ריקי כהן מחדרה פוגשת את גב' עאמר מכפר קאסם

לפני חג הפסח, "חג החירות", פרסם שר האוצר יאיר לפיד בעמוד הפייסבוק שלו, מעשה בשיחה שניהל עם פקידי משרדו, בדבר "גברת ריקי כהן מחדרה", המייצגת את שכבות הביניים ואת תלאותיהם. שדא עאמר – סטודנטית מתא חד"ש באוניברסיטת תל-אביב וחברת המזכירות הארצית של חד"ש – הזכירה ללפיד מי הם האנשים שאת צרכיהם הוא כלל לא מביא בחשבון, ומה הם מצוקותיהם:

גב' עאמר, מר לפיד, היא אקדמאית שגרה בכפר שלא נמצא על המפה הפוליטית שלך, גם לא הכלכלית. היא כל כך רוצה לעבוד בתחום אותו היא בחרה ללמוד באוניברסיטה – לימודים שלוו בהתגברות על קשיי שפה ותרבות ובהסתגלות רבה. אבל מה לעשות, השם שלה נמנה עם הזועביז, כך שקורות החיים שלה לא אטרקטיביות כמו אלו של גב' כהן, שלא לדבר על מר רבינוביץ.

 

אגב, ביישוב בו היא גרה תחבורה ציבורית. אבל באחד מהיישובים היהודים, שמקיפים את כל צדדיו של הכפר, ניתן למצוא תחנת רכבת שהוקמה לרווחת תושבי האזור, אם כי למען רווחתה שלה, חלילה.

 

היא לא רוצה לחיות מתחת לקו העוני או מקצבת הבטחת הכנסה, או לנסוע שעות כדי לקבל שירות רפואי בבית חולים. היא גם חושבת על לקנות בית: לא בכרמיאל וגם לא באריאל, אלא ממש שם בכניסה הדרומית לכפר, סמוך לאזור התעשייה שהוקם על אדמות הכפר, אך לא שייך לו. היא מחכה לא רק למשכנתא אלא גם לאישור תוכנית המתאר, המתנה הנמשכת כבר למעלה מעשרים שנה. אולי עד אז יוקם גם תיאטרון עירוני, בו היא תוכל לצפות בהצגה בערבית.

 

היא חושבת רבות על החינוך אותו יקבלו ילדיה: האם תצטרך להיאבק מדי יום כדי שלא ישללו להם את זהותם הלאומית והתרבותית, כמו שניסו לשלול את זהותה? האם יצטופפו ללמוד במסדרונות בית הספר, משום ששוב לא אושר התקציב לבניית כיתות לימוד? האם שפתם, מחשבותיהם, תשוקתם לחירות ולחיים תרבותיים "יסכנו את ביטחון המדינה"? האם הם יחויבו לשאת בשוויון נטל הנשק והמלחמה אליהם אתה מטיף? האם היא תוכל לנסוע איתם לאל-עראקיב, לשכם ולביירות?

 

את חג החירות שלה היא תחגוג רק כאשר כספי המיסים שלה לא יממנו עוד את המחסומים, את "כיפת ברזל", או את אבטחת המאחז שיוקם עוד מעט. את החירות שלה היא תחגוג כאשר החוק לא ימנע ממנה להתחתן עם בחיר ליבה, רק בגלל שהוא חי מעבר לגדר, שלצערה גם כספי המיסים שלה סייעו לממן. את חג החירות שלה היא תחגוג כאשר נשים כמוך לא יסמלו את הפוליטיקה החדשה, וכשתפנים שגם בלעדיה אי אפשר.

 

 

שדא עאמר

 

המאמר פורסם בגיליון האחרון של "זו הדרך":

http://maki.org.il/he/http://maki.org.il/images/stories/zo/2011/zoohaderech.pdf