נפטר הנשיא הראשון של אלג'יריה העצמאית

נשיאה הראשון של אלג'יריה העצמאית, אחמד בן-בלה, מת בגיל 96. בן-בלה נמנה עם יוזמיה של ההתקוממות המזוינת נגד האימפריאליזם הצרפתי בשנות ה-50. צרפת שכבשה את אלג'יריה ב-1830, ולאחר מכן סיפחה אותה והפכה את שטיחה ל"חלק בלתי נפרד" מהרפובליקה. בטרם הצטרף למרד נגד הקולוניאליזם, שירת בן בלה בצבא צרפת והשתתף בקרבות רבים נגד הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה ואף זכה לעיטורים רבים בגלל פועלו במסגרת הצבא הצרפתי.

 

בן בלה במפגש עם המהפכן אנרסטו "צ'ה" גווארה ב-1962 (צילום: פרנסה לטינה)

במהלך המאבק נגד הקולוניאליזם הצרפתי הוא נתפס, עונה קשות ונכלא ב-1956, אך מקומו בין ראשי הלוחמים נשמר לו במחווה של כבוד. עם חתימת ההסכם בין הלוחמים האלג'ירים לצרפת ב-1962, שוחרר ועמד בראש מקימיה של המדינה החדשה – תחילה כיהן בתפקיד ראש ממשלה ומ-1963 היה נשיא. במהלך שנות שלטונו הקצרות ניסה בן בלה לקדם רפורמות חברתיות וכלכליות לעומק ואף קשר את גורל ארצו למאבקים למען העצמאות וצדק חברתי ברחבי העולם השלישי. המהפכן הארגנטיני-קובני ד"ר ארנסטו "צ'ה" גווארה התארח מספר פעמים באלג'יריה – בה נערכו כינוסים אנטי-אימפריאליסטים רבים.

הפיקוד העליון של הצבא ביצע הפיכה צבאית ב-1965. עם פרוץ ההפיכה בן בלה נעצר במקום סודי ונכלא במשך שנים רבות – ללא משפט וללא כתב אישום. הוא עזב את ארצו עם שחרורו ב-1981 אף שב אליה ב-1991 כדי להקדיש את רוב זמנו לסולידריות הבינלאומית עם עמים שתחת העול הקולוניאלי, ביניהם העם הפלסטיני.