הסתדרות האחיות הכריזה על שביתה במערכת הבריאות בשל הקשחת תנאי העסקה

הסתדרות האחים והאחיות הכריזה אמש (ראשון) על שביתה כללית של מערכת הבריאות, זאת בשל הקשחת תנאי העסקה, "האחים והאחיות בישראל אינם עובדי כפייה, ולא ייתנו עוד יד לעבודה מחוץ לתקנים ולרישיון, למטלות, נהלים ובקרות ללא תוספת כוח אדם וללא תוספת שכר בהתאם", נמסר.

אחיות ואחים מפגינים נגד הצפיפות במחלקות האשפוז (צילום: הסתדרות האחיות)

הסתדרות האחיות הודיעה על שביתה כללית של מערכת הבריאות במתכונת חירום החל ממחר (שלישי), במחאה על העומס הכבד המוטל על האחים והאחיות. בהודעה שהוציאה הסתדרות האחיות נכתב כי "האחים והאחיות בישראל אינם עובדי כפייה, ולא ייתנו עוד יד לעבודה מחוץ לתקנים ולרישיון, למטלות, נהלים ובקרות ללא תוספת כוח אדם וללא תוספת שכר בהתאם".

עוד נכתב בהודעת הסתדרות האחיות כי "משרדי הבריאות והאוצר הם האחראים הישירים לכך שהמחלקות בבתי החולים עלו על גדותיהן והמסדרונות ממשיכים להתמלא בחולים ובמיטות, מחוץ לרישיון החוקי שמשרד הבריאות עצמו העניק". עוד הוסיף הארגון בהודעתו כי משרדי הבריאות והאוצר הם האחראים הישירים לתורים הבלתי נסבלים בקהילה ובריאות הציבור, תורים הפוגעים לטענתו בבריאותם של כל אזרח במדינת ישראל.

עלפי הסתדרות האחיות, התנהלות זו יוצרת עומסים כבדים על האחיות ופגעה ביכולתן לספק טיפול הולם ובטוח למטופלים ועל אף כל זאת, "האחיות המשיכו לתת 200% מעצמן, על מנת לתת טיפול ראוי ובטוח לאזרחי ישראל. כל זאת, לא הפריע למשרד הבריאות להמשיך ולהטיל על כתפיהן של האחיות מאות נהלים, מטלות ובקרות ללא תוספת כוח אדם וללא תוספת תקנים. יותר מכך, אחיות נלקחו לצורך מילוי נהלים אלו מתוך התקנים של המחלקות ומהמרפאות על גבן של האחיות ועל חשבון זמן 'אחות – מטופל'. האחים והאחיות בישראל הם המשאב האנושי החשוב ביותר ליציבותה ואיתנותה של מערכת הבריאות הציבורית. בלעדינו לא יכולה להינתן רפואה ראויה לאזרחי ישראל. על כן, שמירה על מעמדן, תנאי העסקתן, סביבת עבודתן ומקצועיותן של האחיות בישראל הוא אינטרס לאומי ראשון במעלה של מדינת ישראל ואזרחיה".

בהסתדרות תקפו בחריפות את הודעת משרדי הבריאות והאוצר מהשבוע שעבר על הפחתת שכר לאחיות בעקבות העיצומים שנקטו בשבועות האחרונים. "בכל זאת נראה שבמשרדי הבריאות והאוצר שכחו שעידן העבדות עבר מן העולם, ובעזות מצח הפחיתו משכרן של האחים והאחיות, ועל כן החלטנו די לעומסים וכן למטופלים!", כתבו.

השביתה תחל ממחר בשעה 7:00 בבוקר והיא תקיף את חנות בריאות המשפחה: בכל עיר תתקיים תורנות של תחנה אחת בלבד למענה לפגים ונשים הרות בסיכון; בריאות התלמיד: אחיות בריאות התלמיד שובתות לחלוטין. לא תופעלנה כל פעילות, לרבות חיסונים; תורנות בלשכות: אפידמיולוגיה בלבד – תהיה תורנות למקרים דחופים: כלבת, דלקת קרום המוח ומקרי התפרצות מחלה מדבקת/מגיפה; מרפאת חיסוני חו"ל סגורה בכל לשכות הבריאות.

האחיות במרפאות הקהילה יפעלו במתכונת חירום ובכל מחוז תוקם ועדת חריגים

ההנחיות לשביתה במתכונת חירום בבתי החולים חלות על שירותים האמבולטוריים, כולל מרפאות, מכונים, אשפוזי יום, לא יעבוד הצוות סעודי וחדרי ניתוח יעבדו במתכונת חירום. כמו כן, בכל מחלקות האשפוז ובמחלקות טיפולי נמרץ יעבוד צוות סעודי מצומצם, לא יבוצעו ססיות, קיצור תורים ותיירות מרפא, במחלקות פגים, יונקים, חדרי לידה, דיאליזה, אונקולוגיה, יחידת פריון – יעבוד צוות סיעודי במתכונת מצומצמת, בבתי הספר לאחיות –לא יעבוד הצוות הסיעודי. ועוד: בתי חולים גריאטריים ופסיכיאטריים יעבדו במתכונת מצומצמת, בכל בתי החולים יוקם צוות סיעודי לשעת חירום ובכל בתי החולים תוקם ועדת חריגים.