4,000 מטפלות משפחתונים ללא פרנסה; ח"כ תומא-סלימאן: הן עובדות הוראה וזכאיות לתמיכה

ח״כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) פנתה אתמול (שישי) פעם נוספת לשרי האוצר, משה כחלון, והרווחה, משה אקוניס, במטרה למצוא פתרון למטפלות המשפחתונים שאיבדו את פרנסתן עקב משבר הקורונה, לאחר שדווח כי הן יקבלו את מענק העצמאיים.

במכתבה הגדישה ח"כ תומאסלימאן ש"לפי חישובים שערכנו מענק זה לא יתחיל לכסות את הפסדיהן של המטפלות במשפחתונים, וחלקן אף לא יקבלו את המענק בכלל מאחר ואינן עונות על חלק מהקריטריונים הקבועים כעת בהוראות. יש לציין שוב כי מדובר בנשים משכבות סוציואקונומיות נמוכות, ברובן מהציבור הערבי והחרדי היכן שאחוזי העוני גדולים ובהרבה מקרים תומכות במשפחות שלמות בעזרת ההכנסה מהמשפחתונים. מכיוון שהכנסתן נמוכה מראש, מענק העצמאים יסתכם בפחות מ3 אלף שקל – וזה אינו מספיק בכלל". לדברי ח"כ תומאסלימאן "פעילות המשפחתונים בוטלה באותה הוראה שביטלה את פעילותם במוסדות החינוך האחרים – כך גם המדינה צריכה להתייחס אליהן, כעובדות הוראה ולקחת את האחריות ולהעניק להן אותן תנאים של עובדי החינוך או לפחות מתווה דומה".

חברות באיגוד משפחתוני משרד העבודה והרווחה (צילום: כוח לעובדים)

גם חברות איגוד משפחתוני משרד העבודה והרווחה בכוח לעובדים השמיעו קול זעקה. כ-4,000 מטפלות משפחתונים תחת פיקוח וסבסוד משרד העבודה והרווחה, מפעילות מסגרת בביתנו, המיועדת לעד 5 פעוטות. "אנחנו נמצאות במצב שאין שני לו בשוק העבודה הישראלי: אנחנו לא שכירותאין לנו תלוש שכר, או זכויות סוציאליות, אנחנו מקבלות שכר נמוך ממינימום, אין לנו פנסיה ופיצויים, ימי מחלה ואבל. אך אנחנו גם לא עצמאיות ואנחנו תלויות לגמרי במדינה שמחליטה לנו כל דבר ודבר אפילו מהו השכר שלנו ואין לנו אפשרות להעלותו אפילו בשקל אחד", נמסר מהאיגוד.

עכשיו כשהמשפחתונים סגורים בשל משבר הקורונה, מתכוונת המדינה להפסיק לגמרי את תשלומי שכר הלימוד למטפלות." מאחר ואנחנו לא שכירות אנחנו לא זכאיות לדמי אבטלה.

אנחנו מקבלות מאות טלפונים ממטפלות אשר חוששות לעתידן ולעתיד משפחתן ולא יודעות כיצד יעברו (ובכלל יגיעו) לחגים הקרובים. אנחנו מודות למעורבותם של חברי הכנסת משה גפני, יעקב אשר ועאידה תומאסלימאן. אך משרד העבודה והרווחה עדיין עוצם את עיניו וכ-4,000 מטפלות בסכנה להיכנס למצוקה כלכלית קשה מנשוא".