'אין עתיד עם ביבי ולפיד' קראו אלפים

"אין עתיד עם ביבי ולפיד" ו-"העם דורש את ביבי לגרש" היו בין הסיסמאות שקראו אלפי המפגינים במחאות שנערכו בסוף השבוע ברחבי הארץ: 12,000 איש הפגינו במוצאי שבת (11.5) בתל-אביב, ומאות נוספות הפגינו בירושלים, בחיפה, בראשון לציון, ברמת גן ובאשדוד.

בהפגנות מילאו פעילי המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) תפקיד מוביל. זאת, לאחר שהלשכה הפוליטית של מק"י קראה (10.5) לחברי המפלגה ולאוהדיה להתגייס למערכה נגד ממשלת הימין, ולהופכה למאבק משותף יהודי-ערבי למען הצדק החברתי והשלום.

בהזמנה להפגנה הגדולה, שהתקיימה בתל-אביב תחת הקריאה "קחו מהטייקונים ולא מאיתנו", נכתב: "במקום תקציב רצחני שמעלה את המע"מ ואת מס ההכנסה, שלוקח מהעובדים, מהעצמאיים, מעקרות הבית ומהקשישים – העם דורש לעצור את מסיבת המתנות לטייקונים, להחזיר לנו את משאבי הטבע ולהפסיק לשפוך כסף על התנחלויות. את הכסף צריך לשים על ילדים ועל קשישים, על הרווחה שלנו ועל הדיור בישראל".

בשיחה עם עיתונאים ציין אלון לי גרין: "ניתן להבחין בתחושות זעם שלא הכרנו בעבר. אנשים אומרים 'הצבעתי ללפיד כי חשבתי שהוא מייצג את הרוח של המחאה. עבדו עלינו בעיניים'. מה ששונה מהפעמים הקודמות, זה שאנחנו אומרים גלויות ובפירוט מהי המדיניות לה אנחנו מתנגדים, ומהי החלופה הכלכלית-חברתית שאנחנו רוצים. אנחנו מדברים גם על דברים שבעבר היו פחות מרכזיים בתנועת המחאה, דוגמת תקציבי העתק שמוזרמים להתנחלויות. בדיוק כשם שלקצץ ביד אחת לקשישים וביד השנייה לתת הטבות מס לטייקונים – זה עניין פוליטי, כך גם המחאה שלנו היא מחאה פוליטית".

גם תלמידי בתי-הספר הצטרפו למאבק בתקציב המדינה, ובפרט – בקיצוץ הצפוי בתקציב משרד החינוך. בעקבות כוונת הקיצוץ, החליטה מועצת התלמידים והנוער הארצית לקרוא לתלמידי בתי-הספר להגיע ביום שישי ללימודים בחולצות שחורות. לדבריהם, "החולצות השחורות יסמלו סימן אזהרה, כמו דגל שחור בים".

בתום מערכת הבחירות לכנסת, פורסם כאן, ב-"זו הדרך" (23.1), כי "המגמה המסתמנת לקראת הרכבת הקואליציה, היא התחברות של מפלגת 'יש עתיד' בראשות יאיר לפיד לליכוד-ביתנו, מה שיאפשר לנתניהו לשוב ולהקים ממשלת ימין בראשותו. ממשלה כזו תפעל, כצפוי, להחרפת המצב בשלושה נושאים מרכזיים: תמשיך במדיניות הניאו-ליברלית, על כל השלכותיה ההרסניות על העובדים; תמשיך בכיבוש ובהרחבת ההתנחלויות, תוך שלילת כל אפשרות של שלום ישראלי-פלסטיני צודק ובר-קיימא; ותכרסם פעם נוספת בדמוקרטיה, תוך מאמץ לדחוק את האוכלוסייה הערבית בישראל אל השוליים".

חלפו פחות משלושה חודשים מאז פורסמו דברי אזהרה אלה, אשר צפו במדויק את מה שהתרחש בפועל. עתה, יש להוסיף מרכיב נוסף לניתוח הפוליטי דאז: הזעם הגובר בקרב העובדים, אשר כבר מצא ביטוי מובהק בהפגנות המחאה שנערכו בסוף השבוע האחרון.