת תחתית – לא עומדת בפקקים וזוכה לעדיפויות ברמזורים, אך פועלת על-פני הקרקע באוטובוסים".
הצעה דומה העלה חנין לפני כשנה, ביחד עם סיעת "עיר לכולנו" בעיריית תל-אביב, תחת השם "מהיר בעיר" התוכנית המקורית כללה שני קווים עיקריים – "חוצה" ו"סובב" – שייהנו מעדיפות מוחלטת בכבישים, בדומה לרכבת קלה. עוד כללה התוכנית שדרוג של תחנות האוטובוס, התקנה של שילוט "חכם" שמודיע על זמני הגעת אוטובוסים, ואף הפעלה חלקית של קווים בימי שבת.
עוד בנושא: