61 חברי כנסת מכל הסיעות, כולל כל חברי הכנסת של חד"ש, תומכים בהצעת החוק "זכויות המלצרים", אותה יזם ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) ביחד עם פעילים בענף המסעדנות ומלצרים. הצעת החוק הוגשה בשבוע שעבר. לדברי ח"כ חנין, הצעת החוק אמורה לייצר רפורמה גדולה בענף המסעדנות. מדובר בהצעה חדשה הקוראת להסדרת ענף המלצרות וקובעת, כי יש להפריד בין תשלום השכר לבין דמי השירות המגיעים מידי הלקוחות. יוזמי החוק: "מדובר בחוק היסטורי שישים סוף לניצול בענף המלצרות. ההצעה קוראת תתקן עוול של שנים שבגינו מאות אלפי מלצרים הועסקו ללא זכויות סוציאליות ומבלי שמקום עבודתם משלם להם שכר".
עוד מסר ח"כ חנין כי "אחרי עבודה ממושכת יחד עם עובדי מסעדות, הגשנו היום את הצעת חוק זכויות המלצרים, שקובעת באופן תקדימי שגם למלצרים מגיעים שכר וזכויות סוציאליות.
כיום, ברוב המסעדות ובתי הקפה נוהגים המעסיקים לא לשלם שכר מינימום לעובדים שלהם, אלא לתת להם להתפרנס אך ורק מהטיפים. אי אפשר לסבול את המצב הזה, שבו לא רק שהמלצריות והמלצרים לא מקבלים שכר, אלא גם אין להם תשלום בעבור שעות נוספות, פנסיה, ימי חופשה ומחלה, נסיעות, ועוד זכויות בסיסיות, שאמורות היו להינתן לכל עובד בישראל. הצעת חוק זכויות המלצרים תייצר כאן מהפכה. מרגע שהחוק יעבור בכנסת, כל מלצר ומלצרית בישראל – וגם הטבחים, שוטפי הכלים, הברמנים, מנהלי המשמרות והמארחים – יהיו זכאים לשכר בסיס ולזכויות סוציאליות מלאות. הטיפים ייחשבו בתור דמי שירות, שניתנים בנוסף לשכר, ולא במקומו. כך צריך להתנהל ענף המסעדנות. זה הצדק שמגיע ל-100 אלף עובדים ועובדות חסרי זכויות בישראל".
הפגנת מלצרים בתל–אביב למען שכר בסיס (צילום: מלצרים עם כבוד)
בענף המסעדנות מועסקים יותר מ-100 אלף עובדות ועובדים כמלצרים, ברמנים, מארחים, טבחים, עוזרי מטבח ושוטפי כלים. רובם המוחלט לא נהנה מזכויות סוציאליות בסיסיות כגון תשלום בעבור שעות נוספות, שעות שבת וחג, ימי מחלה וחופשה, דמי נסיעות, פנסיה ודמי הבראה. הדבר נובע מכך שמעסיקים רבים בענף מנצלים את הוואקום החקיקתי בתחום, ונוהגים להישען על דמי השירות המגיעים למלצר כמקור לתשלום שכר הבסיס, ביטוח לאומי וזכויות סוציאליות. המצב הנוכחי מוביל לכך שהמלצר לא זוכה לשכר ממקום עבודתו והמעסיק זוכה לכוח עבודה ללא עלויות. זהו מצב חריג שאין שני לו בשום ענף בארץ. יצוין שבימים הקרובים יפתח קמפיין כלל–ארצי כדי להסביר את הצעת החוק לציבור המלצרים ולקהל הרחב – בייחוד הפוקדים את בתי הקפה והמסעדות. מטרת הקמפיין: לזכות בתמיכה ציבורית רחבה.