נפטר דזמונד טוטו מראשי המאבק באפרטהייד בדרא"פ ומתנגד לכיבוש השטחים הפלסטינים

הארכיבישוף דזמונד טוטו, מראשי המאבק באפרטהייד בדרום אפריקה, מת בגיל 90 – כך הודיעה הבוקר (ראשון) לשכת הנשיאות במדינה. טוטו זכה בפרס נובל לשלום ב-1984 על פועלו נגד משטר המיעוט הלבן במדינה, שנפל כעשור לאחר מכן.

הארכיבישוף דזמונד טוטו  (צילום מסך: הטלוויזיה של דרום אפריקה)

 

"מותו של הארכיבישוף אמריטוס דזמונד טוטו הוא פרק נוסף של שכול בפרידה של האומה שלנו מדור של דרום אפריקנים דגולים שהורישו לנו את דרום אפריקה המשוחררת", ספד לו הנשיא סיריל רמפוסה. לשכת הנשיאות לא מסרה פרטים על נסיבות מותו של טוטו, שאושפז בשנים האחרונות כמה פעמים כחלק מטיפול בבעיות הקשורות לסרטן הערמונית שממנו סבל מאז סוף שנות ה-90.

טוטו, שבסוף ימי חייו ביכה על הכישלון של דרום אפריקה להפוך ל"אומת צבעי הקשת" – כלומר לשוויונית בין כל הגזעים – פעל למאבק לא-אלים באפרטהייד ותמך בחרם העולמי על דרום אפריקה, ובעקבות זאת הוחרם דרכונו והוא נאסר ב-1980. לאחר נפילת המשטר הגזעני, הוא עמד בראש ועדת האמת והפיוס שהוקמה במטרה לחקור את עוולות המשטר הקודם.

קרן נלסון מנדלה ספדה לטוטו ומסרה ש"האובדן של הארכיבישוף דזמונד טוטו בלתי ניתן למדידה. הוא היה גדול מהחיים, ועבור רבים כל כך בדרום אפריקה וברחבי העולם החיים שלו היו ברכה. תרומתו למאבקים נגד אי צדק, ברמה המקומית והעולמית, משתווה רק לעומק החשיבה שלו על יצירת עתיד משחרר לחברות אנושיות. הוא היה אדם יוצא דופן. הוגה דעות. מנהיג. רועה צאן. מחשבותינו עם משפחתו וחבריו בתקופה קשה זו". ברניס קינג, בתו של מרטין לותר קינג, כתבה בטוויטר: "עצוב לי לשמוע על מותו של חכם עולמי, מנהיג זכויות אדם וצליין רב עוצמה עלי אדמות. אנחנו טובים יותר משום שהוא היה כאן".

יצוין ש טוטו מתח ביקורת קשה על מפלגת השלטון בדרום אפריקה, ה-ANC, דבר שהוביל להסרתו מרשימת המשתתפים בהלוויה הממלכתית של נלסון מנדלה ב-2013. היעדרותו מההלוויה עוררה זעם ציבורי ומאוחר יותר הוא סיפר ש"נפגע מאוד" מהמהלך.

פרט למאבק באפרטהייד, טוטו גם השמיע את קולו נגד כיבוש השטחים הפלסטינים וההומופוביה. בריאיון שהעניק לעיתון "הארץ" ב-2009 היה טוטו ביקורתי ביותר כלפי היחס של ישראל לפלסטינים. "הלקח שעל ישראל ללמוד מהשואה הוא שלעולם היא לא תקבל ביטחון על ידי בניית חומות וגדרות ושימוש ברובים", אמר. בהתייחסו לדברים שאמר בגרמניה ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, כי יש ללמוד מן השואה שעל ישראל להגן על עצמה, אמר טוטו כי בדרום אפריקה ניסו להשיג ביטחון באמצעות הרובה, אך הדבר הושג רק לאחר שהמשטר הכיר בזכויות האדם של כל בני האדם וכיבד אותן ללא אפליה.