ההסתדרות חתמה אתמול (יום ד') על הסכם קיבוצי בנמל אילת, בעקבות הפרטת הנמל על ידי המדינה והעברתו לידי האחים נקש, שזכו במכרז להפעלת הנמל למשך 15 שנה בתמורה ל-105 מיליון שקל. ההסכם נחתם לאחר שהעובדים הוסיפו דרישות באשר לתנאי שכרם והעסקתם. עובדי דור ב' בנמל דרשו את תוספת השכר שהובטחה לעובדי דור א' בתמורה להסכמתם להפרטה, בנוסף למענקי ההפרטה שקיבלו כבר בשנת 2005. עוד הם דרשו חלוקה שוויונית של בונוס בהיקף של 3.15 מיליון שקל שהובטח לעובדים. בהסכם נקבע כי המדינה תהיה ערבה לקליטת עובדי הנמל ולהמשך תפעולו של הנמל תוך כדי מנגנון לשימור שכר העובדים במידה שהרוכש עוזב את הנמל מכל סיבה שהיא. עוד נקבע כי כלל ההסכמים הקיבוציים, הנוהגים והמנהגים הקיימים בנמל יוארכו לתקופה של חמש שנים ללא כל שינוי. בנוסף, יהיו זכאים העובדים למענקים בגין ההפרטה בהתאם לנוהל של רשות החברות הממשלתיות.
הפגנת עובדי הנמל נגד ההפרטה (צילום: יאיר שגיא)
בעקבות ההסכם, השבוע תועבר השליטה בנמל המופרט לאחים נקש. על פי התכנון המקורי, העברת השליטה בנמל אמורה הייתה להתבצע בשבוע שעבר, אבל העובדים מנעו זאת. אבי נקש, אחד מבעלי קבוצת הרוכשים, נכנס אז למתחם הנמל לפגישת עבודה עם הנהלת החברה. משנודע דבר הביקור לוועד עובדי הנמל, אשר אסר על כניסת נקש כל עוד לא הגיעו לסיכומים עמו, הורה הוועד לנקוט עיצומים. בעקבות כך, עוכבה במשך כשעה אניית נוסעים שעגנה בנמל, ובמקביל עוכבו למשך כמה שעות המשאיות ממסוף הכימיקלים של "כימיקלים לישראל", קונצרן כיל המופרט שבבעלות האחים עופר. לבסוף, נאלץ נקש לעזוב את מתקני הנמל. המשטרה עמדה מחוץ לשטחו של הנמל, אך לא העזה להיכנס לתחומו כדי לפזר את המוחים.
לפני כחודשיים, חתמה המדינה על הסכם להפרטת נמל אילת למשך 15 שנה לידי משפחת נקש, בעלת השליטה החלקית בחברת התעופה "ארקיע" וברשת מלונות "אורכידאה". הזיכיון להפעלת הנמל הועבר לחברת "פפו ספנות", שבבעלות המשפחה, תמורת 130 מיליון שקל, לאחר שזו זכתה במכרז. יצוין, כי ועדת המכרזים העריכה את שווי הנמל בכ-150 מיליון שקל. בשיחה עם "זו הדרך" בשבוע שעבר, אמר אחד העובדים כי "משפחת נקש קיבלה בזול נמל, בו השקיעה המדינה מיליארדי שקלים, במשך עשרות שנים, בהקמתו, באחזקתו ובהפעלתו. זו ממש מתנה, ומי יודע כמה כסף יש בקופה".
לבטי העובדים
כמה מעובדי הנמל הביעו נחישות להבטיח את עתיד העסקתם ותנאי עבודתם, כולל הבטחת תנאיהם של העובדים החדשים (עובדי דור ב'), שהם כיום רוב עובדי הנמל. במקביל, קיימים אצל העובדים לבטים לגבי עצם ההפרטה. מצד אחד, מרחב אילת של ההסתדרות וחברי הוועד הישן – צידדו ומצדדים בהפרטה. אך מן הצד השני, עובדים רבים סבורים – ובצדק – כי ההפרטה תפגע בהם. העובדים סיפרו כי קיימו הפגנה רועשת בתחילת החודש בפתח הנמל, ומנעו כניסתן של משאיות. עיקר דרישתם: השוואת תנאי השכר וההעסקה של עובדי דור ב' עם אלה של העובדים הוותיקים. דרישות אלה מאחדות את כלל העובדים, הן את אלה הסבורים שהמדינה נתנה לנמל לגווע והן את אלה הסבורים ש"חניקת הנמל", כפי שהסבירו, שירתה את המטרה להעביר בזול את הנמל לידיים פרטיות.
הדרישות החדשות שהעלו עובדי נמל אילת נולדו בעקבות החלפת נציגות העובדים בעת האחרונה. זאת, לאור טענות עובדי דור ב' כי הם מופלים לרעה במשא ומתן מול המדינה. מתוך 128 עובדי נמל אילת, כ-90 הם עובדי דור ב'. אולם לטענתם, תוספת השכר שהובטחה לעובדים תמורת הסכמתם להפרטה – אמורה להינתן לעובדי דור א' בלבד. לדברי העובדים, מענקי ההפרטה השונים להם יהיו זכאים העובדים, אשר סכומם הכולל יעמוד על כ-3.15 מיליון שקל, יתחלקו בין העובדים באופן יחסי, לפי גובה שכרם הנוכחי. בכך ייווצרו פערים גבוהים בגובה המענק, בין אלה המשתכרים כיום משכורות גבוהות לבין אלה ששכרם נמוך. בין העובדים יש כאלה הסבורים ש-"רוצים לקנות אותנו. נותנים לנו כעת את הגזר, ובעתיד ינחיתו עלינו את המקל בכל עוצמתו".
לדברי יו"ר ועד התפעול בנמל, שרון שחור, כפי שנמסרו ב-"דה מרקר" (9.1), הוועד דורש להחיל את תוספת השכר שלה יזכו עובדי דור א' גם על עובדי דור ב', ולאזן ככל הניתן את המענקים הנוספים להם יזכו עובדי הנמל. עוד דורש הוועד, מתן קביעות ל-19 עובדים ארעיים המועסקים בנמל, ושדרוג של הסכמי העבודה בנמל. לדבריו, "אין לי דבר אישי נגד משפחת נקש. אומנם, הייתה לנו בעיה לצאת מחסות המדינה, במיוחד לאור העובדה שעבור תושבי אילת, זהו הנכס הממשלתי האחרון בעיר המאפשר קיום בכבוד".
אשר לשאלה כיצד ינהג הוועד אם רשות החברות תעביר את זיכיון ההפעלה של הנמל לידי "פפו ספנות" גם ללא הסכם מולו, השיב שרון כי המדינה אומנם מאיימת לעשות כן, אך "אני לא מאמין שנקש ייכנס לנמל ברגל שמאל. אם נעצור אניות – הוא עלול לאבד מוניטין לעשרות שנים. עדיף לו, כבעל בית חדש, להיכנס ברגל ימין… המטרה שלנו היא ליצור כאן עבודה, כדי שהנמל יקלוט עוד עובדים, וכדי ושעוד מתושבי אילת יתפרנסו ממנו".
הקשר להפרטת הרכבת
העובדים סבורים כי הפרטת הנמל קשורה בתהליכי ההפרטה ברכבת ישראל, אשר פוצלה בידי הממשלה, תוך הקמת חברה מופרטת לניהול המטענים. במקביל, סבורים העובדים, כי ההפרטה קשורה בהחלטה להקים מסילת רכבת ממרכז הארץ לאילת."אם יקימו את המסילה מהמרכז ומים המלח לאילת – אז האחים נקש יזכו בקופה גדולה" אמר אחד העובדים. כזכור, ההסתדרות, בראשות עופר עיני, נתנה את הסכמתה גם להפרטה החלקית של שירותי הרכבת, לאחר שהדיחה את הוועד הקודם, בראשות גילה אדרעי, אשר התנגדה למהלך.
סרטון של המקומון "ערב ערב" – הפגנת עובדי נמל אילת:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fO4T6SxWzxk
המאמר פורסם בגיליון השבוע של "זו הדרך":
http://maki.org.il/he/http://maki.org.il/images/stories/zo/2011/zoohaderech.pdf