דורשים תשלום פיצויים לסטודנטים שנעצרו בבאר-שבע בעת המחאה נגד 'עופרת יצוקה'

האגודה לזכויות האזרח הגישה באחרונה לבימ"ש השלום בבאר שבע בקשה לפסוק פיצויים לסטודנטים, שהואשמו בהשתתפות הפגנה בסמוך לכניסה לאוניברסיטת בן-גוריון במהלך מבצע "עופרת יצוקה". לאחר שלוש שנים ושבעה דיונים התביעה המשטרתית הודיעה לפני כחודשיים וחצי שהיא חוזרת מכתב האישום והוא בוטל. מהאגודה נמסר ש"בבקשה הדגשנו, כי הגשת כתבי אישום חסרי בסיס נגד מפגינים הפכה למכת מדינה, ופירטנו את ההתנהלות השערורייתית של התביעה בניהול המשפט באופן שפגע בזכות הנאשמים להליך הוגן. עוד ציינו את ההתייחסות הגזענית של שוטרים כלפי סטודנטים ערבים, שעולה מתיק החקירה:  'במאמר מוסגר אך לא בשולי הדברים יצוין, כי מזכרי השוטרים כוללים התייחסויות גזעניות. בדוח הפעולה של איתן בוזגלו נאמר, שהשוטרים הוקפצו לאוניברסיטה 'בעקבות התקהלות בלתי חוקית של מפגינים סטודנטים בני מיעוטים'. פקד אדיר כהן כותב על המפגינים שנעצרו: "המפגינים הוכנסו לניידת זינזנה תוך הפרדה של בני מיעוטים ויהודי'".

 

הפגנה של חד"ש ומק"י נגד המבצע עופרת יצוקה במרכז תלאביב (צילום: חד"ש)

 

רן צורף, אחד הסטודנטים שהיה נאשם בתיק זה, כבר זוכה בתיק דומה על הפגנה בתקופת מבצע "עופרת יצוקה", והשופטת שרה חביב (שדנה אף בתיק הנוכחי) פסקה לזכותו פיצויים בסך קרוב ל-13 אלף שקל, ‏מהם 10 אלף שקל בשל הפגיעה בזכויות החוקתיות שלו – הזכות לחירות, חופש הביטוי והזכות להפגין.

 

כאמור, צורף הואשם בהתקהלות בלתי חוקית לאחר שהשתתף במשמרת מחאה בזמן המבצע בעזה זוכה בינואר 2010 . "אין משמעות לזכות להפגין, שעה שניתנת הבימה לרעיונות פופולריים בלבד, אשר אינם שנויים במחלוקת רחבה, והם נחלת הרוב. המשמעות האמיתית של זכות ההפגנה בחברה דמוקרטית, נודעת לה שעה שעושים שימוש בזכות זו המחזיקים בדעת המיעוט על מנת לשכנע את הרוב". כך כתבה שופטת בית משפט השלום בבאר שבע, בפסק דין שזיכה את רן צורף. בינואר 2009, כשבועיים לאחר פתיחת המבצע, השתתפו עשרות בני אדם, ביניהם פעילי חד"ש ומק"י, במשמרת מחאה שהתקיימה בבאר שבע נגד פעולות הדיכוי של צה"ל ברצועה. זמן קצר לאחר תחילת המחאה, הגיעו שוטרים למקום והורו למפגינים להתפזר בתוך רבע שעה. על פי כתב האישום שהוגש נגד צורף, המפגינים סירבו להתפזר ושישה מהם, בהם צורף, הפעילה החברתית לאה שקדיאל וניר אורן, מנכ"ל פורום "המשפחות השכולות", נעצרו. למחרת היום הוגש כתב אישום נגד השישה, ללא שנערך להם שימוע, וזאת באישור הפרקליטות "בשל המצב הביטחוני". המשטרה מחקה את כתב האישום נגד חמשת הנאשמים האחרים עוד לפני פתיחת המשפט, אולם השאירה על כנו את כתב האישום נגד צורף מכיוון שהוא הוגדר כ"עבריין סדרתי" לאחר שכשבועיים קודם לכן השתתף בהפגנה דומה. הוא נשלח למעצר בית מלא אצל אחותו לאחר מספר שבועות הותר לו לשוב ללימודיו בבאר שבע.

 

עוד:

הבקשה לפסיקת פיצויים

תגובת התביעה המשטרתית לבקשה